Hondentopic

Er zijn ook websites en apps waar mensen zich aanbieden om op je hond te passen of hem uit te laten. Ik denk dat dat wel de moeite waard is. Kan hij ook overdag zijn ei kwijt en de benodigde aandacht krijgen, individueel.

Nee niet los in huis, aangezien hij dan de boel sloopt, we hebben de keuken afgezet met een traphekjes systeem waar hij is als we niet thuis zijn.
Merk geen verschil helaas, nu met thuiswerken en kind weer op de opvang wil ik in mn lunchpauze langer met hem wandelen maar na 10 minuten is hij zo opgefokt buiten dat het voor ons allebei niet leuk is om verder te lopenā€¦
Dacht ook dat hij nu we maanden fulltime thuis geweest zijn hij wel wat meer zou ontspannen maar helaas. Lijkt met de week erger te worden :eyes:.

Ik ga nu maar even snoepjes verstoppen, heeft ie wat te doen :wink:

Goede tip, ga eens kijken!

Als je zelf de indeling al saai vindt is het voor je hondje misschien ook wel saai! Ik zou echt wat meer verrijking gaan doen. Bij absolute dogs (Online hondenschool) zijn ze bijv helemaal fan van ā€˜ditch the bowlā€™; al het voer in spelvorm of door rustige verrijking als licki mat/snuffel mat/kong. Kleine spelletjes als tussen je benen door laten lopen of ergens omheen laten lopen en als beloning voor van alles tijdens het wandelen en gedurende de dag! Nou heb ik zelf een heel prikkel gevoelige hond die het niet aankan (op dit moment) om al zijn eten zo in spel te krijgen, dus wij doen ongeveer 70% van het eten via spelletjes en kong enz en de rest ā€˜gewoonā€™ in een bord. Jouw hond is wat kleiner dus krijgt ook wat minder, een kong en licki mat zijn zo gevuld! :smile:

Onze hond heeft ook pijnklachten maar er was op fotoā€™s niets te vinden. Zijn we toch begonnen met pijnstilling en daar voelt hij zich beter mee. Veranderen naar beter voer kan ook voor wat meer rust in het lijf zorgen.

Heb je je al eens meer verdiept in hondentaal? Op doggo.nl staan goede artikelen!

1 like
1 like

Ik zit er de laatste tijd steeds meer aan te denken om een hond te nemen. Ik heb nooit een hond gehad, maar dacht er wel vaak aan voor ā€˜wanneer ik later groot benā€™.
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar een oudje uit het asiel. Voor een beginner als ik (mijn vriend heeft gelukkig wel ervaring met honden) lijkt me dat het fijnst, omdat ik via hun informatie kan inschatten of het karakter en de behoeften van de hond bij ons en onze leefstijl past. En daarnaast lijkt het me heel fijn om hem/haar een laatste thuis te kunnen geven. Heeft iemand hier ervaring met een hond uit het asiel?

Ik kijk er echt naar uit, maar aan de andere kant vind ik het best wel spannend en ben ik ook bang om dingen fout te doen door een gebrek aan ervaring ofzo?
We zijn pas net begonnen met oriĆ«nteren, dus het kan natuurlijk ook nog maanden duren voordat we een goede match vinden. Het voelt echt een beetje alsof we hebben besloten te stoppen met anticonceptie met de hoop dat ik zwanger raak :ā€™)

4 likes

Ik bedenk me opeens nog iets: als je hem uit laat, laat je hem dan uitsnuffelen of trek je vaak door? Doortrekken kan ook frustrerend werken omdat ruiken tijdens het uitlaten een beetje hun manier is van de krant lezen haha

Ja weet ik! Hij snuffelt uberhaupt bijna niet. Loopt altijd voorop maar als hij iets interessant vind laat ik hem gewoon doen :wink:

1 like

Heeft iemand ervaring met een heupriem? Dus om je handen vrij te hebben. Leek me wel wat voor op vakantie tijdens het wandelen. Alleen mā€™n hond is niet mega keurig aan de lijn of zo :joy: Meestal hebben we gewoon flex lijn of korte riem als het nodig is. Dus weet niet of het Ć¼berhaupt een optie is :thinking: Of dat je hond dan echt strak naast je moet kunnen lopenā€¦

Hangt er denk ik vanaf hoe zwaar en sterk je hond is of het fijn is! Er kan best wat druk op je onderrug ontstaan en als je hond niet super netjes naast je loopt is het denk ik niet ideaal. Je kan wel een jachtlijn (zo een die je op een aantal lengtes kan afstellen) en een carabiner kopen, dan kun je de riem aan de voorkant van je rugzak bevestigen, maar ook weer makkelijk loshalen indien nodig.

