Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ja maar die Afghanen die nu vluchten zijn niet echt buitenlanders waar zij op doelen toch? Ook ook niet allemaal mensen die gewerkt hebben voor westerse landen, of wel?

Begrijp net van CNN dat er 60.000 Afghanen zijn die linksom of rechtsom met Amerika hebben gewerkt, en dus “recht” hebben om gered te worden.
En dit is zonder hun familieleden!

Het doel van de Amerikanen is om er 30.000 op te halen. Dat is dus helft, zonder hun familie, en zelfs dat lijkt me een uitermate onrealistisch doel.

3 likes

Ja ik las net ook dat al zijn familie-leden - die ook op hoge posten in regionaal bestuur zaten en zakken diep hebben gevuld - ineens middernacht waren verdwenen, gevlucht. Dus Bilal Sarwary vermoedde dat de zeer makkelijke overdracht waarschijnlijk al maanden lang bekokstoofd werd dmv overdracht deals

2 likes

De Taliban is geen terroristische organisatie zoals AQ of ISIS. Ze zullen geen aanslagen plegen hier, ze willen de macht over Afghanistan en daar hun eigen regering vormen.

Kans is wel natuurlijk dat in de nieuwe republiek er onderdak geboden kan worden aan terroristische organisaties maar de Taliban zelf is een domestic organisatie. Het is ook een vrij losse organisatie, als in er zijn heel veel fracties binnen de Taliban en die zijn niet allemaal hetzelfde, maar het doel hebben ze gemeen.

8 likes

Oké dat is inderdaad heeeel veel :grimacing:
 pff.

@Zemraluani ik bedoelde ook meer of ze het “daar” okĂ© vinden. Of dat ze straks toch ineens mensen met geweld gaan tegen houden of dat vliegveld zullen aanvallen om te laten zien “wie de baas is”, en dat je ze niet zomaar kan ontvluchten
 als ze niks zouden doen kan je ook nog wel een paar weken wachten op een vlucht toch? En dat gevoel hebben de Afghanen zo te zien niet


1 like

Ah zo, ik was in de war omdat je hier zei.

Dat weet ik niet maar de Taliban heeft nu al wat ze willen, en bovendien hebben ze zich de afgelopen jaren gepresenteerd als ‘legitieme’ partij in onderhandelingen, ze hebben een zekere credit opgebouwd onder mogelijke nieuwe allies. Zie je ook nu in de berichtgeving dat ze “vrouwen respecteren, geen gevaar voor Afghanen”, los van dat dat wss niet waar is, is het belangrijk voor ze om dat nu uit te dragen, het creĂ«ert toch ‘goodwill’ of iig een mantel van legitimiteit voor latere relaties (voor het westen zal het weinig doen maar bv Rusland, China, Turkije etc)

Logisch gezien zou het nu een rare stap zijn om een airport vol Amerikaanse militairen aan te vallen om dissidenten te straffen. Ze weten ook dat die mensen zolang de Taliban er is toch niet kunnen terugkeren, dus het levert heel weinig op. Als het weken zou duren misschien, maar op dit moment lijkt het niet in het belang van de Taliban om over te gaan tot een aanval.

T kan natuurlijk alsnog gebeuren en je bent natuurlijk hoe dan ook doodsbang als je daar zonder al je bezittingen en vol onzekerheid staat, maar het lijkt niet het meest voor de hand liggende scenario.

3 likes

Ja ik vind dit ook hartverscheurend. Natuurlijk heel fijn dat zij naar een ander veilig land kunnen, maar dan begint een heel nieuw bestaan opbouwen. Wat een moeilijke situatie. Begrijp me niet verkeerd, ik gun het alle Afghanen die graag weg willen dat ze zo snel mogelijk door andere landen worden opgehaald. Ik hoop dat Nederland heel snel in actie komt.

