Hondentopic

Ik zou voor een bakfiets gaan, maar da’s puur op basis van persoonlijke ervaring. Denk inderdaad dat je hond er wel aan moet wennen sowieso. Maar mijn hond zou dan weer niet in een fietskar achter me kunnen, dat vindt ie niks. Wel chill dat je daarnaar gaat kijken, jouw hond is dan ook nog jong maar ook ivm warmte, ik zie met dit mooie weer weer zoveel honden nog naast de fiets :expressionless: Terwijl dit al bij meer dan 20 graden wordt afgeraden. Een bakfiets of fietskar is echt een uitkomst, kan je hond lekker meegenieten :heart_eyes:

1 like

O ik kende die site nog niet, haha. Bedankt voor de tip! Ik heb meteen een profiel aangemaakt.

1 like

Als je een soort van ras in je hoofd hebt zou je ook eens bij de fokkers kunnen informeren. Mijn fokker heeft namelijk ook vaker herplaatsers die ze zelf ooit heeft gefokt! Zij heeft ook echt in haar contract staan dat mensen die niet meer voor hun hondje kunnen zorgen, deze terug ‘moeten’ brengen naar haar en niet naar het asiel. Dus wellicht ook nog een goede optie!

3 likes

@Runnerlongs Nee helaas is hij geen van beide nog gewend en wij kennen in de omgeving ook niemand die zoiets heeft om uit te testen helaas. Weet ook niet of ze hier in de omgeving misschien voor een dag zijn te huren, zou ik eens naar kunnen kijken. Over het algemeen is hij vrij dapper, maar ja het zal hoe dan ook inderdaad wennen zijn.

@Qwerty123 Klopt! Ook met de warmte is dat inderdaad wel heel handig. Ik heb nog geen flauw idee hoe warm het tegen die tijd is, maar ook om die reden kan hij dan wel gewoon mee.

2 likes

Weet niet waar je woont maar in de wijk waar ik woon is er een buurt Facebook waar dat soort dingen gevraagd wordt! Als je Facebook of marktplaats in de gaten houdt zijn er ook regelmatig fietskarren die niet meer zo geweldig zijn voor een klein prijsje. Een bakfiets is een stuk prijziger dus daarvoor misschien ergens huren ja!

1 like

Dank voor de tip ook @Airy-fairy!

We hebben inmiddels een afspraak staan voor volgend weekend. Ik ga er maar niet vanuit dat zij het meteen wordt, maar ik kijk er wel heel erg naar uit!

3 likes

Mijn hond probeert steeds vliegen te vangen. Kijkt op een gegeven moment heel geirriteerd rond en dan happen in de lucht. Ik ga echt stuk erom, ook lomp zijn bank op en af. Of de tafel.
Laatst was het volgens mij gelukt want hij zat te smakken en keek raar erbij.
Wel goed spelletje op zich voor hem, beetje hersenwerk en beweging.

4 likes

Haha die van ons ook! Helemaal gefocust op die beesten. Zo leuk om te zien :smiling_face_with_three_hearts:. Alleen wanneer ze dan weer rustig bij je op de bank ligt, schrik je je kapot als ze ineens weer opspringt omdat ze er weer een gespot heeft :sweat_smile:

1 like

Leuk! Laat je weten hoe het is gegaan?

1 like

Ik zou willen dat die van mij dat deed haha! Geweldig.

1 like

Heeft iemand ervaring met Ovidefarm qua adoptie of pension?

Ben aan het rondkijken voor een hondje en ben benieuwd naar ervaringen!

1 like

Zo raar dat mensen dit doen, omdat het gedrag niet naar hun zin is. Ja, je weet toch dat sommige rassen iets opstandiger zijn dan anderen?

1 like

Goh, heb hier eigenlijk nooit over nagedacht. Alleen hoe doe je dat dan bijvoorbeeld in een park of bos? Als hij wil spelen met andere hondjes? De hoofdreden voor castratie was voor mij het voorkomen van nestjes.

Ik ben zo benieuwd hoe hij er nu uit ziet! Love bordercollies

2 likes

Zo knap!!

1 like

Het blijft een lastig onderwerp. Ik overweeg nu chemische castratie met een 6 maanden implantaat, in overleg met trainer en dierenarts (die overigens ook gedragsdeskundige is, hele waardevolle combi!).

