Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik wist niet dat er op die manier naar gekeken wordt. Hoe zit het dan met het slachtoffer (in het algemeen gezien)? Kan me voorstellen dat persoonlijke redenen, zoals een studie of armoede, voor veel slachtoffers geen straf is en misschien ook het gevoel kan geven dat het delict “wel mee viel”. Wordt daar dan nog aandacht aan besteedt of uitleg aan gegeven tijdens zo’n rechtszaak?

Edit: een studie doen die je later eigenlijk niet meer kan uitvoeren, zie ik zelf niet perse als straf. Ik begrijp wel wat in eerdere posts wordt benoemd. Wie weet koos hij bijv. rechten omdat hij niks anders weet en werkt hij over een aantal jaar ergens wat niets met z’n studie te maken heeft. Hoeveel mensen komen nou echt precies ergens terecht waar ze voor hebben geleerd?

3 likes

Juist fijn dat je het toelicht! Maar hoe weegt het eigenhandig om zeep helpen van z’n maatschappelijke carrière hier dan precies mee? Ik kan dat er namelijk niet uithalen en dan krijg je dit soort speculaties en ik ben oprecht wel benieuwd. Is het een soort ‘verzwaring’ los van de eigenlijke straf?

En eerlijk; mijn verontwaardiging wordt vooral aangewakkerd door de positie van het slachtoffer hier. Zijn straf is laag, omdat hij haar maar 1 x prostitueerde en anderen dat vóór hem al vaker hadden gedaan. Ik snap dat hij veroordeeld wordt voor wat híj́ gedaan heeft, maar als ik dat lees word ik echt misselijk.

1 like

Ja het lijkt mij ook wel een grijs gebied? Stel dat hij aan het mbo studeerde, of net was gestart als loodgieter, of net een baby had gekregen. Waar ligt de grens dat het iemand “persoonlijk” raakt om lang in de gevangenis te zitten.

En vind het ergens ook niet helemaal eerlijk dat je dan anders behandeld wordt voor hetzelfde delict.

2 likes

Maar je wordt niet ongelijk behandeld. Er wordt gekeken welke strafmaat rekeninghoudend met de persoonlijke omstandigheden redelijk is. Zodat niemand een onredelijk hoge straf krijgt. Tuurlijk had een rechtenstudent beter moeten weten, maar als hij het daadwerkelijke beroep niet uit kan voeren dan moet hij opzoek naar iets anders. Het moeten zoeken naar iets anders is dan ook onderdeel van de straf, want is een direct gevolg van de veroordeling. Er wordt dus juist rekening gehouden met het feit dat een veroordeling of een gevangenisstraf van een X aantal dagen niet voor iedereen dezelfde gevolgen heeft. De straf blijft dus gelijkwaardig, maar niet gelijk.

10 likes

Maar is het voor iemand die op het niveau zit rechten te kunnen studeren niet vrij makkelijk om aan een andere studie te komen?

6 likes

Ja! Maar ze hadden ons al afgezworen las ik laatst:

30 likes

Geenstijl? wie had dat nou weer geopperd?

8 likes

Oh nee… wat vervelend dit. :smirk:

6 likes

Volgens mij waren ze al naar oudersonline verhuisd. Speciaal gedeelte van het forum gekregen, look and feel hetzelfde gehouden. Maar de mods waren niet naar hun wens las ik vanmorgen

3 likes

Maar het is geen ongelijke behandeling als dit niet was meegewogen omdat hij loodgieter was ipv rechtenstudent. Dat zijn andere persoonlijke omstandigheden en dus andere gevallen. Een delict is sowieso vrijwel nooit 100% hetzelde, want ook daar wordt naar alle feiten en omstandigheden gekeken. Dus een loodgieter en een rechtenstudent hetzelfde feit tenlaste leggen leidt veelal sowieso niet tot dezelfde uitkomst bij grotere delicten, niet alleen wegens persoonlijke omstandigheden, maar ook door de omstandigheden waaronder het delict is gepleegd. Het ene seksuele delict is het andere niet

Gelijke gevallen moeten gelijk behandeld worden, maar het hele ding is dat veel gevallen vaak helemaal niet gelijk zijn

3 likes

Ik denk dat een loodgieter minder gauw checkt of zijn werknemer narigheid heeft uitgehaald dan een advocatenkantoor. Dus ik denk het eigenlijk niet?

1 like

En dan hier zeiken als je een paar keer een weerwoord krijgt van andere forummers. Dan word je meteen ‘gebasht’, mag je ook niks meer zeggen en is iedereen onaardig :rofl: Ga ff kijken hoe het er op die fora aan toe gaat…

5 likes

Dit klinkt zo over het paard getild haha “de mods waren niet naar wens”.

Echt een groepje Karens

34 likes

Alsof je ooit naar wens bent voor alle forummers. Maar wel flink diva gedrag daar als je dat zo leest.

4 likes

Dit is wat @California net terecht en goed uitlegt. Mensen zijn zo snel met roepen dat er helemaal niks van ons rechtssysteem klopt terwijl ze zich er nog niet half in hebben verdiept, of überhaupt zelf uitspraken doorlezen.

2 likes

Jeetje hebben ze gewoon willekeurig alle forums opgenoemd? Tweakers?!?

6 likes

Ja en je kunt toch ook gewoon vanuit moreel oogpunt vinden dat het oneerlijk is als iemand die kinderen verkracht relatief weinig straf krijgt? Je hoeft geen rechten te studeren om daar een mening over te hebben. Je kunt vinden dat een systeem aangepast moet worden, ook als je dat systeem niet 4 jaar uit je hoofd hebt geleerd. Rechten is niet ethiek.

25 likes

zij wel :cry:

maar ben eigenlijk heel blij met dit forum en zou nooit meer terug naar oude software willen

2 likes

Maar rechten mogen studeren wordt dus niet beschermd, dat is niet wat er in de uitspraak staat. Dat voorbeeld van de lagere boete gaf ik omdat jij zegt ‘ouders kunnen nu tegen hun kind zeggen dat ze goed hun best moeten doen zodat ze later kunnen verkrachten’ en daarmee impliceert dat hoger opgeleiden beter worden beschermd door het recht. Ik vind een dergelijke opmerking ook echt heel ver gaan eerlijk gezegd, daarmee zeg je wel degelijk wat over het systeem.

En nee, je hoeft inderdaad geen rechten te hebben gestudeerd om er wat van te vinden, maar je een beetje inlezen in hoe het strafsysteem invloed heeft op de maatschappij is imo wel nodig om er een goede discussie over te voeren.

7 likes

Ik snap die vergelijking dus ook niet. Ja, hij zal nooit een VOG krijgen, maar dat is geen bijkomstig neveneffect van zijn gevangenisstraf, maar een direct gevolg van zijn eigen walgelijke gedrag en precies om die reden.

En ik heb best veel vertrouwen in ons rechtssysteem, maar juist het feit dat het niet voor iedereen toegankelijk is, maakt het kwetsbaar. Of het nu om de leesbaarheid van een uitspraak gaat, de talloze zedenzaken die op de plank van de recherche blijven liggen vanwege gebrek aan capaciteit of om de uitholling van de sociale advocatuur. Ik snap best dat misverstanden irritant kunnen zijn, maar ons rechtssysteem staat nu juist niet los van de maatschappij die soms zo reageert.

6 likes