Huizen/woningmarkttopic #2

We gingen de waarborgsom net overmaken en ik krijg altijd zo de zenuwen van dat soort bedragen overmaken. Gelukkig nu gehad en ze hadden het wel makkelijk gemaakt met een link en kon het drie dubbel checken. Vond het aflossen van mijn duo ook al zo’n ding. Ook net gelijk de bank besteld dus het was een hele dure dag. Zo gek dat je de hele tijd spaart en het dan opeens tijd is om je geld over de balk te gooien. Gezien het lijstje voor de inboedel zijn we daar voorlopig nog niet klaar mee ook.

2 likes

Wij willen ons gaan inschrijven voor een nieuwbouwwoning, maar ik vind het zo lastig om een goede keuze te maken. We twijfelen heel erg tussen 2 kavels waarbij de ene kavel een wat kleinere tuin heeft maar een fantastisch uitzicht en de andere kavel een voor stadse begrippen heerlijke grote tuin heeft maar ook een veel minder mooi uitzicht. Ik vind tuinieren altijd heel leuk om te doen maar het uitzicht van de ene kavel is zo mooi dat ik twijfel of ik daar niet voor moet gaan. Ben alleen wel bang dat ik dan weer de grotere tuin ga missen. Of we worden ingeloot is natuurlijk ook maar de vraag in deze tijd, er is immers veel interesse, maar we blijven hopen!

Waar zouden jullie voor gaan?

1 like

Wat is het verschil precies (in vierkante meters)?

1 like

Hoe zeker is het dat dat uitzicht blijft? Is er een kans dat daar gebouwd gaat worden in de komende 10 jaar? Dan zou ik voor de grote tuin kiezen.

Als je zeker bent van het uitzicht, zou ik daar voor kiezen.
Wij kijken letterlijk bij onze buren naar binnen; ik zie precies wat er bij hen aan de muur hangt of wat ze eten als ik op de bank zit (en die staat niet aan de voorkant van het huis). Sinds ik hier woon ben ik de meerwaarde van uitzicht pas echt in gaan zien!

3 likes

Die moeten wij binnenkort ook overmaken en het is echt een flink bedrag in een keer inderdaad. Waar we wel van balen is dat we nu te maken hebben met een negatieve rente en dus extra moeten betalen. Zou fijn zijn als er een constructie komt dat het geld op onze rekeningen blijft staan en mochten we toch die 10% boete moeten betalen, we dat dan meteen overmaken en dat op een of andere manier kunnen garanderen.

1 like

Bij ons ging het via een bankgarantie omdat wij dat geld niet hebben. Is dat een oplossing?

Hebben we uitgerekend maar zonder bankgarantie zijn we nog wel iets voordeliger uit.

4 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Bijzondere huizen op Funda

Ik heb vorige week meer dan een halve ton overboden op een vrijstaand huis in het oosten van het land, maar ben eigenlijk nog steeds bang dat ik hem niet ga krijgen. Morgenvroeg verloopt de deadline voor het bieden dus hoop echt dat er niet nóg meer overboden is🤞🏼Echt gekkenwerk dit soort bedragen.

6 likes

Succes!! En mocht het niet lukken…vooral niet de hoop opgeven. Het komt een keer goed (al duurt het vast langer dan je zou willen). Het derde huis waarop we een ton over de vraagprijs boden is het pas geworden. De andere keren hadden we dus niet eens het hoogste bod (en dit was in een dorpje in het noorden van het land). Het is gewoon echt gekkenhuis op het moment.

1 like

Puur interesse hoor maar heb je die ton dan zelf moeten betalen? Want dat kan je niet meefinancieren toch? Of werd het huis ook hoger getaxeerd dan de vraagprijs?
Onze adviseur zei namelijk dat je hetgeen je overbiedt altijd zelf moet betalen, en we hebben best wat spaargeld samen maar niet zoveel :persevere:
Morgen hebben we een bezichtiging van een huis wat we heel graag willen en waar we ook wel op willen overbieden, maar een halve ton is dan denk ik wel onze max… hoop echt dat dat genoeg is.

1 like

Het is niet zo dat je standaard moet bijleggen wat je over biedt, maar wel dat je het verschil tussen je bieding en de taxatiewaarde moet bijleggen. In ons geval maakte de aankoopmakelaar een inschatting van de waarde en in het laatste geval hebben we ook een taxateur geraadpleegd. Ik weet heel zeker dat het max 30.000 gaat schelen en dat gaat goed komen. Donderdag hebben we getekend en aankomende week de financiën regelen, dus het wordt nog wel even spannend. Vooral omdat we ook zonder voorbehoud hebben geboden.

Edit: oh advies is dus om een aankoopmakelaar mee te nemen haha. Hopelijk wordt het wat morgen!

1 like

Ah dank voor je snelle reactie! Had je dan in dit geval voor het bieden al een taxateur geraadpleegd?
We hebben gelukkig een aankoopmakelaar die mee gaat morgen! Hoop dat zij idd een goeie inschatting kan maken van de taxatiewaarde, dan kunnen we gerichter (over)bieden. Denk dat we dan wel durven te bieden onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs, volledig zonder voorbehoud van financiering durf ik toch niet.
Echt wat een bizarre markt dit hoor…

Fijn dat er een aankoopmakelaar mee gaat!! We hadden zelf een uiterste prijs bedacht en de aankoopmakelaar gevraagd om een taxateur te bellen voor advies. Daarna pas het bod uitgebracht. Eerst lager dan onze max (wel al 70k boven de vraagprijs) en daarna een uiterste bod, omdat we waren overboden. Gelukkig werd dat gelijk geaccepteerd. Een dag na de bezichtiging hadden we akkoord van de verkoper. Echt heel gek voelt het dat het zo snel is gegaan.

1 like

Thanks! En jeetje, een ton is wel heel heftig! Maar super fijn dat het je in ieder geval is gelukt. En idd, als jet deze niet wordt gaan we gewoon weer lekker verder zoeken☺️

2 likes

Ik ben heel benieuwd! Hopelijk vind (en krijg) je snel je droomhuis :relaxed:

1 like

Wat fijn dat het zo snel ging! En ook fijn dat je nog te horen kreeg dat je overboden was en nog een ‘kans’ kreeg om nogmaals te bieden.
Dank voor je uitleg, ik laat morgen weten hoe het is gegaan!

1 like

Heel veel succes morgen! Hopelijk krijgen jullie ook de kans. Met een inschrijving voelt het zo onzeker

1 like

Ons huis komt deze week op Funda. Ben zo benieuwd hoe snel (of langzaam) de aanvragen binnenkomen😁

6 likes

Iiiik heb een huis gekocht haha. Zo ziek. Wel echt wat overboden maar volgens mij zaten er meer rond dat bedrag maar mega happy. Had een kaartje in de brievenbus achter gelaten na bezichtigen, misschien heeft t geholpen haha

60 likes