Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Omdat hij een redacteur op de payroll heeft, waar hij geen werk voor heeft, voor een maand. Deze redacteur, waar hij al jaren mee werkt, geeft aan een carriereswitch te overwegen, om filmpjes te gaan maken. Heeft zelf een camera gekocht en vraagt Jort om advies. Er komen verkiezingen aan en iedereen heeft het over Baudet. Is dat niets, vraagt Jort, filmpjes maken voor een partij tijdens de verkiezingen. Ja, goed idee, zegt redacteur, en Jort belt Baudet. Die kent hij nog van eerdere tripjes.
Jort heeft verder niets met de filmpjes of de inhoud te maken, maar nu 4/5 jaar later, valt iedereen erover.
(dit haal ik trouwens uit de podcast van Jort, die ik vandaag heb geluisterd)

Wat ik zelf het moeilijkst vind, is niet zozeer dat uitlenen van een redacteur. Maar dat Jort zoveel petten op zet. Is hij nu duider, opiniemaker, spinner, journalist, presentator, vriend van de premier, etc. Je weet het nooit helemaal welke pet hij zelf vind dat hij op heeft.

9 likes

Dit klinkt echt scheef. ‘What about filmpjes maken voor een politieke partij? Ik bel wel ff Baudet.’ klinkt niet alsof je er niks mee te maken hebt. Zeker niet aangezien Baudet toen ook al bekend was en hij dus weet wat voor SOORT content het ging worden met wat voor soort boodschap. Hij ging toch niet die campagne in met love iedereen, gelijke rechten feminisme en wetenschap hoera

Ik zou echt nooit zeggen maak maar een filmpje voor een politieke partij, ik bel m’n oude vriend Joost, Geert of Thier wel even maar ik heb er verder NIETS mee te maken hoor

Thierry’s versie in een NOS-artikel (dat wel context gaf trouwens):
Een van zijn redacteuren zat daardoor een maand lang zonder werk.

‘Groot geschenk van Jort’

Volgens Baudet bood Kelder aan om de redacteur uit eigen zak door te betalen, zodat die een maand lang elke dag een filmpje zou kunnen maken voor de campagne van Forum. “Dat was echt een groot geschenk van Jort”, zei Baudet vorige week. Fragmenten van die filmpjes kwamen ook weer terug in de talkshows van de NPO, in de aanloop naar de verkiezingen. Baudet: “Dat zorgde voor publiciteit.” Forum kwam in 2017 met twee zetels in de Tweede Kamer.

Haha

2 likes

Heb dit met open mond zitten lezen - “Kristina (23) en Galip (57) krijgen twintig baby’s in nog geen jaar tijd: “Elke draagmoeder ontving 8.000 euro””
What. The. Fuck.
https://www.hln.be/bizar/kristina-23-en-galip-57-krijgen-twintig-babys-in-nog-geen-jaar-tijd-elke-draagmoeder-ontving-8-000-euro~af38b162/

1 like

Wtf. Dat dit mag! En twintig kinderen, dat is vind een schoolklas. Echt zielig voor die kinderen.

1 like

Het enige positieve dat ik hierover kan zeggen is dat de kinderen wel normale namen hebben…

8 likes

Echt niet normaal. Ook medelijden met het kind dat ze al hadden, krijg je ineens een bende siblings die alle aandacht opeisen.

Heel benieuwd of de relatie standhoudt ook, kan me zomaar voorstellen dat het binnen een aantal jaar klaar is en dan sta je daar met 20 (+1) kinderen…

6 likes

Lijkt me echt een hele ongezonde situatie voor de kinderen. Dit is toch eerder een weeshuis/groepshuis setting.

7 likes

Weeshuis 2.0
@evenveel had er wel wat over gelezen in de buitenlandse, Engelstalige media.

2 likes

Ik volg Connie Walker, een Canadese native journalist, zij heeft ook een hele goede podcast gemaakt over het leven van native kinderen in Noord-Amerika. Die podcast heet Finding Cleo en daarin wordt ook over de Sixties Scoop verteld, een periode waarin zoveel mogelijk native kinderen geadopteerd werden naar witte gezinnen omdat hun eigen cultuur als minderwaardig werd gezien. Er is de inheemse bevolking daar al zoveel onrecht aangedaan, en het racisme speelt nog steeds.

https://mobile.twitter.com/connie_walker

9 likes

Oh voor mijn gevoel is het juist best uitgebreid in het nieuws geweest, heb er verschillende keren over gelezen.
Verschrikkelijk inderdaad zoiets, dat mensen tot zoiets in staat zijn geweest. Die arme kinderen… kan me niet voorstellen in wat voor een angst zij geleefd moeten hebben. Ik las op Reddit ook al over een vrouw die op zo’n kostschool had gezeten, zij had moeten toekijken terwijl haar zus werd doodgeslagen. En dat soort verhalen zijn helaas niet uniek, mishandeling en verwaarlozing van kinderen op (Katholieke) kostscholen en internaten kwam in veel landen voor (bijv. ook in Ierland). De inheemse bevolking in Canada probeerde het ook al jaren aan de kaak te stellen, maar ze werden eerder nooit geloofd.
Ik vind het ook zo bizar dat de laatste van deze heropvoedingsscholen, want dat waren het eigenlijk, pas in 1996 gesloten is. Dat dit soort dingen zo lang door mochten gaan is vreselijk.

5 likes

Dit is toch gestoord. En die man wordt in Turkije verdacht van opdracht tot moord? Echt bizar dit, waarom mag dit.

5 likes

Deze wilde ik ook net tippen @Evenveel, echt een goede, aangrijpende podcast! Vreselijk dat het zo lang heeft kunnen doorgaan ook, de laatste internaten werden pas in de jaren 80/90 gesloten geloof ik

2 likes

Wtf. Dit ook:
“Het was eerst de bedoeling dat ik elk jaar zwanger zou worden, maar dat proces zou te lang duren. Onze ambities lagen veel hoger”, verduidelijkt Kristina.
:exploding_head:

4 likes

Niet eens verdacht, hij is veroordeeld tot levenslang maar het land uit gevlucht voor de uitspraak. Totaal gestoord dit.

4 likes

Ik ga zo goed op deze vorm van gatekeeping.

58 likes

Terecht ook. Niet alles is te koop

13 likes


Opvallende koppen op de startpagina van NOS

4 likes

Over de BIJ1 ALV en Quinsy!

5 likes

Ik vind dit echt ziekelijk. Die insta ook, 22 children (blijkbaar heeft ze er nu 22) under the age of 24

Het is geen Forbes 30 under 30 he :triumph:

6 likes

echt ziekelijk gewoon, deze drang.

Onderaan haar bio staat “will there be 105 children?”

1 like