Het Plantentopic #3

Ik kom hier even binnen vallen zonder te lezen maar ben een beetje wanhopig.
Kan iemand me vertellen hoe ik deze plant kan redden?
Hij heeft het altijd goed gedaan, heel veel blaadjes eraan en super vol, daarna even minder en toen in een andere kamer gezet. Toen deed die het weer goed en weer terug naar de woonkamer. Heeft het maanden goed gedaan en nu weer slecht.
Ik heb m 2 weken terug nieuwe aarde gegeven want ik hoopte dat dat hielp en toen zag ik dat die geen wortels had… alle strengen zaten aan elkaar op een hoopje en dat zat dan vast in de aarde… dus heb het ietsje dieper in de aarde gezet in de hoop dat het helpt en die wortels gaat groeien (?)

Plant is me heel dierbaar want gekocht Toen m’n oma net overleden was en hij groeit al 2 jaar zo goed en wil m echt beter maken.

Het gaat om deze hoek. De hangplanten zijn daar niet happy en krijgen een andere plek.

1 like

Een Zamioculcas? Die redt het daar wel.

1 like

Vind het heel erg wisselen. Mijn calathea’s kon ik vrij snel weggooien, maar wat cactusjes, een ficus benjamin en nog een pilea soort doen het best goed.

Weet iemand een leuke betaalbare plantenwinkel in Eindhoven waar jullie goede ervaringen mee hebben? Intratuin ken ik inmiddels wel en ben verder nog niet zo bekend in Eindhoven.

Een mooie palm? Goudpalm of Kentia. Of een Ficus?

2 likes

Dat is eerder een donkere plek dan een lichte plek. Je kan een ficus elastica daar proberen (wel de donkere variant).

1 like

Hmm, ik vond het nog redelijk licht, haha. Aan de andere kant van de tv is nog een raam, dus hele kamer is relatief licht. Maar dit is wel het donkerste hoekje in de kamer.

Vind de Zamioculcas van @Lula niet zo mooi op die plek denk ik. Maar ik zit nu te kijken naar een Monstera, Kentiapalm of Waaierpalm. Vind vooral die laatste erg mooi, maar moet nog even een goede grote vinden.

1 like

Van alles & co!

1 like

Ik heb deze plant ook en mijn ervaring is dat-ie niet te redden is. Daarom begin ik altijd met stekken als ik hem zo zie. Uiteindelijk groeit-ie weer mooi vol en gelukkig. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat het mooie bloeien soms ineens over kan zijn en het een groot hoopje ellende wordt. Vooral na herpotten! Dat vindt deze plant echt niet leuk. Concreet: maak stekjes waar dat nog kan. Er is al zo veel dor, dat ga je niet meer rechttrekken vrees ik. Je kan ook eerst al het dorre verwijderen als je nog niet wilt stekken.

1 like

De strengen misschien stekken? Weet je de naam, dan kunnen we misschien bedenken hoe het het beste gestekt kan worden. Zitten er geen beestjes in de aarde?

Ziet er leuk uit, thanks! Binnenkort even langs

1 like

Wij zien licht anders dan planten, je kan het eens opmeten. Er zijn apps voor, die niet heel secuur zijn maar je wel een idee geven!

1 like

Dit is denk ik de aeschynanthus japhrolepis of niet? Die van mij liet ook continu blaadjes los, heb m vorige week toevallig het huis uit gedaan omdat het nog maar een paar zielige strengen waren. Vind het een lastige plant om mooi te houden

1 like

Stekjes maken is denk ik het beste

Hoe kan ik m het beste stellen? De strengen zoeken die nog het beste zijn en dan in?

@chasingrainbows nee dat weet ik niet… plant scan app komt ook steeds met iets anders.

@MACdonalds ik weet de naam helaas niet… jammer dat die bij jou ook niet lukt.

@Kauai hoe kan ik het beste stekjes maken?

Ja, goede strengen er tussenuit zoeken. Je kan die strengen in water zetten, dan groeien ze wortels.

1 like

Ik ga het proberen! Hoop echt dat het lukt.

2 likes

Ik had een soortgelijke hoek in m’n vorige huis, ook met het raam zo ernaast, en daar ook een plant hangen, dat was een epipremnum aureum (hoop dat ik het goed zeg want moest het nazoeken ergens), die deed het daar perfect. Staat nu ook best een eind van het raam af in de donkerste hoek van de (toch best lichte) woonkamer en redt het daar ook prima.

Ah ja ik kijk nu naar mijn epipremnum aureum die staat hangt klimt ook op zo’n plek als jij beschrijft/als die hoek, echt een enorme plant die helemaal happy is. Echt een makkelijke fijne plant