Huizen/woningmarkttopic #2

Die tweede is ingewikkeld. Bijna iedereen die ik ken die nu een huis koopt krijgt een vorm van steun van ouders, maar dat is super vertekenend omdat de mensen die dat niet krijgen niet eens aan kopen in deze regio denken.

Nou het is geluktšŸŽ‰ We waren nipt de hoogste bieders en ondanks onze voorwaarden hebben ze voor ons gekozenšŸ˜

50 likes

Het huis van vandaag lag echt prachtig, centraal maar toch echt een heel leuk kindvriendelijk straatje. Huis zelf is ook leuk alleen niet zo best onderhouden. Moet best wat aan gebeuren dus we zitten wel in dubio. Denk eigenlijk dat we wel gaan bieden, de vraagprijs of iets meer. En dan geen spaargeld inleggen maar spaargeld gewoon gebruiken voor het huis. Ben echt verliefd op het plekje en het huis heeft ook echt potentie.

1 like

Wij hebben voor een deel een familielening, maar niet omdat we het niet konden betalen. We hebben onder onze max hypotheek een huis gekocht. Mijn moeder stelde het zelf voor omdat het voor haar ook voordeliger is. Het is een bedrag dat ze niet snel zal uitgeven. Zij krijgt meer rente over haar geld nu dan op de bank, en wij hebben het voordeel dat we minder aan rente betalen.

1 like

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe groot de bedragen dan ongeveer zijn. Wij hebben relatief klein bedrag geleend voor de verbouwing, namelijk 15k. Nog steeds super fijn dus. Hadden het huis zonder dit bedrag wel kunnen kopen maar dan iets langer over de verbouwing gedaan.

Wat fijn!! Gefeliciteerd!

1 like

Wij hebben een schenking met eigenlijk precies dezelfde reden. Mijn schoonmoeder doet dit bij al haar kinderen die een huis kopen, scheelt haar ook geld.

Wij hebben overboden, maar nog onder taxatiewaarde dus het was niet per se nodig. Hebben nu minder geleend/ minder bouwdepot, dus wel chill met lagere maandkosten, maar als je overbiedt kan ik me wel voorstellen dat het fijn is. En we hadden zelf ook wel veel geld gespaard voor kk enzo, daar moet je je ook niet op verkijken.

1 like

Wij hebben geen woning toegewezen gekregen in het nieuwbouwproject. Voor het eerst dat ik echt teleurgesteld ben, zo balenā€¦ Ondanks de goede financiĆ«le scan en zonder voorbehoud van financiering dus geen succes. Begin de moed wel te verliezen :pensive:

Ahw ik ken dat gevoel. Mijn vriend zat nadat wij waren afgewezen er ook ff goed doorheen. Het wordt je tegenwoordig zo moeilijk gemaakt. En de mensen achter nieuwbouw projecten hebben echt te veel macht. Het wordt er niet leuker op. Je mag daar echt wel van balen.

3 likes

Vind dit zo achterlijk. Precies datgene dat voorspelt is is gebeurd en als je een starter was die er lastig tussenkwam, kom je er met de prijsstijging van het eerste kwartaal al helemaal niet meer tussen. Lees ook dat het aantal aankopen in de doorstroomgroep enorm veel hoger lag. Herkenbaar. Wij hebben letterlijk een bizarre stijging in verkoopprijs tussen twee vergelijkbare woningen in hetzelfde wijkje gezien. In drie (!) maanden.

4 likes

Dat gebeurt hier ook heel veel inderdaad. Ik begreep van een kennis dat haar directe buren hun huis te koop hadden staan voor 325 en verkocht hadden voor 375. Toen heeft de makelaar de week erna het huis van mijn kennis direct aangeboden voor 375 en die is natuurlijk ook weer boven de vraagprijs weggegaan. Echt bizar.

2 likes

Hier stond het ene huis voor 369. Die ging voor rond de 450. Het huidige huis stond voor 440 en is voor rond de 530 gegaan. Heb natuurlijk geen idee hoeveel daarvan te wijten is aan de overdrachtsbelasting, maar die stijging in de afgelopen paar maanden was echt extreem.

4 likes

Ik begrijp niet dat iedereen dit aan zag komen en dat de politiek toch verbaasd isā€¦

Hoezo kan iemand die economie na de derde heeft laten vallen dit beredeneren (ik) hoe kan het dat mensen die er meer verstand van zouden moeten hebben dan toch zeggen ā€œwe doen hetā€

:exploding_head:

Edit ik begrijp ook nu pas dat die overdrachtsbelasting tot 35 in de eerste 4 maanden van dit jaar wasā€¦ verklaard wel waarom alle huizen zo snel weg waren šŸ„² :upside_down_face: :sweat_smile:
Scheelt ook wel lekker veel belasting op een huis van 8 ton

5 likes

Ik denk eerlijk gezegd dat het de politici die deze regel hebben voorgesteld weinig tot niet kan schelen dat de prijzen stijgen.

Ik ken dus mensen die een huis van bijna 1,5 miljoen hebben gekocht en toen de overdracht twee weken verlaat hebben om de overdrachtsbelasting op te strijken (is hun goed recht, maar ik krijg er wel zoā€™n zij wel en ik zit met nog achterlijker gestegen prijzen).