Dit! En waarmee ook? Lepels en pannen?! Zo lekker makkelijk praten vanachter je pc in je veilige huis ugh

2 likes

Het is ook gewoon zo lastig om gecontroleerde informatie nu te krijgen. Bronnen melden dat ze in het westen van Afghanistan al een lijst hebben opgesteld van vrouwen tussen de 12 en 40 jaar om uit hun huizen te halen en dat ze daar ook al mee bezig zijn op een gewelddadige manier. Ik geloof meteen dat het waar is. Maar er zit ook zoveel ruis op de lijn, als de meeste westerse bronnen al geĂ«vacueerd worden. Ik houd m’n hart vast


2 likes

Ik zie ook dezelfde foto’s met verschillende uitleg, lastig om re bepalen wat nou waar is en wat niet.
Ik vond het bericht gister dat de Taliban in Kabul bezig was om burgers te ontwapenen ook doodeng. Het is zo afwachten nu wat ze gaan doen en niemand heeft er wat controle op.

Een lijst geverifieerde Afghaanse hulporganisaties/inzamelingsacties:

Niet lullen maar doneren

32 likes

Dank voor het delen, ik heb voor de lghbti+ gekozen omdat ik me kan voorstellen dat het voor hun extra zwaar is.

@Zemraluani ik vind jouw uitleg interessant dank je voor wat meer duiding.

Echt mijn hart breekt als ik ook lees dat de mannen de vrouwen belachelijk aan het maken zijn en uitlachen van “ha morgen mag jij niet meer naar buiten en overmorgen kom ik 3 vrouwen kiezen”.
Ik hoop echt dat de vrouw van die man die gister bij humberto zat snel veilig terug kan komen.

1 like

Als dit zo is :triumph:

4 likes

Bizar om deze video van de taliban te zien op een kermis in botsauto’s met geweren pfff


1 like

Vind sowieso met heel veel kwesties dat onze regering super reactionair is, ze doen pas iets (of maken eigenlijk pas aanstalten om iets te doen) nadat er iets gebeurt is. In juni waren er al kameradviezen, maar nee we wachten tot de Taliban in Kabul staat om iets te doen. En dat is keer op keer zo.

En eigenlijk nog erger want vaak is het niet eens reactionair op een gebeurtenis maar op de publieke opinie. Het is zo raar afwachtend regeren, wachten tot iedereen boos is en actie eist en dan beginnen ze pas. Snap er echt geen kut van.

Regeren zou toch vooruitkijken moeten zijn ??

41 likes

Zo gaat het toch met alles? Klimaat, coronaregels, landbouw, dierenwelzijn
 Werkelijk alles wordt maar “op zijn beloop” gelaten en wordt pas actie ondernomen als “het kalf al verdronken is”. :angry:

7 likes

Sterker nog: we weten al HEEL lang wat er met de tolken ging gebeuren. Dit is zomer 2019:

Afghaanse tolken voelen zich in de steek gelaten door Nederland - https://nos.nl/l/2280218

Maar er kwam geen schot in, want omg wat moet onze achterban wel niet denken als er mensen uit zulke landen hierheen worden gehaald. Om te kotsen.

8 likes

Ik las net een artikel bij deze foto en wat me dus verbaasde (of iig ik had geen idee) dat de median age in Afghanistan 19.5 is (dus de helft van het land is jonger dan 19.5 en de helft ouder) en daarnaast de bevolking onder de 25 is bijna 2/3 van het land.

Dus ook onder de Taliban zitten een hoop mensen die letterlijk zijn opgegroeid in deze oorlog en nooit hebben geleefd onder de oude Taliban (waarbij zaken als amusementsparken, muziek, veel hobby’s, sporten verboden waren), toen leefden ze nog helemaal niet.

Vond ik wel een interessant perspectief op alles.

4 likes

Die kop bij AD: taliban “iedereen is vergeven”. En NL moet nog 300 mensen ophalen.
300 maar?
Iedereen is vergeven? Klinkt alsof ze een groot kerstfeest gaan vieren zo lief đŸ„Č
 gelooft iemand dat dan echt
?

1 like

Deze generatie is ook opgegroeid in een wereld waar buitenlandse troepen ongeveer 50.000 burgers hebben omgebracht tijdens deze oorlog. Dit is een ruwe schatting want de cijfers zijn nooit echt bijgehouden.

https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/civilians/afghan

Heel goed idee om deze mensen nu weer in de steek te laten. :cry:

2 likes