Het Plantentopic #3

Hehe ja die plant is echt goed voor mijn vertrouwen in mezelf als plantenmoeder :sunglasses: De strengen worden ook superlang, en zag laatst ergens een plaatje van iemand die die strengen helemaal met spijkertjes oid langs de muur als een soort klimop had vastgezet, ziet er echt heel tof uit!

Mama botanica? Van haar heb ik al mijn inspiratie haha

1 like

Nee het Instagram account van Bloemmarie. Was een supermooi en tof planten- en bloemenzaakje in Eindhoven maar die winkel is nu opgedoekt (anders had ik 'm wel getipt aan @Lorelai ) en de eigenaresse doet nu alleen nog bloemen voor begrafenissen en bruiloften.

2 likes

Is het geen tradescantia? Zoals de rest al zegt; stekjes nemen van de nog groene delen. Als het een tradescantia is, heb je wel geluk dat deze vaak dnel wortelen en weer snel groeien!

1 like

Juicy roots

Van deze succesvolle clarinervium

19 likes

Ik ben op zoek naar planten die goed tegen direct zonlicht kunnen maar heb jullie hulp nodig. Op het internet vond ik bijvoorbeeld een lijstje met o.a. alocasia en beaucarnea maar die blijken dan toch geen direct zonlicht te kunnen hebben.

Even ter achtergrond: Ik heb een vensterbank op het zuidwesten waar vanaf de middag de zon vol op schijnt. In de winter heb ik daar wel plantjes staan zoals m’n avocadoplant maar in de zomer haal ik die weg zodat ze niet verbranden. Maar zou toch leuk zijn als ik er wat planten neer kon zetten.

Tot nu toe heb ik als opties:

• aloe vera (heb ik! ben ik alleen nog aan het opkweken)
  • musa (maar lijkt mij te groot - het is niet zo’n heel groot raam)
  • croton
  • sansevieria

Hebben jullie nog tips of adviezen?

edit: o ja, yucca is ook een optie en vind ik erg mooi, maar is denk ik ook te groot. En cactussen natuurlijk. Maar welke dan?

Een Alocasia Zebrina is er 1 die graag veel zon heeft :slight_smile: Bananenplanten houden ook van zon, maar die moeten er wel aan wennen. Volgens mij heb ik ook een vensterbank op het zuidwesten en daar doet mijn Alocasia het prima. Bananenplant (is een dwerg) deed het goed, maar die heeft ineens kuren, dus geen idee.

1 like

Je kunt kleine Musa krijgen, en ze krijgen ook pups, dus dat is heel leuk. Zuipen water, maar is ook vrij makkelijk. Ik vind het een aanrader!

1 like

@Ovenschaal Je vroeg laatst hoe het met Halve Hector gaat :heart_eyes: onlangs is mijn 20-jarige Monstera door midden gebroken maar de bovenste helft groeit gestaag door. Linksboven is een nieuw blad!

11 likes

Dank voor jullie reacties @LastYoungRenegade en @TanteBetje! Goed om te weten dat een alocasia misschien toch kan, vind het echt een mooie plant. En een dwergbananenplant is ook een goed idee! Ik heb weer hoop dat het toch nog wat kan worden met mijn vensterbank :smiley:

2 likes

Ik heb een raam op het zuiden en mijn erwtenplant doet het daar verrassend goed

1 like

Ik heb ook een alocasia zebrina op het zuidwesten staan en dat gaat prima. Ficus lyrata houdt ook van veel zon maar dat is wel een lastige plant.

Mijn plantenwinkel zegt trouwens altijd dat het alleen direct licht is als de plant buiten staat. Als er een raam tussenzit is het al niet direct meer omdat de zon minder sterk wordt.

1 like

Lees diverse reviews, zal ik op plantje.nl of plantsome mijn planten kopen? Iemand recente ervaringen?

Ik vind plantje fijner dan plantsome. Raad 123planten.nl aan, hebben fijne klantenservice, ook echt bij 1 geknakt takje een percentage terug etc

1 like

Ah top dankjewel voor de tip!

Of sprinklr!

3 likes

Oooh serieus? Dit zou in mijn huis echt enorm schelen hahaha

Ja, iets kan niet direct zijn als er iets (een raam) tussenzit toch? Maar zij zeggen dus dat veel mensen de term direct licht verkeerd gebruiken. Maar het is wel zo dat veel planten ook niet tegen volle zon door een raam kunnen, alleen je moet dat anders noemen!

1 like

Mensen, gaat deze t nog redden? Ik heb hem vorige week in een laatste poging nieuwe aarde gegeven, maar inmiddels komen er ook zwarte vlekken op bladeren.

Krijgt ie voldoende water? Bij mij gaan de stengeltjes wat hangen en de blaadjes wat inkrimpen als dat niet zo is (maar bij lange na niet zo erg als bij de jouwe dus kan wat anders zijn). En waar is dat leuke potje van als ik vragen mag?

1 like