Wat leuk! Ik heb geen ervaring met een hondje uit het asiel, maar heb wel het idee dat ze altijd goed kijken naar een passende match. Vind het sowieso tof dat je voor een oud hondje uit het asiel wil gaan, die zijn meestal niet zo populair. Mocht mijn hond er niet meer zijn, dan wil ik daar ook naar kijken. Kan me voorstellen dat je nu ook het liefst gisteren nog een hond had gehad. Ben heel benieuwd wat er uiteindelijk op jullie pad gaat komen, laat je het weten? :blush:

1 like

Thanks voor je reactie! Ik denk dat je gelijk hebt haha. Nee, mijn hond loopt echt niet heel netjes dus denk eigenlijk niet dat het handig is, maar dat het eerder frustraties oplevert :see_no_evil:

Ja, ze kijken zeker naar een passende match. In veel profielen las ik ook wel gedragsproblemen, waar ik me als beginner sowieso niet aan wil wagen. Nu kwamen we vanmorgen een hond tegen met een karakter en andere eigenschappen die op papier perfect bij ons past, dus heb meteen een soort sollicitatie-/motivatiebrief gestuurd in de hoop dat we haar kunnen ontmoeten binnenkort :ā€™) Maar je moet er wel als de kippen bij zijn merk ik, het gaat soms heel snel bij populaire honden.

@Sax Op dit moment worden er meer honden dan normaal geadopteerd en ook omdat er vanwege uit/inreisverbod minder honden uit het buitenland naar Nederland kunnen komen is het nu wel een lastige tijd voor adoptie! Ik ben zelf veel betrokken bij adoptie uit buitenlandse asiels en zoek nu een geschikte hond voor een vriendin van mij, maar het is nu een stuk moeilijker. Dus wees daarop voorbereid! Zal in de komende tijd wel weer aantrekken natuurlijk.

1 like

Ik kijk vooralsnog alleen bij de Nederlandse asiels (via de site van de dierenbescherming), dus wat dat betreft maakt het inreisverbod niet zoveel uit. Aangezien mensen meer thuis zijn door corona zal het vast sneller gaan inderdaad, maar we hebben niet echt haast ermee gelukkig. Het zal sowieso wel een tijdje duren aangezien ik heel selectief ben, komt allemaal vanzelf wel :blush:

Goed dat je geen haast hebt! De perfecte match komt dan vanzelf een keer voorbij. Hou ons op de hoogte!

1 like

Ik doe aan canitrail met mijn hond en heb ook een heupgordel. Deze heb ik:

Kun je ook voor wandelen gebruiken, sowieso is Rundog een fijne site!

Ik zou er dan ook een flexibele lijn aanknopen, deze heb ik:

Weet niet of je al met een tuig wandelt? Maar dit moet je niet aan een halsband vast doen natuurlijk!
Ik gebruik dit ook regelmatig als we een lange wandeling maken!

Heeft iemand ervaring met een middelgroot tot grote hond in een fietskar met elektrische fiets of elektrische bakfiets? Wij gaan op vakantie naar Terschelling en zouden graag fietsen huren, omdat onze Duitse Herder nog geen jaar oud is en wij dan wat grotere afstanden kunnen maken zonder hem al te veel te belasten.
Maaaarrr nu twijfelen over wat fijner werkt.

Heb je al eens op verhuisdieren gekeken? Daar kunnen mensen zelf hun huisdier op zetten. Vaak willen mensen afstand doen omdat er een gezinslid allergisch blijkt te zijn, maar hoeft het dier niet acuut naar het asiel.
Ik vond de site zelf heel fijn werken omdat je veel filters hebt enz! Misschien is dit ook wel een goede optie omdat honden in de Nederlandse asiels vaak gedragsproblemen hebben. Die honden verdienen natuurlijk ook een goed huis maar als eerste hond lijkt me dat wel lastig.

Super goed dat je er zo bewust mee bezig bent!

1 like

Thanks voor je reactie! Ah ja het lijkt mij dus echt chill om je handen vrij te hebben ook, maarr nu denk ik, mijn hond loopt wel eens een rondje om me heen gewoon, dan kom ik echt in de knoop denk ik? Hij is gewoon gewend om vooral los te lopen hahaā€¦ alleen op vakantie kan dat niet altijd jammer genoeg. Misschien dat ik wel iets simpels zou kunnen proberen met zoā€™n haak aan mā€™n rugtas of zoā€¦ als het dan totaal niet werkt is het ook niet erg.

1 like