IKEA topic

Heeft iemand ervaring met het verven van (witte) ikea meubels? Ik zou graag een billy kast willen kopen en dan verven, maar twijfel of het een beetje te doen is

1 like

Geen ervaring mee, maar op pinterest komt het vaak genoeg langs, denk als je de kast op de juiste manier voorbehandeld en de juiste lak/verf gebruikt het zeker moet kunnen.

1 like

Ja, ik heb dat gedaan. Je kan het gewoon goed schuren en dan eroverheen verven, of als je het iets professioneler wil aanpakken kan je een primer kopen bij een verfhandel zodat de toplaag wat beter pakt. Ik zie overigens vaak op YouTube DIY projecten met billy’s die gewoon zonder primer worden overgeschilderd. Succes!

1 like

De pax leveringsproblemen maken me leven zo moeilijk op dit moment😭 first world problems, maar ik heb geen kledingroedes voor m’n babykast. Nu kan ik alle kleren die ik niet heb ophangen en dus geen overzicht maken van wat ik al heb en wat ik nog nodig heb. Ik heb nesteldrang dus ik wil het gewoon nu nu nu

2 likes

Omg ja ik ben al zo veel IKEA’s af gereden om steeds onderdelen bij elkaar te sprokkelen + online besteld maar de lades voor 1 kast zijn nog minimaal een half jaar niet leverbaar en halloooo ik wil m’n zooi opruimen!

1 like

Ik ben ook al 3x naar de ikea geweest voor onderdelen. Nu mis ik nog twee deuren voor mijn hanggedeelte en ben aan het overwegen om groene deuren te nemen zodat die kast tenminste helemaal dicht kan.

3 likes

Ja hallo hoe kut. Mijn pax staat bij mijn ouders en mijn moeder heeft hem geclaimd onder het mom van ‘koop wel een nieuwe voor jou als je groter woont’. Lekker dan als t niet op voorraad is allemaalđŸ˜«

2 likes

Weet iemand of deze plastic verdelers (waar de schoenen staan) nog te koop zijn? Ik kan op de site alleen de stoffen verdelers voor in de pax lades vinden.

Volgens mij via plekken zoals ali express.

1 like

Ik ben naar vitrinekasten aan het kijken en bij de meeste staat dat je ze moet verankeren in de muur. Is dit echt nodig? Ik zit in een huurhuis waar ik niet mag boren in de muren dus ik zoek eigenlijk een kast die op zich kan staan.

2 likes

Bij de (Billy) boekenkasten moet dat volgens Ikea ook, maar dat heb ik dus niet en ze staan propvol met zware hardcovers. Zolang je niet van plan bent in die kast te gaan hangen lijkt me dat het gewoon kan hoor!

EDIT: En misschien de deuren voorzichtig openen en eventueel met de andere hand de kast een beetje “vasthouden/tegendrukken” haha, weet niet welke kast je op het oog hebt en of ie van zichzelf al een beetje stabiel is/oogt.

4 likes

Ik zoek deze ook, nog niet kunnen vinden helaas

Wij hebben niks verankerd aan de muur, niet alles is Ikea. We zagen wel toen er een klein kindje op bezoek was dat hij zich optrok aan een van onze kasten en dat dat een minder goed idee is. Voor ons normale gebruik dus helemaal prima om het niet vast te hebben staan, maar als we een kindje hebben dan gaat toch alles aan de muur geschroefd worden.

4 likes

Ik heb deze kast als servieskast en die moet je wel verankeren:

Toen ik hem op z’n plek had staan en een deur opende viel hij namelijk gelijk naar voren en dat leek me met servies niet zo’n handig idee.

2 likes

Als de kast niet naar voren valt als je een deur open hebt (even leeg testen) en je hebt geen huisdieren of kinderen zou ik het wel aandurven zonder. Ik heb het nog nooit gedaan, tot we 2 klimapen (kinderen dus) kregen. De ladekasten en kledingkasten + badkamer kast van IKEA hebben we nu inderdaad wel aan de muur gemaakt.

1 like

Vanuit Ikea moeten wij met klem adviseren altijd je meubel te verankeren aan de muur. Dit heeft te maken met dat Ikea in het verleden aangeklaagd is vanwege de dood van een kind in de VS die onder een kast is gekomen. Wanneer je je meubel niet verankerd maar dit wel als verplichting in de montage handleiding staat, dan kun je Ikea niet aansprakelijk stellen voor eventuele ongelukken. Met andere woorden: zelf je afweging maken!

8 likes

Ja, heb hem gezien in Haarlem! Ik vond hem wel mooi eigenlijk! Alleen beetje kort zitgedeelte waardoor je niet echt lekker je voeten erop kan trekken ofzo, maar dat is ook persoonlijke voorkeur.

1 like

Weet iemand of je zo’n Ikea karretje mee kan nemen naar buiten de parkeerplaats? Ikea Utrecht in dit geval.

Ik ben niet van plan hem te stelen. :’)

Ja, bij Ikea Haarlem heb je op de parkeerplaats ook plekken waar je 2 soorten karretjes achter kan laten, net als bij de AH op de parkeerplaats. Of wilde jij met een loodzware kast naar auto lopen? :rofl:

1 like

Ik bedoel van de parkeerplaats af, beetje gek geformuleerd zie ik nu.