Huizen/woningmarkttopic #2

Vind het niet per se een slecht teken dat ze twijfelt. Het is waarschijnlijk de grootste financiële beslissing die @notmycircus gemaakt heeft in haar leven, zou toch ook gek zijn als ze niet twijfelt?

2 likes

Ik vind het totaal bedrag voor een eigen woning ik die stad echt super realistisch, als je in je eentje een soortgelijk huisje gaat huren ga je ongeveer gelijk uit komen gok ik. Ik zou dat je hierna nog maar 500eu per maand kan sparen ook breder zien, want tegelijkertijd betaal je je woning af. Dat zie ik zelf ook gewoon als sparen. Maar ik snap wel dat het ‘krap’ kan voelen. Heb je perspectief op een verhoging in salaris in de komende jaren? Dan is het echt prima om nu een tijd 500 euro te sparen + daarnaast je huis af te betalen. Heel veel meer sparen gaat niet nodig zijn want het huis heb je dan al, dus dat is puur voor andere dingen zoals reizen en toekomst.

Al met al: ik vind het een goede investering en een leuke woning om mee te starten en in je eentje te wonen!

9 likes

Mijn schoonouders (wijze mensen) zeggen altijd: van een huis mag je best een paar nachten wakker liggen. Zeker in deze markt. Ik hoop dat je een beslissing kan maken waar jij je goed bij voelt.

4 likes

Mwah dat vraag ik me af. Natuurlijk is het veel geld en superspannend allemaal, maar echt twijfels hebben lijkt me geen goed teken. Onder het gevoel van ‘shit wat een boel geld!’ moet denk ik altijd het gevoel overheersen dat je een thuis gaat kopen waar je verliefd op bent en niet kunt wachten er te wonen

1 like

Is dat echt zo? Het huis wat wij gaan bezichtigen is rationeel gewoon een goede keuze, niet ons droomhuis (is nu nog even te duur). Het hoeft toch niet meteen fantastisch en liefde op het eerste gezicht te zijn?
Ik twijfel altijd en overal over. Is niet per ze slecht in mijn ogen. Juist wel reeel.

4 likes

Ik heb ook getwijfeld en uiteindelijk toch gedaan. Geen verliefdheid op het huis, niet de sfeer die ik zocht qua bouwjaar etc. Uiteindelijk wel heel blij dat ik het gekocht heb. Op zich vind ik twijfels dus niet perse een verkeerd teken en gebrek aan verliefdheid ook niet (vooral in deze markt moet je dat helaas soms los laten).

Ik ken de markt in de randstad niet, maar vind het wel flink geld per maand voor de oppervlakte… het is om samen te wonen al best klein, dus het is al snel niet toekomstbestendig meer. Een huis is pas een slechte investering wanneer je op een ongunstig moment moet verkopen, met zo’n woning is die kans wel groter omdat er zo weinig groeimogelijkheden in zitten.

Ik vind 500 per maand voor sparen/leuke dingen doen én reserveren voor onderhoudskosten wel ‘weinig’. Alles is relatief ofc maar flink overboden op een appartement van deze afmeting ook nog incl. erfpacht dus niet eens eigen grond.

Moeilijke keuze @notmycircus en ook totaal mijn regio niet, maar ik vind het wel heel duur voor wat je krijgt en wat je zegt: de erfpacht kan omhoog. Stukken van de VVE gezien? Staat daar nog iets groots op de planning waarbij je mss nog eenmalig moet bijleggen? Ik zou het denk ik niet doen voor deze prijs als je dan 500 over hebt voor alles buiten het essentiële want dat is zo op… Het is wel zo dat je wss bij die makelaar nooit meer op iets hoeft te bieden in deze markt als je nu de keutel intrekt maarja. Om het daarvoor niet te doen als je twijfelt.

1 like

In hoeverre moet er écht wat gebeuren aan de keuken en badkamer? Als ik de foto’s bekijk, ziet het er gewoon leefbaar uit. Ik zit een beetje in dezelfde situatie, heb net een woning in dezelfde prijsklasse gekocht. Mijn keuken ziet er minder goed uit dan die van jou en ik wil er heel graag wat aan laten doen, maar ik heb besloten dat ik dat niet ga doen voordat ik eerst weer ruim gespaard heb zodat ik niet die stress heb van ‘oh als er nu financiële tegenvallers komen dan wordt het wel krap’.

Edit: ik snap opzich dat mensen boven mij het duur vinden voor wat je krijgt, maar ik ben dus het afgelopen jaar ook bezig geweest iets te vinden met een vraagprijs ruim onder de 2 ton (ervan uitgaande dat je dik moet overbieden) en dan lijkt dit me top. Natuurlijk is het aan de kleine kant (mijn woning ook) maar voor iets groters ligt de vraagprijs al gauw tegen de 2 ton aan. Plus jouw woning ziet er hartstikke goed uit, ik heb ook heel veel woningen met een vergelijkbare vraagprijs voorbij zien komen die enorm verouderd waren en waar echt nog van alles aan moest gebeuren.

4 likes

Ik zit gewoon even lekker mee te lezen en heb hier verder geen verstand van, maar een wasmachineaansluiting in de slaapkamer? Is dat normaal? Wel een leuk huis trouwens!

