@Taken @anon95960165
Ze was net stiekem langs mij heen geglipt naar buiten. Kwam 'dr tegen toen ik het kippenhok aan het schoonmaken was. Ze liep gelijk door naar ons oude huis maar heb dr op kunnen pakken en weer meegenomen naar het nieuwe huis. Eerst enorm tegenstribbelen, maar daarna kon ik haar met wat lekkers naar binnen krijgen. Ik hoop in elk geval dat ze net buiten haar behoefte heeft gedaan.
Katten zijn vaak meer gehecht aan een plek dan aan mensen heb ik ooit gelezen. Ze hebben zo heel erg hun eigen ritme en gewoontes. Dus dat heeft tijd nodig.
Misschien kan je haar net als een hond even 3 keer per dag aan een tuigje mee naar buiten nemen? Zal ze wel even wennen vinden, of af en toe even op de kattenbak zetten. Alhoewel ik niet weet of ze op latere leeftijd nog snapt waar dat voor dient
Dit lijkt me een goed advies! Katten moeten zeker een aantal weken binnen blijven om te wennen. Ik laat mijne voor de zekerheid ruim een maand wennen voor ze naar buiten gaan.
Volg haar al een tijdje, erg goed dat ze dit doet.
Dit is echt net mijn kat, ook zo prachtig grijs!
In welk opzicht wordt ie irritanter en nerveuzer?
Ik gebruik Bravecto, zit in een pipetje dat je in hun nek smeert (eens om de 3 maanden) en werkt echt heel goed. Is wel duur, zeker als je meerdere katten hebt. Dat product is bij de dierenarts te koop, misschien in Nl ook wel online. In België is er een strengere regelgeving voor.
Is dat bijten niet speels bedoelt?
Aangezien je zegt dat het anders is dan gehoopt; niet elke kat is en blijft een knuffel kat he, het blijven hele eigenwijze beestjes. Het is ook maar af te wachten hoe die na zijn castratie is, sommige katten veranderen qua gedrag, sommige blijven hetzelfde.
Ahhh die voorpootjes, net een zeehondje.
De kat van mijn schoonouders mag sinds zij een nieuwe hond hebben (1,5 jaar) alleen nog maar in de gang en badkamer. Het is een oude kat, die altijd gewend is geweest om veel buiten te zijn. Wij vinden het zielig dat deze kat nu een soort van opgesloten zit.
Wij wonen op het erf van mijn schoonouders. Zij zijn vanochtend op vakantie gegaan en dus hebben wij de poes nu tijdelijk in huis genomen. We moeten in ieder geval deze vakantieperiode op haar letten (10 dagen). Daarna willen we haar graag bij ons in huis houden als het goed gaat, want wij kunnen haar veel meer aandacht en liefde geven dan mijn schoonouders doen.
Het is een vrij bange poes, die wel gewend is aan onze aanwezigheid. We hebben haar net opgehaald en bij ons binnen gelaten. Eerst ging ze even op onderzoek uit en daarna kwam ze gelijk bij mij op de bank liggen. Nu ging ik net even 5 minuten weg en nu zit ze achter de bank onder de verwarming.
Wat is slim om te doen? Ik wil haar niet pushen, maar ik weet niet of ze makkelijk onder de verwarming wegkomt. Ze kan alleen achteruit om eruit te komen.
Moet ik haar even met rust laten of kan ik haar beter eronder weg halen? Ik neig naar het eerste.
Mijn schoonouders hebben alleen een kattenbak en een dienblad waar eten op staat. Geen slaapplek of speelgoed. Is het slim om dit nu te halen zodat ze dit bij ons wel heeft of gaat haar dat juist afschrikken nu?
Tips zijn zeer welkom. Ook voor fijne boeken of websites met info
Met rust laten! Een nieuwe omgeving kan stress opleveren en daardoor kunnen katten zich verstoppen, laat haar lekker zitten en zorg dat er eten en drinken en een kattenbak staat en dan komt ze er vanzelf wel onderuit. Je kunt best een mandje oid en speeltjes halen, misschien vindt ze het wel heel leuk.
Van https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl heb ik veel tips en ook op kattensite.nl staat heel veel!
Thanks! Ze is er net alweer onderuit gekomen (ze gaat niet naar achteren, maar kruipt helemaal naar voren naar het andere einde van de verwarming) om lekker te knuffelen en weer op onderzoek uit te gaan en ligt er nu weer onder. Ik laat haar daar maar liggen en dan komt ze vanzelf wel. Het scheelt dat ik nu weet dat ze eronder weg kan komen.
Ik heb een soort van mand/krabpaal gehaald en wat speelgoed. Ook een nagelschaartje, dus daar wil ik me morgen aan gaan wagen. Haar nagels zijn zo lang, ze blijft echt overal achter haken, zelfs als ze gewoon loopt.
Ik zou dat niet morgen al gaan doen als ze dat niet gewend is. Dan is ze waarschijnlijk net een beetje aan het wennen aan haar ‘nieuwe’ plek en ‘nieuwe’ mensen en dan komen ze aanzetten met een nagelschaartje om de nagels even te kortwieken. Sowieso moet je daar heel voorzichtig mee zijn, je knipt namelijk al heel snel in het leven en dat doet natuurlijk hartstikke zeer. De dierenarts waar ik naar toe ga raad het eigenlijk ook af, slijpen van de nagels hebben ze zo weer gedaan, je kan veel beter zorgen voor fatsoenlijke spullen waar ze op kunnen krabben (zo is mijn ene ket gek van krabpalen, de ander heeft veel liever zo’n plankje).
Daar heb je inderdaad ook wel gelijk in. Het lijkt me gewoon beter om het al wel te doen, omdat ik zie dat ze er eigenlijk bij alles wat ze doet last van heeft. De nageltjes zijn al helemaal ‘rond’ gegroeid, dus echt krabben aan een krabpaal zit er niet echt in.
Het scheelt wel dat ze ons wel gewend is. Ik zal morgen eens kijken of ik denk dat er een geschikt moment voor is. Ga het niet forceren.
Als ze een goede krabpaal heeft kan ze zelf haar nagels bijhouden.
Jeeeejj wij mogen volgende week maandag ons eerste katje ophalen! Ik heb er zo’n zin in.
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in kattenvoer, maar er is zóveel keuze… Ze komt uit Griekenland en ik weet niet wat voor voer ze daar kreeg… Heeft iemand een tip voor goede brokken die niet ál te duur zijn?
Zoek even de posts van Loxodonta terug in dit topic. Die tipt goede merken en geeft handvaten waar op te letten bij het kopen van voer!