Huizen/woningmarkttopic #2

Gewoon nu alvast die dingen opzeggen voor je huidige plek per verkoopdatum ervan of bijv. voor je energie gewoon een adreswijziging als je bij dezelfde provider wil blijven. Voor je nieuwe adres kun je water etc. waarschijnlijk pas regelen op de dag dat je de sleutel krijgt omdat je meterstanden moet doorgeven. Dus dat meteen op dag 1 even doen! Inschrijven/overschrijven bij de gemeente kan als ‘t goed is ook gewoon digitaal en per de datum dat je de sleutel van je nieuwe woning krijgt!

Dingen zoals verzekeringen zou ik ook meteen per koopdatum nieuwe adres laten wijzigen. Bij inboedel is het vaak zo dat het dan 6/8 weken op 2 adressen verzekerd is. Maar dat zou je nog bij je verzekering kunnen dubbelchecken. Maar meestal moet je verhuizing daar binnen X werkdagen doorgeven, vaak 10.

1 like

Ah dankjewel! Maar als maandag de sleutel krijg, energie en water dan ook meteen laat omzetten, kan ik dan nog wel 4 weken in mn oude huis gebruik maken van energie/water? En voor wie zijn die kosten dan?

2 likes

Ik zou gewoon even je energieleverancier bellen morgenochtend, want ik denk dat je wel een tweede overeenkomst nodig hebt als je op twee adressen tegelijkertijd nutsvoorzieningen wilt afnemen. Dus dan zou het geen kwestie van overzetten zijn.
Bij mijn gemeente kon je al van tevoren je verhuizing doorgeven voor een datum in de toekomst, dus dat zou je ook al kunnen regelen.

3 likes

Je gas/licht kun je niet zomaar opzeggen, want ligt aan het contract. Je neemt in principe je contract mee en je kunt bij de energiemaatschappij aangeven dat je tijdelijk een overlap hebt met je oude huis. Moet je wel even zeker weten of jouw energiemaatschappij dat ook doet. Even bellen is het makkelijkste. Zo hebben wij het gedaan iig. Je moet dit wel geregeld hebben op het moment dat je sleutel krijgt, je geeft volgens mij namelijk je meterstanden van het nieuwe huis daarna door (of gaat automatisch als het fancy is)

Ik bel morgen meteen mijn energieleverancier! Las dat je inderdaad wel een overlap kan hebben, dus hoop dat ze morgen toch alles kunnen regelen. En anders een dagje zonder stroom in ons nieuwe huis overleven we ook wel haha :sweat_smile:. Thanks iedereen voor de adviezen!

1 like

De stroom wordt sowieso niet meteen afgesloten hoor! Althans dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt haha en ben ergens ooit 6 weken lang vergeten me aan te melden bij het waternet. Tot nu toe moest ik ook altijd een rondje langs de meters doen bij de sleuteloverdracht bij zowel huur als koop. Dus de meterstanden van dag 1 heb je dan sowieso bij de hand.

1 like

Stroom wordt gelukkig niet afgesloten! Dus daar hoef je geen zorgen over te maken. Belangrijkste is denk ik dat je de juiste meterstanden hebt opgeschreven tijdens sleuteloverdracht. Maar als je een aankoopmakelaar hebt, dan zal hij dit waarschijnlijk voor je doen.

Edit: ha sorry val in herhaling. Wat hierboven is gezegd dus haha

1 like

Volgende week gaan we voor het eerst een huis bezichtigen. Spannend! Ik was eerst niet héél enthousiast over het huis, maar nu zit ik het toch al helemaal in te richten in mijn hoofd :thinking:

12 likes

Wij hebben over een paar dagen de sleuteloverdracht. Waar moeten we op letten bij de eindinspectie?

Meterstanden altijd checken en opschrijven, checken of bijv inbouwkeukenapparatuur werkt, en of ze alles meegenomen hebben, dus ook even achter schotten kijken als die er zijn.

2 likes

Ja ik had zelf ook al gedacht aan de inbouwapparatuur. Maar het is dus echt gebruikelijk dat je die even aanzet waar de verkopers en makelaar bij zijn? Overigens zegt het natuurlijk nog niet zoveel als de apparatuur aan kan. Dat zegt alsnog weinig over of het apparaat het wel echt doet.

Ja hoor, je hebt flink wat geld neergelegd, daarvoor mag je wel grondig zijn. Nee je weet idd niet zeker, maar als het aangaat is dat al iets iig

1 like

Verder kun je nog kijken of alle ramen en deuren goed opengaan en sluiten. Bij onze overdracht bleek de achterdeur na de tuin niet dicht te kunnen omdat deze was uitgezet. Dat hebben de huidige eigenaren toen in overleg met ons opgelost.

Eigenlijk moet je gewoon kijken of iets doet waar het functioneel voor bedoelt is en/of alle spullen weg zijn. Mensen laten soms echt veel dingen achter

1 like

Wij hebben dit gisteren gehad en onze makelaar deed elke kraan even aan om te kijken of het water warm werd, inderdaad in elke kast en achter elk schot kijken (we hebben zelfs nog iets gevonden) en alle apparatuur aan- en uit gezet! Is helemaal normaal :slight_smile:

2 likes

Zo leuk! Ik weet ook nog de eerste x dat ik ging kijken. Eerst dacht ik mewh, maar ik bleef het huis maar opzoeken en werd steeds enthousiaster. Op de dag van de bezichtiging voelde het gewoon als een sollicitatie xD. Was gewoon beetje zenuwachtig
Bezichtigen is ook gewoon leuk, omdat je het ook inzicht geeft over wat je wilt en wat je niet wilt qua woning. Dus je haalt er altijd iets uit.

2 likes

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb besloten dat ik per kamer even een lijstje ga maken zodat we niets vergeten. Hopelijk komt dat niet te overdreven over, maar als we het uit ons hoofd gaan doen, gaan we zeker weten dingen vergeten of half half doen omdat we ter plekke dan denken (o ja zit wel goed). Dus dan maar met een lijstje.

4 likes

Hebben jullie een aankoopmakelaar? Zij liep bij ons een heel lijstje langs met dat soort dingen. Ze spoelde ook even de toiletten door om te kijken of die werkten.

1 like

Ik zou ook even lampen goed checken. Zou daar nooit aan hebben gedacht verder (als ze eerst gewoon aan zijn…), maar wij hebben sinds enkele dagen de sleutel, en hebben ondertussen al een monteur moeten laten komen omdat een stroomgroep (?) er opeens uitlag, en moeten nu ook een lichtknop vervangen omdat die kapot is. Had echt nog nooit gehoord dat dat kon (dacht alleen lamp zelf) maargoed. Bij ons zag het er in eerste instantie wel super goed uit en het was mega netjes.

1 like

Haha leuk! Dit herken ik heel erg. Wij gaan aanstaande week ook weer ergens kijken en zijn obv de foto’s en de omschrijving niet mega enthousiast, maar wel leuke plek, gezellig straatje, ect. Maar heb het nog wat beter bekeken en zie er toch nog wel leuke potentie in, dus merk dat ik het toch steeds leuker ga vinden. Ben benieuwd hoe het is als we er staan! Dat is uiteindelijk het belangrijkste, hoe het huis voelt als je er doorheen loopt.

2 likes

Update: nog niets gehoord, dus het komt morgen. Ik slaap al twee nachten niet en mijn eetlust is ver te zoeken. :joy:

1 like