Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Dankjewel voor het delen! Ik heb aan een aantal organisaties gedoneerd maar zou eigenlijk ook nog graag iets bijdragen aan de lgbthi+ organisatie, alleen ik heb geen creditcard ter beschikking. Mocht iemand van plan zijn om daar te doneren en er voor mij een bedrag bij willen doen (en mij daar dan uiteraard een tikkie voor sturen) zou dat echt top zijn, in dat geval dm me even (:

3 likes

Ik wil het wel voor je doen!

1 like

Echt stom dat apple pay bij veel van die pagina’s als optie staat maar het vervolgens niet werkt? Doet dat het bij jullie wel?

Ik heb dit lijstje van een goede kennis die veel doet rondom vluchtelingen, ik vertrouw haar dat dit klopt. Maar doe absoluut je eigen research! En naast deze lijst heb je altijd ook nog grote organisaties zoals War Child en het Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen als dat veiliger voelt.

1 like

Moderna gaat klinische proeven met mensen doen voor een HIV-vaccin, met dezelfde techniek als hun Covid-vaccin, mRNA! hopelijk zijn de resultaten goed en is dit na zoveel jaren eindelijk het vaccin dat werkt.

31 likes

:persevere:
Konden ze dan niet “even” 500 andere wachtenden meenemen
?

1 like

Er was ook al een Duits vliegtuig met maar een paar mensen vertrokken omdat de vliegtuigen heel snel weer weg moesten zijn (30 minuten) en door de avondklok de mensen die mee konden niet meer de straat op konden en dus het vliegveld niet konden bereiken. Ik snap de irritatie, maar probeer me ook te bedenken dat ze dit niet voor de lol doen en het blijkbaar echt extreem lastig en chaotisch is ter plekke.

2 likes

Hmm vooruit :see_no_evil: ik dacht eerder omdat NL heel streng is wie ze meenemen en wie niet en dat het daarom dan misschien mislukt was.
Dat ze alles willen controleren en bang zijn er er IS strijders mee deze kant op komen tussen de vluchtenden. Dus ik dacht dat het daardoor kwam (bureaucratie). Maar dat lijkt dan dus (gelukkig) niet zo.

die uitleg van @itakepictures stond ook al in het artikel dat je zelf deelde?

Ik zie het nu ja
 Misschien in de update :sweat_smile:? Er stond eerst niet zoveel in behalve dat ze opgestegen waren met niks :see_no_evil:

Ik denk dat de Nederlandse ambassade/BuZa daar ter plekke echt heel erg hun best aan het doen zijn, maar ze zijn bezig met een bizarre klus waarbij ze zelf gewoon niet zo veel invloed hebben op wie de Amerikanen binnen laten op het vliegveld, wie er nog op tijd door de chaos van de stad kan komen met de checkpoints van de Taliban en de avondklok etc.

Elisabeth Steenhoven deelt ook veel over de huidige situatie nu op Twitter.

3 likes

Ow haha vandaar. Staat bij dat het geĂŒpdatete is! Soms beginnen ze idd met zo’n karig artikeltje. Snap dat nooit zo goed


1 like

Precies. Helaas enorme chaos daar en dingen die snel veranderen, Het zou een wonder zijn als dit vlekkeloos zou verlopen.

1 like

Plus dat de militairen die zijn meegevlogen de opdracht hebben om mensen op een zo veilig mogelijke manier mee te krijgen, niet zo veel mogelijk mensen op een onveilige manier.

Die gasten staan echt onder gigantische druk. Dat lijkt behoorlijk onderschat te worden.

2 likes

Er zullen ongetwijfeld dingen fout gaan/fout zijn gegaan maar er zijn ook (veel) mensen die echt onwijs hard aan het werk zijn in heel moeilijke omstandigheden waar wij niets van zien. Het is zo makkelijk hier een mening over te hebben en vanalles in te vullen maar niet alles en iedereen is slecht :slight_smile:

3 likes

Waarom zouden er ĂŒberhaupt IS strijders meekomen? Bedoel je Taliban? Die zitten daar nu goed toch vanuit hun oogpunt

3 likes

Nog meer info.

En

Het is gewoon geen werken daar. Zo te lezen zou het al een wonder zijn als ze er daadwerkelijk 40 meegekregen hebben.

2 likes

Vooral dat laatste stukje maakt mij zo woest. Dat mannen zich zo comfortabel voelen dat ze lachen om de onderdrukking van vrouwen, dat het iets is om grappig over te doen. Echt ongelofelijk denigrerend. En dat vrouwen gvd weer het onderspit delven, het voelt zo machteloos. Gisteren echt zitten janken om die tweets die daarover rond gaan.

Mijn man: ja je moet het wel rationeel bekijken het is niet zo makkelijk om daar iets aan te doen. OK Jeroen!!! Hence mijn frustratie maar ok :triumph:

8 likes

Geen idee, heeft de VVD geroepen :sweat_smile:
Ik begreep het ook niet maar had dus (ten onrechte dus) met deze tekst in m’n achterhoofd gelinkt dat we daarom zo weinig mee terug namen :see_no_evil:

NOS gisteren:

Samenvatting

De VVD vindt dat het kabinet moet proberen “zorgvuldig” te beoordelen of de mensen die uit Afghanistan worden teruggehaald geen bedreiging in Nederland kunnen vormen. Dat zei Kamerlid Jeroen van Wijngaarden tijdens het Kamerdebat over de crisis. Dat is wat hem betreft niet in strijd met het beschermen van mensen die in “groot gevaar” zijn door hun werk voor Nederland.

Volgens Van Wijngaarden is het een reëel risico dat zich bijvoorbeeld IS-strijders die door de Taliban zijn vrijgelaten onder de evacués mengen. Hij wil weten wat het kabinet doet om dat te voorkomen. Wat hem betreft moet de identiteit van mensen op de passagierslijsten zo goed mogelijk gecontroleerd worden, en waar mogelijk gecheckt worden of ze oorlogsmisdaden hebben begaan.
[
]

Hij zou het liefst zien dat iedereen die wordt geëvacueerd zo mogelijk individueel gescreend wordt.

Beleid van Biden wordt hier de grond in gestampt door een veteraan die al maanden roept dat dit volledig mis gaat

edit: beter linkje:

2 likes