Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Deze gast studeert ook nog rechten weet ik toevallig.

Nog steeds? Hoop inmiddels dat hij ervan getrapt is?
Op m’n geneeskunde waren dr studenten die een café hadden overvallen en die zijn meteen van de studie afgetrapt en mochten nergens meer in NL studie geneeskunde volgen. Vind het dat wel erg raar dat iemand die een meisje heeft verkracht gewoon door mag met z’n studie rechten.

11 likes

Haha ‘weet je toevallig’, het staat ook gewoon in de post en het artikel hierboven

5 likes

Naar mijn weten doet hij die opleiding nog steeds. Juridisch gezien was het trouwens geen verkrachting. Maar ik ben het volledig met je eens hoor. Ik vind het ook verkrachting. Alsof een 15-jarig slachtoffer in staat is zo’n situatie in te schatten. Die gasten hadden van haar af moeten blijven.

Anders aan de studie geneeskunde is wel dat je daar bijv co schappen loopt en dus direct in aanraking komt met patiënten.

Die wettenbundels bij rechten hebben er weinig last van dat ze gelezen worden door iemand met minimaal moreel besef

1 like

Voor de mensen die de uitspraak willen lezen:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBNNE:2021:3044

1 like

Lol dit is wel precies hoe de rechter het heeft verwoord lees ik nu.

Nou als ik ooit een jurist, advocaat of rechter in de arm moet nemen dan werk ik bij voorkeur niet met een veroordeelde kinderverkrachter.

7 likes

Sorry maar ik vind het zo raar dat ze zeggen “Oh hij studeert rechten laten we hem een mindere straf geven”
Ehh hoezo willen jullie zon iemand nog in het rechtsysteem laten werken later…

22 likes

Dat kan dus nooit meer en dat is deel van zijn straf.

7 likes

Het is ook niet zo dat je na die paar dagen cel kan gaan en staan waar je wilt, er zullen wel voorwaarden aan gekoppeld zijn waarvan het naleven een deel van de straf is. Net als het gegeven dat de veroordeling en het stigma de rest van je leven aan je blijven kleven doordat iedereen weet wat je gedaan hebt.

Daarom heb ik het alleen over de studie. Die beroepen uitoefenen kan hij sowieso niet meer

Tijdens je studie rechten doe je toch ook een stage waar je in aanraking komt met cliënten.l

Hoeft niet per se lijkt me en kennelijk kan dat niet meer

Ik weet niet of dit onder nieuws valt…
Forum weekblad Viva blijft na 2 augustus toch bestaan | NOS

6 likes

Klopt, dat is o.a. reintegreren toch?

we’re safe!!! :raised_hands: :raised_hands: :raised_hands: :raised_hands:

14 likes

Maar als het puur om de toga-beroepen gaat: dat worden zoveel rechtenstudenten niet. Vind het toch een beetje raar dat het zo expliciet genoemd wordt. Je zou het namelijk ook als verzwarend kunnen zien, omdat hij beter zou moeten weten en een prima (financiële) toekomst had, dus niet uit nood de pooier speelde van een 15-jarige. Tegelijkertijd worden de psychische gevolgen voor dat meisje beperkt meegewogen in zijn strafmaat, omdat het ook toegeschreven kan worden aan haar al kwetsbare positie. Ook hier zou dat juist verzwarend kunnen zijn: het was niet zomaar een 15-jarige, maar een al heel kwetsbare 15-jarige.
Als buitenstaander vind ik het ook ongemakkelijk om te lezen omdat zo’n rechter zelf natuurlijk ooit rechtenstudent is geweest. Gebeurt dit ook wel eens zo met andere studies? Het doet nu bijna een beetje denken aan die Brock Turner zaak in Amerika.

16 likes

Wat een onzin zeg. De rechtbank houdt altijd rekening met iemands persoonlijke leven en omstandigheden, dus ook als je vuilnisman oid bent. Overigens staat de voornaamste redenen voor de lage straf daaronder, namelijk de omstandigheden van het misdrijf

Edit: overigens denk ik ook dat jullie het verkeerd lezen. Er staat namelijk niet dat hij een lagere straf krijgt omdat hij rechtenstudent is, er staat dat hij rechtenstudent is en door deze veroordeling zijn maatschappelijke carrière vrijwel onmogelijk wordt, oftewel, dit is al een straf op zichzelf

Edit 2: om een beeld te geven, het komt bijvoorbeeld ook vaak voor dat mensen die onder de armoedegrens zitten en een misdrijf plegen minder of geen geldboete hoeven te betalen, of iemand die alweer een tijdje aan het werk is en toch weer een delict pleegt minder lang hoeft te zitten omdat de gevolgen van een langere straf voor zijn persoonlijke leven groter zijn.

Sorry voor al deze edits, maar ik word altijd een beetje geïrriteerd als er zo kort door de bocht wordt gereageerd op uitspraken. Ik zeg niet dat de rechtbank nooit iets fout doet, maar we hebben wel een van de best werkende systemen van de wereld (als je bijvoorbeeld kijkt naar recidive) oa omdat er binnen het Nederlandse systeem ruimte is voor de persoonlijke omstandigheden van de dader.

42 likes

Nee, want je kunt ook onder voorwaarden staan als je geen effectieve celstraf hebt gehad, dat zijn twee verschillende dingen.