Mijn honden hebben een goed leven met veel beweging, ik werk vanuit huis en steek er veel tijd in. Maar we wonen wel in de stad (gelukkig met veel natuur om de hoek) en er zijn hier nou eenmaal veel honden. Harry z’n reactie als hij een lekker teefje ruikt of een andere reu met ballen opmerkt is gevaarlijk. Niet omdat hij agressief is maar omdat hij zo sterk is geworden dat hij in een onbewaakt ogenblik mij en m’n andere hond gewoon omver zou kunnen lopen om bij een andere hond te komen. Om nog maar niet te praten over verkeer.
We hebben alles uit de kast getrokken om hem te helpen andere honden te leren negeren en zolang er voldoende afstand is lukt dat redelijk en hij komt ook al steeds sneller uit die focus, maar als er ineens een of andere reu ergens de hoek omloopt die ik niet zie aankomen weet ik niet wat er zou gebeuren en ik wil er ook niet achterkomen. Die ervaring zou voor hem, voor mij maar ook voor m’n andere hond gewoon heel erg schadelijk zijn. De trainer geeft ook aan dat je maar tot een bepaald punt het gedrag hierin kan beïnvloeden, die hormonale reacties zijn gewoon heel sterk en dat zal ook zeker wel met het ras te maken hebben.

Daarnaast zijn er helaas gewoon ontzettend veel domme hondeneigenaren die niet zo bezig zijn met veiligheid en sociaal gedrag, elke week lees of hoor ik wel over gedonder en bijtincidenten. Ik weet welke honden en plekken ik uit de weg moet gaan maar ik heb natuurlijk niet 100% controle over andere mensen en honden.
Onze keus om die 6 maanden uit te proberen is daarom niet vanwege Harry z’n gedrag, maar om hem een eerlijke kans te geven in de omgeving waar hij woont en hem een beetje rust te geven. Het gedrag op zichzelf kan ik prima aan en elke dag is weer training, maar ik vind wel dat je pragmatisch naar de situatie moet kijken.

1 like

Helemaal met je eens, castratie kan bij veel honden de situatie alleen maar verslechteren ook, ik zie veel angstagressie bij de honden waar mensen wat makkelijker over denken in de aanschaf en vervolgens met een krap jaar worden gecastreerd. Vaak doodles en labradors etc, zo jammer.
Nou zit ik gelukkig bij een vrij progressieve dierenarts die hier echt actief niet aan mee werkt en zelfs gratis gedragstherapie biedt, ik hoop zo dat dat in onze directe omgeving toch verschil gaat maken.

Mismatch qua ras is zeker een probleem, en helemaal omdat het vaak om rassen gaat die gewoon te sterk en heftig zijn. Ik zeg het vaak, zelf had ik nooit voor een Old English Bulldog gekozen, mijn plan was om na m’n oudje een ruwharige teckel te nemen haha! Maar Har was hier al een tijdje 3 dagen per week als z’n baasje aan het werk was, en toen hij echt wegmoest daar kon ik hem natuurlijk niet meer laten gaan. We steken er veel tijd en moeite in en het was ook zeker een bewuste keuze om hem te houden, maar het moet wel leuk blijven voor alle partijen.
De stad uit zit wel in het 5 jaren plan maar tot dat moment moet hij gewoon een fijn leven kunnen hebben hier, en op z’n reactie naar andere honden na heeft hij dat ook. Als we hem met die laatste hobbel kunnen helpen met zo’n implantaat doe ik dat graag. Als het niets uitmaakt of de situatie erger maakt dan weten we dat ook weer en zoeken we weer een nieuwe weg. Een eerste of snelle oplossing is het in ieder geval niet!

Meanwhile ligt meneer in de zon (knettergek) en heeft geen idee dat ik over z’n ballen praat :joy:

4 likes

Helemaal mee eens, niet zomaar castreren! https://www.moniquebladder.nl/castratie-beinvloedt-sociaal-gedrag/

Die van ons is nu 4,5 en niet gecastreerd. Ik denk dat er zeker gevallen zijn waarin het een prima optie is om het wel te doen, maar dat je dat goed per geval moet bekijken. Mijn hond is ook wel goed te lezen, als hij eens ‘andere’ interesse heeft in een teefje gaat hij eerst zo naast haar staan en aan haar oor snuffelen haha en dan weten we het al en nemen we hem mee. Soms wel even een tijdje wat klappertand en kwijl snuffel plekjes vermijden maar we hebben er verder niet zoveel last van hier.

Foto

Foto van maandag, was m’n vriend weer naar zijn werk geweest en P was zo blij dat hij weer thuiskwam :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Mensen zijn er ook gewoon vies van ofzo denk ik. Het is ook wel normaal om regelmatig vieze druppeltjes in huis te hebben uit je honds piemel als die niet gecastreerd is, ik ben daar ook niet per se heel blij mee maar maakt me ook weer geen drol uit haha

1 like

Haha helpt castreren ook tegen modder/zand/haren in huis? Dan ga ik t Miss overwegen :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye: