Kattentopic #2 (Deel 1)

Ja ik ga zeker bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ik zit nu wel zwaar in de stress: vannacht geen oog dicht gedaan en nu ben ik de minuten aan het wegkijken totdat de dierenarts opengaat en ik kan bellen. Heb al de spoedkliniek gebeld omdat mijn eigen dierenarts pas vanaf half 9 bereikbaar is. Maar de spoedkliniek kan ze ook niet bereiken en zij zitten zo ver weg (ruim een half uur rijden) dat het geen nut heeft die kant nu op te gaan.

Verhaal in spoiler want heftig en expliciet verhaal over plotseling overleden kat en angsten. Ik kom hier om wat ervaringen/tips te vragen.

Samenvatting

Ik heb 2 katten, en vorige week vond ik totaal onverwacht een van mijn katten (5 jaar) sochtends dood in de kattenbak. De avond ervoor was er nog niks aan de hand en was hij gewoon zoals altijd: knuffelig, lekker rondlopen, rennen. Ik heb echt niks aan hem gemerkt. Hij heeft zijn bakje eten voor de nacht opgegeten, en heeft nog zijn standaard rondje door het huis gelopen (dat hoor ik altijd vanuit de slaapkamer).

Ik ben dus niet wakker geworden die nacht. Alles in huis lag er gewoon bij zoals altijd. Er lag ook nergens braaksel of urine buiten de bak (wel een beetje een nat mondje en het leek alsof hij zijn urine wel heeft laten lopen), en hij lag echt Ăłp de kattenbakkorrels, alsof hij zo omgevallen was. Ik heb geen sectie laten verrichten, omdat ik totaal overstuur was en niet wilde dat er in hem werd gesneden. Maar voor zover ik zelf heb kunnen uitzoeken lijkt het er dus op dat hij een acute hartaanval oid gehad heeft. Het is een Brits korthaar, en ondanks dat zijn ouders herhaaldelijk zijn getest op HCM, denk ik toch dat het zoiets geweest moet zijn. Nu ik er aan terugdenk was hij in extreme hitte en stresssituaties wel eens kortademig, maar ik heb er nooit iets alarmerends in gezien.

Nu heb ik nog een kater van hetzelfde ras, zelfde leeftijd (niet uit hetzelfde nest) en nu ben ik constant bang dat ik hem ook plotseling dood vind. Herkennen mensen dit? Ik wil mijn kat constant in de buurt en let telkens op of ik zijn buikje nog open neer zie gaan. Snachts maak ik me enorme zorgen omdat ik hem niet kan zien (de kat(ten) mogen niet bij ons in de slaapkamer), en krijg ik paniekaanvallen. Terwijl ik ook weet dat als het ook hem overkomt, dat ik toch niks kan doen.

Bij deze kat is recent een hartruisje gehoord en ik heb toen met hem een hartecho laten haken, daar kwam niets afwijkends uit naar voren en het ruisje was ook haast niet meer hoorbaar. dus dat zou me misschien enige geruststelling moeten geven?? Van de overleden kat weet ik dat niet (daar leek niets mee aan de hand, dus ik heb dit nooit laten onderzoeken).

(misschien haal ik dit over een tijdje weer weg vanwege herkenbaarheid)

Tldr; mijn kat is zeer plotseling overleden en nu ben ik constant bang dat mijn andere kat ook overlijdt. Herkennen mensen dit?

Wat rot en heftig dat je je kat zo hebt moeten vinden. Sterkte!
Mijn kat heeft ook HCM en ik ben ook altijd bang om hem dood ergens te vinden. Als ik weg ben maak ik me ook zorgen. Ik kijk ook vaak of hij nog ademt en zelfs 's nachts schrik ik wel eens wakker om te kijken

Hij krijgt nu elke dag een kwart pil ervoor, omdat zijn ruis wel hevig te horen was. Het kutte aan HCM vind ik dat er weinig aan te doen is en geen levensverwachting is.

2 likes

Jemig ! Heb zoiets zelf nog niet mee gemaakt
Maar wil je heel veel sterkte wensen met
het plotselinge verlies :pensive:
Kan me voorstellen dat je je helemaal rot
schrikt en nu zo na denkt over je andere kat ook.
Maar zoals ik het lees is je andere kat laatst nog gecheckt ook ? En anders misschien een keer met je dierenarts overleggen en het verhaal uitleggen? Misschien dat die je kan helpen ook weer wat ‘rust’ te vinden
Want logisch ook dat je nu snachts ook niet relaxt bent door wat er is gebeurd
Veel sterkte :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

M’n kat is doodgereden en sindsdien ben ik alerter op m’n andere kat. Laatst was ze niet thuis toen we van bed af kwamen en kwam er ook niet direct aan toen ik d’r riep, toen was ik er van overtuigd dat ze dood was. Ook gelijk overstuur enzo :roll_eyes:
In jouw geval vind ik het ook echt niet raar dat je nu zo oplet. Heftig om je diertje zo te vinden, en dan ook nog “gewoon” in je huis zonder aanwijsbare reden. Sterkte :bouquet:

@McApple heb je de dierenarts kunnen bereiken?