1 like

Ik hoorde laatst in een video (Tegenlicht geloof ik?) dat de bouwbedrijven veel baat hebben bij (een zekere) schaarste. En dat de huizenbezitters ook helemaal geen baat hebben bij lagere huizenprijzen.

Toen zakte de moed me helemaal in de schoenen want als niemand baat bij minder schaarste en dus lagere huizenprijzen heeft (behalve starters), gaat dit gewoon niet opgelost worden zonder ingrijpen van de overheid. Wat dus ook al niet gebeurt.

Losse en aparte ā€˜ergernisā€™. Een collega van me van eind 20 heeft zojuist een huis gekocht van 8 ton. Terwijl ze schrok van mijn hoge huur voor onze woning.

Voor een vergelijkbare woning (nieuwbouw, 90-100 m2) betaal je hier makkelijk 5 ton. De hypotheeklasten daarvan zijn ongeveer net zo hoog als onze huur (incl onderhoud, verwarming, water). Bij een vergelijkbare koopwoning komt daar nog g/w/l bij en alle andere onderhoudskosten. Zo slecht hebben we het helemaal niet momenteel met onze huurprijs. Dat huizenbezit wordt echt geĆÆdealiseerd hier (Scandinavische hoofdstad) terwijl je dan meer maandelijkse kosten hebt dan als je iets vergelijkbaars huurt maar dan is het ineens ā€˜wow wat duurā€™.

Edit: wil niet zeggen dat wij geen koophuis willen, graag zelfs, maar momenteel is het rekensommetje in het voordeel van de huurwoning omdat die huizenprijzen zo hoog zijn

3 likes

Ik vind dat echt onzin en denk dat juist iedereen baat heeft bij lagere huizenprijzen. Al het geld wat je niet aan de bank betaald kan je namelijk uitgeven aan consumeren.
Maar ik ben ook gewoon zuur omdat de huizen waar wij naar kijken relatief nog meer in prijs gestegen zijn.

Ik belde net voor een bezichtiging voor een huis van bijna 9ton want sinds vandaag op funda staat en dat zit al volā€¦ nog geen eens 10 uurā€¦

@Shaaar ja als ik hun was zou ik dat ook gedaan hebbenā€¦ vraag me wel af wat ze doen dat ze voor hun 35ste een huis van 1.5 milli kunnen kopen :sweat_smile:

Ze kwam best geĆÆnformeerd over (als in, het was haar werkveld) en ik vond het ook wel logisch klinken? Bouwbedrijven zijn gebaat bij zekerheid dat hun projecten verkocht worden + dat zij gegarandeerd werk hebben. Een zekere schaarste is dan in hun voordeel (niet de schaarste van nu denk ik, dat is wel te heftig)

En huizenbezitters die klagen ook niet dat hun huis meer waard wordt natuurlijk, dat vond ik ook wel logisch klinken. In mijn omgeving (alle ouders bijv) is iedereen wel blij met die bedragen waarvoor het huis van de buren weggaat, niemand klaagt iig.

3 likes

Hele rijke ouders.

@Bergamot dat is dus juist het probleem. De mensen die baat hebben bij stijgende prijzen zitten niet in een te duur koophuis, maar in een comfortabel ruim huis gekocht in betere tijden, dat grotendeels is afgelost en nu enorm in waarde stijgt. Zelfde als bouwers: meer bouwen=meer aanbod=minder geld. De enige reden dat een nieuwbouw rijtjeshuis nu voor 490.000 verkocht kan worden is natuurlijk schaarste. Je bent dan gek als je te hard je best gaat doen.

2 likes

Het is ook absoluut niet mijn werkveld en zeker boomers zijn spekkoper in deze.
Of als je van de randstad naar een goedkopere regio verhuistā€¦

Maar voor de onze leeftijdsgroep, als jouw huis meer waard is dan voelt dat echt fijn. Maar als jouw volgende stap huis nog duurder is dan ben je alsnog effectief duurder uit dan als alle huizen niet 20% gestegen waren.

@Shaaar lees nu idd jouw edit. Ja voor die mensen is het allemaal 1 groot feest.

En rijke ouders oh ja :sweat_smile::see_no_evil: vrienden van ons die hebben ook een huis in Amsterdam aan kunnen houden toen ze hun woonboerderij kochten en wij zaten ook ā€œwat doen wij foutā€ maar ja rijke ouders :woman_shrugging:

1 like

Het is dat het verder aardige mensen zijn. Dat je inderdaad denkt: wat doe ik fout? Oja ik moet zelf werken en sparen voor mijn geld.

@quarterlife zelfde situatie hier. Wij hebben recent toch nog een huis bekeken met onze aankoopmakelaar (terwijl we er eigenlijk al weg waren, maar dit was een mogelijke match) en merkte dat hij eigenlijk ook echt zoiets had van: het zit er niet echt meer in. Hij gaf zelfs aan het zelf niet meer leuk te vinden (constant grote emoties, niet meer het gevoel dat je een goede match maakt tussen huis en klant). Dat heb ik in al die maanden nog niet eerder gezien. En inderdaad mensen die dan zeggen dat je maar eens met je ouders in gesprek moet. Dat ik denk: hoe werkt jouw wereld? Vraag anders even aan jouw ouders of ze mij ook willen helpen als jouw ouders toch geld te over hebben

4 likes