2 likes

Haha nee het hoeft niet perse. Badkamer wel maar keuken kan ik voorlopig wel zo laten. Punt is alleen wel dat ie nu 2 ton kost :joy:. Schijnbaar was er nog iemand met hetzelfde bod maar moet toegeven, vind het moker duur voor wat je krijgt maar denk heel eerlijk dat ik in deze omgeving het niet meer goedkoper kan krijgen.

3 likes

Ja nee ze hebben het door de muur getrokken maar die wasmachine komt bij mij gewoon weer (zoals het eerst was) weer in de keuken haha

3 likes

De VvE zit wel heel goed in elkaar en hoef ip niet meer bij te leggen. Canon gaat in 2025 misschien omhoog maar dan is m’n salaris ook flink omhoog. Ga in oktober ook weer omhoog in salaris dus opzich is die 500 wel snel wat ‘meer’. (Ik heb die 500 trouwens wel in het ‘slechtste’ scenario, als ik echt alles optel kom ik op 700 euro per maand voor sparen/leuke dingen uit maar heb t net ff wat minder gedaan voor de zekerheid haha)

1 like

Ik zou met name nagaan of je van de vve en de hypotheek ook de woning mag verhuren.

In dat geval kun je verkopen wanneer je wilt. Als je zelf er niet meer wilt wonen (want bijv bij je vriend intrekken) kun je op zoek naar een huurder indien verkoop niet direct gunstig is omdat je nog niet echt uit de kosten bent, de huizenmarkt mysterieus is ingestort of omdat je nog gewoon graag het zelf wilt houden.

4 likes

Haha ja ze hebben het niet heel handig ingedeeld maar ik wil de deuren ook anders, badkamer gaat gelijk gebeuren maar dan kan ik later ook een iets grotere keuken plaatsen!

En @Bambam ik mag het inderdaad gewoon verhuren, had ik inderdaad ook naar gekeken :slight_smile:

13 likes

Ik denk niet dat je je moet laten leiden door een vreemde op het internet (even disclaimer :rofl::sweat_smile:)
Maar ik zou het wel doen hoor! Je bent met een beetje pech (of geen pech maar reëel) al snel hetzelfde kwijt aan huur en op deze manier bouw je wel vermogen op doordat je de hypotheek afbetaald.
Daarnaast verwacht ik in de komende 5 jaar geen grote prijscorrectie en denk ik dat zulke appartementen in de randstad alleen maar populairder worden zowel bij starters als bij mensen die een tweede huis voor de verhuur willen.

Ik begrijp dat je twijfelt want veel geld maar de afgelopen 10 jaar zijn dit soort beslissingen alleen maar positief geweest en dat zie ik niet zo snel veranderen!

12 likes

Na alle nieuwe informatie: ik zou het doen. Al is het maar dat je je hypotheek aflost in plaats van huur betaalt wat chill is!

3 likes

Dat je het mag verhuren veranderd wel veel aan de situatie vind ik! Mocht je toch eerder uit het huis willen dan dat je gunstig vindt, kan je wel een verhuurder zoeken. Vraag me uberhaupt af of de markt gaat instorten ook met alle tekorten aan woningen en prognoses de komende jaren maar dat terzijde.

Daarnaast klinkt een totaalbedrag van 900 euro voor een klein appartementje als heel veel geld. Maar ik denk niet dat je veel goedkoper qua totaal maandbedrag uit zal zijn ergens anders (denk zowel in een koopwoning als huurwoning niet). Van die 900 euro los je natuurlijk een gedeelte af dus bouw je iets van vermogen op. Vind 500-700 euro per maand overhouden (met zicht op salarisverhogingen) niet echt schokkend weinig, gezien je al een koophuis hebt en daar niet op korte termijn veel geld voor hoeft te sparen (en gezien je een actieve vve hebt voor onderhoud wat heel veel scheelt in extra kosten prive). Dus ik zou het zeker doen als je het huis en de buurt fijn vindt.

4 likes

Ja hier ben ik het mee eens! En 900 euro vaste lasten… tja is veel geld, maar als je een appartement als dit gaat huren kost het je (tenminste in de regio waar ik nu woon) zeker ook 1000 incl, mogelijk nog meer. Dus als je huurt ben je t kwijt, als je t koopt gaat je geld tenminste nog voor een deel in je aflossing zitten. Ik zou het doen, but that’s my humble opinion :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Haha oke thanks iedereen! Ook even weer nachtje over geslapen maar ga het gewoon lekker doen. Goedkoper kan ik het niet krijgen denk ik en het is gewoon een fijn huisje waar ik zeker wat van kan maken!

32 likes

Yes, fijn! Ik wilde net nog reageren dat ik het een heel leuk appartement vind. Je zit denk al snel aan die maandlasten, ik vind ze niet heel shocking. Je lost ook langzaam af op de hypotheek. En als je verwacht nog 500 euro per maand te kunnen sparen, zou ik me daar ook geen zorgen over maken. Ik vind de badkamer en de keuken er ook nog prima uitzien. Het geheel doet me een beetje denken aan mijn vorige appartement in een andere grote stad, waar ik superveel woonplezier heb gehad.

1 like