Kleding naaien/DIY'en

Heeel leuk (ook die combi!). Ik leerde laatst ook dat understitching een ding is, echt wel een mooie manier om af te werken

1 like

Is understitching hetzelfde als doorstikken?

Bij understitching naai je de stof van de binnenkant/voering vast aan de naadwaarde zodat de vouw strakker en bijna automatisch goed valt zonder dat je de voering ziet.

Hier zie je het verschil met topstitching. Ik weet niet zeker of je dat met doorstikken bedoeld.

Via dit filmpje leerde ik het kennen:

4 likes

Wow wat mooi en wat netjes joh!

1 like

Ik ben opzoek naar het perfecte flared legging patroon! Ik heb zelf gezocht, maar niet echt iets kunnen vinden wat mij tevreden stelt. De perfecte flared legging is lekker High waist, en loopt beneden uit uiteraard, maar ook weer niet te overdreven uitlopend. En het liefste geen figuurnaden (ik wil de gewoon bovenkant omvouwen, vastnaaien en daar elastiek door doen, geen extra tailleband). Mag gewoon een gratis of betaald patroon zijn. (Nog perfecter is als je je been lengte kan aangeven zeg maar, scheelt mij weer :joy:)

Belachelijk hoeveel eisen je aan een “simpele” flared legging kan stellen :joy:

2 likes

Zou je geen patroon zelf een beetje kunnen aanpassen door onderaan wat wijdte toe te voegen of hem wat hoger te maken?

Ik ben dus echt een enorme kneus met het aanpassen van patronen :sweat_smile: (maar dan ook echt rampzalig)
Ik heb wel is een normale legging overgenomen. En daar mijn favoriete flared op gelegd, en geen idee wat er mis gegaan is. Maar het zat heel raar :sweat_smile: wellicht zou ik er ook meer mee kunnen oefenen. Maar ik wil zo graag wat leuke flareds in elkaar zetten en niet weken lang ermee bezig zijn om het perfect te krijgen :see_no_evil:

Ik heb dit ook ooit geprobeerd, net als jij een enorm fiasco.
Dus ik lees eventjes mee :slight_smile:

Ik snap m. Dat heb ik ooit op school geleerd, toen ik mode en kleding deed, back in the 90’s :grin:

Ik vind t wel jammer dat er zo weinig goeie naai instructie filmpjes zijn in het Nederlands. Mijn vakjargon Engels is niet zo best helaas.

1 like

Wellicht vind je via pinterest patronen of hack-instructies met zoekwoorden

• pattern flared pants
  • sewing pattern flared leggings
    Etc.

Ik kom uit op dit patroon en filmpje: How to Make Flare Pants + Free Pattern – Stitching Things

1 like

@Nimy Ik wilde het volgende patroon aanraden, maar toen bedacht ik me ineens dat jij volgens mij de gene bent die mij een keer aan dit patroon hebt geholpen toen ik hem half kwijt was geraakt. :joy: Deze was geen succes dus?

Ik vind deze zelf wel top! Al maak ik wel altijd de pijpen een stuk langer en minder uitlopend.

1 like

Ik heb een challenge voor mezelf bedacht. Als ik iets wil naaien mag ik dat alleen doen van stof die gekregen is, geruild is of thrifted is.
Ik vind t nu al leuk :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Als je een high waisted legging vind met strakke pijpen die je wel leuk vind kan je die nemen.
Dan meet je vanuit je enkel naar je knie (ong 35 cm) en vanuit de knie maak je de pijp zo wijd als jij wilt.

Ik ga er deze week ook aan beginnen haha. Het patroon heb ik al

2 likes

Misschien een idee voor iemand van hier, eens goede instructiefilmpjes maken in het Nederlands. Je hebt alvast 1 kijker :raising_hand_woman:t3:

3 likes

Ik kan wel vakjargon vertalen tho haha

M’n zelfbedachte, van een ikea dekbedovertrek gemaakte, strokenrok is klaar. Het was een probeersel maar wel een goed gelukt probeersel.

27 likes

Wow heb je de bovenkant helemaal gesmockt? Wat een werk haha maar wel mooi geworden!

Echt hoor ik heb nog 2 stoffen liggen voor een jurk voor mezelf maar probeer een patroon over te nemen en zelfs dat lukt me niet. Ben zo gedemotiveerd de laatste tijd. Wil gewoon iemand die naast me zit en elke stap voor doet ofzo :expressionless:

1 like

Maar dat is helemaal niet zo veel werk! Vind t juist wel makkelijk :sweat_smile: En t zit gewoon lekker :tada:

4 likes

Hahahha, ernstig :see_no_evil: nee hierop had ik aanpassingen geprobeerd! Niet zo goed gegaan :rofl:
Misschien toch maar een kans geven, want het was voornamelijk de bovenkant bij mij. Kan altijd korte proef versies maken.