1 like

Ja ik kan om 11 uur terecht.

1 like

Heel veel sterkte!

Ik herken het wel (een kat van ons is verdronken). Ben elke keer bang als onze kat niet optijd terug komt, dat hij ook is verdronken. Wij zijn al zo vaak in de avond de straat op gegaan om te zoeken.

Ook lastig dat je niet precies weet als de kat HCM had. Als het aan blijft houden misschien kan je met iemand praten. Hopelijk kan je het een plaats geven.

1 like

Vanochtend bij de dierenarts geweest het was inderdaad niet goed maar dat zag ik natuurlijk al aankomen. Ze heeft aan het infuus gelegen voor vocht en een antibiotica spuit. Nu afwachten met 24 uur moet het beter gaan en dan krijgt ze donderdag een nieuwe spuit en gaat het niet goed binnen 24 uur dan moet ik morgen al terug komen.

Ik vind het alleen wel lastig hoe ik met de reactie van mijn ouders moet omgaan. Ik heb ze zojuist helemaal in tranen op gebeld omdat ik het heel moeilijk heb. Ik merk dat ik het heel lastig vind om de juiste keuze te maken. Als niks helpt of niet voldoende dan moet ik de keuze maken om haar te laten inslapen. En mijn ouders hebben zelf katten en weten ook hoe het is om die keuze te maken met dat verschil dat de katten van mijn ouders al hoogbejaard waren in tegen stelling tot die van mij. Dus ik geef aan dat ik er heel erg tegen opzie om op een gegeven moment die keuze te moeten maken in mijn eentje en dan in mijn eentje afscheid te moeten nemen en dan is reactie van mijn moeder dat ik mijn kat een kat waardig leven moet gunnen (heeft ze 100% gelijk in, ik zal ze nooit onnodig laten lijden en dat weet ze ook) om er direct achteraan te zeggen dat ik wel hysterisch reageer met mijn gehuil. :pensive:

@McApple Nah, wat een flauwe opmerking van je moeder :frowning: Ik heb bij mijn vorige kat (waar ik niet heel veel mee had) echt staan huilen bij de dierenarts toen we afscheid gingen nemen.

@Kaasvlinder Ik kan me de angst goed voorstellen. Ik ben zo nog nooit een kat verloren, maar ik check ook regelmatig of beide katten nog ademen, dus ik snap dat heel goed, hoor. Lijkt me echt moeilijk ook.

1 like

Wat stom van je moeder. Het is toch ook om te janken. Ik hoop dat de spuiten aanslaan en je niet voor de keuze komt te staan. Sterkte :bouquet:

Ja ik stond nu al meer tranen in mijn ogen maar gelukkig kreeg ik alle begrip van de dierenarts.

Dat is fijn! En wat mij betreft ook best belangrijk, want het is toch niet niets.

1 like

Dankjewel, ik hoop het ook. Of nog beter dat het niet alleen aanslaat (want dat verwacht ik wel want de vorige keer knapte ze ook direct op) maar dat het bovenal gewoon weg blijft en dat het een ‘Bumb in the road’ is en dat ze heel oud mag worden.

Vind het ook een stomme reactie. En ik snap waar het vandaan komt, poes is al haar hele leven al een kwetsbaar dametje ik heb periodes gehad dat ik elke maand wel bij de dierenarts zat vanwege een allergie of een rare bult. En dat zit wel in mijn achterhoofd. Maar dit is wel heel heftig op een of andere manier.

Een van de katten was op tafel geklommen, het papieren zakje met croissantjes open gemaakt en is er vervolgens snel mee vandoor gegaan. Ze lijkt er ook heel tevreden mee haha.

Het thuiswerken is wel goed om ook politieagent te kunnen zijn.

20 likes

:joy: onze kat jatte altijd boterhammen voor de vogels, uit mensen hun tuin.

1 like

Maar zo’n lief snoetje kan je geen bekeuring geven :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Sorry, late reactie, maar beterschap voor de kat!

@fahrenheit451 hahaha, heeft de mijne ook eens gedaan - er waren echt happen uit toen we hem vonden :sweat_smile:

1 like

Haha nee klopt :cry: ik geef ze ook altijd een speeltje terug in ruil voor alle propjes, papiertjes en croissantjes die te verzamelen. Anders denk ik dat ze een trauma ontwikkelen :joy:

Grappig dat meer katten brood dieven zijn hahah

2 likes

1 van mijn vorige katten is er een keer vandoor gegaan met een leverworst :joy: En een andere kat met een boterham.

3 likes

Geen probleem ik vind het al super lief al jullie reacties en dat ik mijn hart kan en mag luchten hier.

2 likes