Huidaandoeningen

Is er iemand hier met acne inversa die langdurig antibiotica slikt? Ik heb geen ernstige vorm maar wel zodanig dat ik vrijwel altijd iets heb (en momenteel ook weer een enorme ontsteking maar heb weer doxycycline gekregen zodat het hopelijk snel wegzakt). Middeltjes om te smeren enz hebben bij mij echt geen nut meer op de één of andere manier, alleen hibiscrub lijkt nog wel beetje zijn werk te doen.

Moet zeggen dat ik nog nooit zo’n erge ontsteking heb gehad als wat ik nu heb. Fuck wat pijnlijk. :cry:

Rook je?

2 likes

Ja en ja ik weet wat je gaat zeggen :wink:

Ik heb langdurig antibiotica geslikt tegen acne (geen inversa). Dat hielp toen wel heel goed. Heb ook een aantal keer korte kuren gehad, ook doxycycline. Als ik echt heel erg acne had. En dat hielp zo goed. Mijn huid was tijdens die kuren zo perfect. Maar mijn ervaring is toch dat wanneer je stopt het terug komt. Niet altijd even erg. Ik had met mijn acne ook soms echt uitbarstingen en dan was het weer rustiger.

Ik heb nu ook opeens last van een uitbarsting. Ik heb geen grote ontstekingen maar zit wel onder de puistjes. Het ging zo goed. Vraag me toch af wat het dan is. Heb wel stress en slecht gegeten de afgelopen weken.

Acné is echt een gebed zonder einde

2 likes

Ja en mijn huisarts: ‘na de puberteit gaat het wel over.’
:woman_shrugging:

1 like

Gelogen. Ik kreeg het pas op mijn 26. Tijdens de puberteit niks aan de hand.

Dit zegt volgens mij elke huisarts bij alle huidproblemen haha.
Nu met 28 jaar zit ik nog steeds met de gebakken peren en willen ze me alleen maar hormonen aansmeren.

ik ben 32 en heb het na een kuurtje roaccutane nu door hormonen gewoon weer last van. idd een gebed zonder einde. Heb me er maar bij neergelegd.

Meen je dit? Ik heb ook door hormonen. Maar de derma zei dat roacutane wel gaat helpen.

nee heb het 9 maanden geslikt en het aantal mg/kg gehaald, mn huid was droog mn haar was droog en nu is het 1 vette bende en zit ik er weer onder en dat is 100% hormonaal. ik heb spijt dat ik het gebruikt heb en zou het dus niet aanraden.
Als mn hormonen weer stabiel zijn zal het wel weer opknappen en ik weet niet hoe het geweest zou zijn als ik het niet geslikt had, vast wel erger hoor, maar toch vind ik het het niet waard geweest.

ik ben nu bijna 2 jaar gestopt met roa en heb 4 maanden geleden een miskraam gekregen (vandaar de hormonale ellende) ik geef zelfs de roa de schuld van de MK. wat volgens de artsen niet kan. ik geloof er niets van, acne is ook terugkomen en dat zou ook onmogelijk zijn…

Waarom denk je dat dat daardoor kan?
Ik weet dat je tijdens het slikken niet zwanger mag worden. Maar weet eigenlijk niks over uitwerking daarna.

Nu ik jouw verhaal zo hoor, twijfel ik of het mij gaat helpen.

ja klopt, tijdens de kuur mag je idd niet zwanger worden om die reden etc. Maar omdat dit nu gebeurd is nadat ik het geslikt heb vind ik het gewoon te toevallig. Kan ook mn eigen gevoel erover zijn maar vertrouw het niet meer, vraag me dan toch af in hoeverre het echt goed onderzocht is allemaal en of de uitwerking voor iedereen hetzelfde is.

er zijn natuurlijk zat vrouwen die een gezonde baby hebben gekregen na het slikken van roa en er zijn ook veel vrouwen waarvan hun huid goed blijft. Misschien heb ik gewoon pech gehad.

1 like

Nou ik heb (op eigen aanvraag maar dokter vond het wel een goed idee) nu voor langere tijd antibiotica. Hopelijk helpt het. Het voelt ergens tikje overdreven want heb geen ernstige acne inversa maar ik heb bijna altijd wel ergens een ontsteking en het is vrijwel altijd op plekken wat fietsen echt kut maakt. En mijn gezicht is ook eigenlijk altijd wel onrustig dus hopelijk trekt dat ook beetje weg, maar daar heb ik het niet voor hoor. Nu hopen dat de bijwerkingen meevallen.

Ik heb dus twee huisartsen en ik had eerst die andere maar die ik vandaag had zei dus dat die 10 dagen kuren weinig nut hebben voor dit… Dat kreeg ik dus eerst maar ja dan slik je dat… Zakt je ontsteking weg en als je dan stopt heb je het net zo goed weer. Ben daar nu ook wel bang voor maar ik mag de komende tijd dus slikken dus hopelijk is het in ieder geval paar maanden rustig. Baal er wel beetje van maar antibiotica lijkt het enige te zijn wat echt helpt. :pensive: #liefdagboek

Ik heb momenteel ook een kuur voor mijn gezicht. Geen bijwerkingen gelukkig maar heb ook niet echt het idee dat het veel heeft gedaan. Het is wel iets beter geworden, maar heb alsnog acne. Ga volgende week terug om verdere opties te bespreken. Heb ook vooral last van de pigmentatie die na elke puist volgt waardoor het veel erger lijkt.

1 like

Welke heb jij?

Doxycycline 100 mg voor 6 weken, zit nu in week 5

Oh die had ik eerst voor korte tijd, heb nu minocycline. Voor mij werkte doxycycline wel goed (die 10 dagen dan), ontstekingen gingen echt snel weg.

Ik hoop dat het wat uithaalt voor je!

Ik heb in het verleden ook een korte kuur gehad, maar dan intens, voor iets anders en toen ging mijn acne als bijzaak ervan weg, maar nu dus niet echt. HA had het over roa als optie maar dat wil ik liever niet. Wil het liefst gewoon naar een dermatoloog en de pigmentatie aanpakken.
Vandaag zei een kind tegen me: je hebt best veel pukkeltjes op je gezicht. Waarop een ander zei: ja die heeft ze altijd. Lekker die eerlijkheid van mijn kleuters :joy:

1 like