Nieuws, actualiteit en politiek

Afschuwelijk. Hier net zo, lig in bed maar verzet me tegen de slaap omdat ik aan het nieuws vastgekluisterd zit.

Voorzijde en structuur lijken gered te zijn! Aldus liveblog nu.nl.

Het zal mij verbazen als ze die torens vannacht weten te redden, als je die dronefilmpjes bekijkt is er nu al niks meer over van de rest.

Zo verschrikkelijk… Echt een monument wat iedereen ter wereld kent en wat er altijd is, en wat dan ineens op deze manier verdwijnt. Ik kan alleen maar hopen dat er morgen nog iets van overeind staat, maar de Notre Dame zal nu al nooit meer hetzelfde zijn…

1 like

Ik kijk net de insta story van Zeikschrift en zij merkt op dat deze gebeurtenis iets is wat over 100 jaar gewoon in de geschiedenisboeken staat. Dat vind ik eigenlijk best wel een gek idee, dat wij gewoon iets meemaken wat echt een historische gebeurtenis zal zijn.

Zo zijn er natuurlijk meer dingen (9/11, Obama als POTUS, de foto van het zwarte gat) maar ik sta er nu pas echt bij stil.

16 likes

Ik moest net huilen om dat filmpje van alle zingende mensen vlakbij de Notre Dame. Niet eens om het “verlies” van de kathedraal, maar om hoe prachtig filmisch die simpele video is. Eerst alle knielende en zingende mensen in beeld, dan langzaam draaien en plotseling doemt er een brandende kerk op. Het kwam gewoon recht mijn hart binnen.

3 likes

Hij is is begin 20e eeuw ook verbrand en weer opgebouwd, dus in dat op zicht, is herbouwen geen vreemde gedachte.

8 likes

Ik vind het juist heel mooi! Er zijn zoveel historische gebouwen (deels) herbouwd, ook in Nederland. En het gebouw is al niet 100% oud meer.

7 likes

https://m.hln.be/nieuws/buitenland/live-brand-notre-dame-onder-controle-al-100-miljoen-binnen-voor-wederopbouw~ad5e2d56/?utm_source=browser&utm_medium=push_notification&utm_campaign=PushCrew_notification_1555381781&pushcrew_powered=1

Een Franse miljardair heeft al 100 miljoen geschonken voor de wederopbouw.

13 likes

De eigenaar van Gucci en YSL.

:pensive: dan wil je zelfmoord plegen en dan doe je dat op deze manier.

Ik probeer me een beetje voor te stellen hoe de Fransen/Parijzenaren zich nu voelen door een Nederlands equivalent van de Notre Dame in brand voor me te zien maar die is er niet denk ik?

1 like

Voor mijzelf de Dom in Utrecht.

En misschien de kathedraal in Den Bosch en de Oude Kerk in Amsterdam.

Maar qua geschiedschrijving redden die het niet op het niveau van de Notre Dame.

4 likes

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar dit laat op een bepaalde manier toch wel weer zien hoe ‘kwetsbaar’ sommige dingen nog zijn. Met terrorisme kun je nog boos worden op iemand, maar zo’n brand als dit is gewoon heel erg pech.

@Memoria Ik dacht zelf nog aan de Nieuwe Kerk in Delft maar vooral omdat daar ook het koningshuis ligt begraven.

2 likes

Ja ik had dit gisteravond heel sterk met het bekendste bouwwerk van mijn woonplaats. Ik kan die zien vanuit mijn raam en gisteravond toen het donker was zag ik hem zo mooi verlicht en ik dacht dat ik ook oprecht zou moeten huilen als die in de brand staat.

1 like

Ja ik dacht dit ook al. Als ik nu denk aan alle mooie kastelen die hier (in NL) zijn, of iconische gebouwen van steden/dorpen. Ik zou het al snel heel erg vinden ookal heeft het niet dezelfde historische lading. Maar meer omdat je de/je wereld dan letterlijk ziet branden.

Edit: vond het bijv ook verschikkelijk toen die branden in Schoorl waren, ookal heeft dat nul culturele waarde.

2 likes

Schoorl? Kom je bij mij uit de buurt?

Nee totaal niet haha maar ik vond dat zo tragisch! Was ook landelijk groot nieuws toen.

1 like

Het ging hier een paar uur geleden over het herbouwen en ik denk dus dat je niet moet onderschatten hoe belangrijk een bepaalde kerk voor een kerkgemeenschap is. Naast de historische waarde heb je zoals iemand anders al zei gewoon de mis waar mensen wekelijks heen gaan. ‘Gewoon naar een andere kerk gaan.’ is niet zomaar iets.
Althans, hier is laatst ook een kerk afgebrand met in miljoen jaar niet zo veel historische waarde als de Notre Dame en toch was de kerkgemeenschap die daar wekelijks komt helemaal kapot ervan. Die dachten er echt niet aan om zich aan te sluiten bij een andere kerk. (Misschien is het niet te vergelijken hoor maar hier moest ik aan denken.)

4 likes

Het vuur is eindelijk gedoofd.

Op Reddit staat trouwens deze foto van de binnenkant:

5 likes