Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Deze foto :disappointed_relieved:
Ik vind het zo onvoorstelbaar allemaal. Wat een immense ramp.

12 likes

Ik begrijp niet wat we hier zien? Waar zijn zij en wie zijn het (Afghanen neem ik aan?)

Ik vind de beelden dat mensen aan een vliegtuig hangen zo hartverscheurend, ook dat ze dan van het vliegtuig vallen en doodgaan. Ik krijg er hetzelfde afgrijselijke gevoel van als de New Yorkers die uit de Twin Towers sprongen. Alsof ze wisten dat nu doodgaan beter is dan door de Taliban vermoord worden. Ik wil iets doen maar ik weet niet wat, komen er demonstraties?

En die arme families van soldaten die nu zien dat het allemaal voor niks is geweest, alle ellende en doden.

7 likes

600 vluchtende Afghanen, klaar om te vertrekken.

1 like

Ik word echt boos van de mensen in comments onder artikels die de schuld bij de Afghaanse bevolking leggen. ā€œAls ze het echt zo erg vinden, dan hadden ze wel meer tegenstand getoond tegenover de Taliban.ā€
Als ik kon kiezen tussen directe dood door weerspannig te doen en actief tegen te werken of mijn familie en ik die met rust wordt gelaten door mee te doen, dan zou mijn keuze ook snel gemaakt zijn. Alsof al die mensen in de comments in zoā€™n werkelijke situatie net zo dapper neus aan neus zouden staan tegen een gewapende extremist als ze zelf beweren.

17 likes

Ah, bedankt. Ik vind het wel hoopvol dat er dus nog wel Afghanen het land uit komen? De manier waarop buiten beschouwing gelaten uiteraardā€¦

1 like

Das een goed teken toch? Ja veel te laat maar iig worden er mensen meegenomen.

Vind het ook lastig met die speech van Biden want hij heeft wel gelijk dat ze daar weg moeten, eigenlijk al jaren. En eigenlijk zijn er 4 presidenten direct verantwoordelijk voor wat we nu zien, maar was het te voorkomen of alleen uit te stellen?

2 likes

Wacht, dit is IN een vliegtuig? Gewoon een leeg vliegtuig zonder stoelen zegmaar?

1 like

Ik vind het niet echt een goed teken dat 600 mensen in een vliegtuig gepropt moeten worden omdat ze anders afgeslacht worden.

Ik word enorm verdrietig als ik denk aan dat deze mensen alles en iedereen moeten achterlaten, naar een vreemd land zullen vertrekken met letterlijk alleen de kleren die ze aan hun lijf hebben. Ze hebben he-le-maal niets meer. Alles is weg.

Ja, uiteraard is het geweldig dat ze gered zijn, maar het is toch gewoon een afschuwelijk beeld?

26 likes

Ja. Een militair vliegtuig heeft geen stoelen.

4 likes

Zo ziet het er normaal uit, bedoeld voor ca 150 soldaten:

9 likes

Ja tuurlijk maar we kijken nu al 24 uur naar en airport die volstaat met mensen die nergens heen kunnen. Onder de omstandigheden is dit positief. Dit is geen normale dag.

Ik bedoel Tuurlijk snap ik dat dit geen tripje Disneyworld is, maar een klein teken van hoop in deze tijden is niet weg? Ik ben blij dat er iig weer vliegtuigen landen en opstijgen.

20 likes

Nee dat snap ik, maar ik had even niet geplaatst dat dit dus in een vliegtuig was :sweat_smile:ā€¦

Wat een ellende. Als iemand daar in paniek raakt, dan verdrukken ze elkaar nog :persevere:ā€¦ Hoop dat ze allemaal goed en wel aan land komenā€¦

Vindt de taliban dit nu allemaal ā€œokĆ©ā€? Of gaan die hier alsnog een of andere wraak actie op houden denkt men?

Ja, nogmaals, het is in dat licht vanzelfsprekend een positieve ontwikkeling.
Ik bedoel dat dit hele beeld ( de foto dus) intens verdrietig is. Dat ik me niet kan indenken wat deze mensen hebben meegemaakt en nog mee gaan maken.

1 like

Ja, ik las ook in dat artikel ā€˜ The flight was one of several that was able to take off with hundreds of people aboard, and some of the others may have had an even larger load than 640, the official said.ā€™

Mega schrijnend natuurlijk. Wel op 1 of andere manier ā€˜opgeluchtā€™ dat die vliegtuigen wel gewoon zijn vertrokken.

Vind het echt zo dramatisch. Zo in paniekā€¦ het leven is zo oneerlijk. Jezus wat maakt de plek waar je wieg staat veel uit, maakt dit nog extra duidelijk.

14 likes

Nee dat snap ik, ik heb ook gevoel. Ik vind het net als iedereen hier verschrikkelijk dat dit gebeurt maar goed het positieve nieuws van de dag dat Duitsland 10.000 Afghanen wil verwelkomen en dat er nu daadwerkelijk ook mensen vertrekken stemt me onder de omstandigheden positief. Er gebeurt iig iets.

En ja er blijven er miljoenen achter en dat is een ramp, maar ben blij dat deze 600 waaronder kindekes iig veilig zijn.

3 likes

Echt vreselijk die foto, die mensen gaan nu ergens heen zonder wat dan ook, misschien niet eens met hun persoonlijke papieren of hun hele gezin en die komen dan ergens in een tentenkamp of zo terecht. Dan ben je wel veilig maar je hele toekomst is alsnog zo onzeker als wat :sob:

4 likes

Ja en dan is dit nog een ramp waar we over horen omdat er westerse troepen 20 jaar betrokken zijn geweest en omdat er nog Europeanen daar weggehaald moeten worden (en als afterthought de tolken en lokaal personeel en families).

Ben bang dat de aandacht zoals altijd weer weg is zodra iedereen is opgepikt die opgepikt gaat worden en we doorgaan met ons leven hier.

3 likes

Ze hebben volgensmij alleen gezegd dat ā€˜buitenlandersā€™ niks hoeven te vrezen en dat zij ook vinden dat de ambassades gewoon kunnen blijven. Ze zouden het vliegveld ook gewoon met rust laten zolang Amerika daar evacueert begreep ik.

Maar ben wel een beetje bang voor de mensen die niet geƫvacueerd worden, maar die wel samen hebben gewerkt met Westerse landen.

2 likes

Weet wel zeker dat het laatste wat je zegt gaat gebeuren.

Lees trouwens net dit bij de guardian
ā€˜ Afghan president Ashraf Ghani destroyed the opportunity for a two-week ceasefire when he fled Afghanistan, Bloomberg reports.

The agreement had been brokered by government and Taliban negotiators and depended on Ghani resigning from his position and the opening of talks on a transitional government.

According to the report, his departure, which he said was to prevent a bloodbath, surprised his own negotiators and aides, as well as the Americans.ā€™

Zakkenwasser

5 likes