Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Het is de schuld van elke Amerikaanse president vanaf Jimmy Carter af, met als meest schuldige W Bush (en eigenlijk vooral Dick Cheney moge hij branden in de hel :pray:t3:) maar ook alle anderen hebben schuld.

Edit: weet niet of je het doorhebt trouwens maar je gedeelde tweet is van een extreem rechtse ‘journalist’ van newsmax (het fragment zelf niet maar die Benny, misschien beter een neutrale tweet want ik dacht het al zodra ik simping las)

17 likes

Ja ik keek na het fragment even verder en de rest van zn tweets…. nah. Maar dit is een volledig nieuwsfragment waar niet in geknipt is, dat ik niet direct ergens anders kon vinden. Dus link dit wel, de rest van zn tweets laat ik even achterwege :sweat_smile:

1 like

Ja snap ik, was wel interessant idd!

Ben benieuwd of we ooit (als documenten verjaren en publiek gemaakt moeten worden) inzicht krijgen in wat er deze laatste maanden precies is gebeurd in de driehoek VS - Taliban - Afghaanse regering/leger. Want wat we zien is a hot mess maar ja is het iedereen’s schuld?, alleen de VS?, of is het gewoon onfortuinlijk? of wat dan ook.

2 likes

Pff al die nieuwsberichten ook, alsof het een godswonder is, dingen als Australië bevestigd 26 inzittenden in vliegtuig, Duitsland 7 en Nederland 40 (ff random getallen hoor). Dat er maar zo weinig mensen het lukt om weg te komen

2 likes

Ja echt bizar weinig mensen nog! Ik las op Twitter trouwens bij een aantal mensen die er veel updates over geven dat alleen mensen met een westers paspoort ‘makkelijk’ bij het vliegveld kunnen komen. De Afghanen die voor westerse landen hebben gewerkt, kunnen niet zomaar langs de checkpoints van de Taliban. Ze zijn er wel mee bezig om hen ook op het vliegveld te krijgen, maar dat schijnt een stuk lastiger te zijn. Die lage aantallen zijn dus waarschijnlijk alleen mensen die echt een paspoort van het desbetreffende land hebben en zelf konden komen en (hopelijk) straks direct al mee kunnen.

Wtf idd… waarom niet samenwerken?

Ik zag gister nog een vrij vol Duits vliegtuig betrekken met ook veel kinderen aan boord (125 totaal)

Alsnog druppel op een gloeiende plaat, maar er vliegt dus wel ietsje meer. Het is ook lastig om op de airport te komen door de avondklok van 9 uur. En de wegen worden allemaal bewaakt van Taliban en die laten alle buitenlanders nog door en het schijnt (volgens een Afghaanse tolk die voor de Duitsers werkt) dat de Taliban ook Afghanen die papier hebben waarop staat dat ze mee mogen doorlaten bij de Checkpunten, maar lang niet iedereen heeft die papieren. En het schijnt ook dat de Amerikaanse militairen op de airport niet iedereen toelaten, zelfs met papieren.

Maar dat is één bericht, het kan natuurlijk ook dat op andere checkpoints de Taliban wel Afghanen met papieren aan het tegenhouden is. Maar vooralsnog lijkt iig dat er nog wel mensen de airport kunnen bereiken, al in kleine getalen.

3 likes

1900 doden en 10.000 gewonden al op Haïti :slightly_frowning_face:

Heb je al nieuws? Ik moet er regelmatig aan denken.

1 like

Hij is veilig en wel en maakt zich nergens druk om, het is daar nu rustig waar hij zit. Hij is al vaker in Afghanistan geweest (geen militair of diplomaat) dus daarom blijft hij er rustig onder. Een paar van zijn team zijn wel al terug maar hij zal wel een van de laatste zijn. Dus nog altijd geen idee wanneer hij zijn vlucht heeft.

9 likes

https://www.ad.nl/politiek/segers-vvd-en-d66-moeten-formatiestuk-naar-de-tweede-kamer-sturen~ad027eb4/

Ondertussen gaat de (poging tot) formatie ook gewoon weer verder, zoveel tegelijk aan de hand nu. Als dit zo doorgaat zitten we met kerst nog steeds zonder regering.

1 like

Ik weet niet of je erbij wil stilstaan of het hier wil delen, dan voel je vrij het te negeren: hoe ben jij er zelf onder?

Het is al bijna tijd voor nieuwe verkiezingen.

DUURT LANG

4 likes

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik wel gewend ben dat mijn vader weg is en Afghanistan is dan niet geheel onbekend. Waar mijn vader zit is het goed beveiligd maar ja de situatie is erg onvoorspelbaar en toen ze Kabul binnendrongen schrok ik wel even en ook met alle beelden die je dan zag. Ook vond/vind ik mezelf best egoïstisch op dat moment want ik weet dat mijn vader daar goed zit maar wil ik dat hij naar huis komt terwijl ik alle nare beelden zie van mensen die gewoon alles verliezen. Dus ja ik voel me er wel rustig bij omdat mijn ouders ook rust uitstralen. Wel nog een beetje boos op dat ze mijn vader en collega’s in juli nog lieten gaan. Ik snap dat ze het misschien niet zo snel zagen aankomen maar toch. Maar voor de rest voel ik me er wel weer oke bij

12 likes

https://www.ad.nl/buitenland/man-21-gaat-voor-grap-op-vakantie-naar-kaboel-ergste-wat-me-kon-overkomen-was-voedselvergiftiging-dacht-ik~ada6ac15/

Ik kan niet het hele artikel lezen maar …

5 likes

Routledge had zijn bestemming op een aparte manier uitgekozen. Op Google zocht hij welke steden op dit moment het gevaarlijkst zijn om te bezoeken. Twee jaar geleden belandde hij zo al in Tsjernobyl.

Wat is routlegde? Google zegt web uitgeverij.
Persoonlijk zoek ik bestemmingen wel op iets andere specificaties uit… ik begrijp de lol hiervan niet.

Nee ik ook niet, misschien hoopte hij (z’n achternaam is Routledge) zo ooit in het nieuws te komen met z’n prachtige selfie ook.

:neutral_face::neutral_face::neutral_face::neutral_face:

1 like

Oh wacht sorry nu begrijp ik je bericht hahahaha
Die kerel had zn route zelf op een bijzondere manier gekozen, hij heeft niet een random uitgeverij benaderd :joy::joy::joy::joy::joy:

@LizzyBennet 🤌 voor hem

3 likes