Het grote medische vragen-topic #2

Bij mij duurde het echt lang voordat die littekens niet meer rood waren. Het is meer dan 10 jaar geleden dus ik weet niet meer precies hoe lang, maar ik denk wel een jaar? Ik smeerde er calendulazalf op!

1 like

Kan gewoon eczeem zijn of een irritatie op iets wat je hebt gebruikt. Jeukt het? Hoe lang zit het er al?

Nee jeukt niet, alleen ring zit nu niet lekker dus die heb ik af. Al een tijdje, gok 2/3 maanden? Alleen de ene keer minder heftig dan de andere keer dus besteedde er niet teveel aandacht aan, maar nu is het dus wel op z’n ‘ergst’.

Ik weet niet of je al geweest bent inmiddels, maar je hoeft je echt niet te generen (sowieso nooit generen voor je lichaam!) Het is hun beroep en jij komt met een hulpvraag bij hen. Ik ben zelf zowat voor elk lichaamsdeel bij verschillende artsen geweest en door allemaal respectvol behandeld.

1 like

Dat duurt bij mij ook veel langer dan een maand hoor! Wel ander soort littekens gehad, maar ik denk dat die pas na een jaar (ofzo?) pas wit werden.

Nee ik durfde nog steeds niet :grimacing: maar had nu ook als goed excuus dat ik de coronatest van m’n man afwacht. Daarna ga ik echt! Je hebt me overgehaald

1 like

Stomme vraag misschien. Maar zijn er hier wel eens mensen die (vaak) flauwvallen? Dit is echt een van mijn grootste angsten en misschien als iemand uitlegt wat er dan precies gebeurd niet meer :see_no_evil:

Ik had iets dat er gelijkaardig uitzag en kwam tot de conclusie dat ik allergisch ben geworden voor zilver. Dus heb de ring nu permanent uit… is dan ook niet meer teruggekomen. Zoals ik het toen opgezocht had valt dat best vaak voor…

1 like

Oh shit… heb het aan mijn andere hand niet en daar heb ik twee ringen. Ik houd het in ieder geval in de gaten!

Ik ben nog nooit flauwgevallen, maar heb in bepaalde situaties (bijvoorbeeld bloedprikken) wel dezelfde angst. Heb er zelfs exposure-therapie voor gehad, en dat heeft mij wel goed geholpen. Voor wat ik weet (maar ben geen medicus) daalt bij flauwvallen je bloeddruk ineens. Je krijgt zwarte vlekken te zien, wordt misselijk, draaierig, vaak schijn je geluiden ineens anders te horen en daarna kun je dus vallen. Sommige hebben het als ze bijvoorbeeld bloed zien, bij anderen komt het omdat ze een lage bloeddruk hebben of bijvoorbeeld erg schrikken van iets.
Wat is bij jou precies de angst? Waar ben je het bangst voor?

Ik ben weleens flauwgevallen en val standaard bijna flauw bij bloed prikken. Ik word meestal een beetje misselijk, krijg het koud maar wel klotsende oksels, ga alles anders horen (alsof er een aluminium blikje op mijn oor staat en het geluid vervormd ofzo), ga vlekken zien en praten voelt heel zwaar en als een grote opgave. Soms lukt het dus om er ‘tegenin’ te gaan, door bijv met mijn hoofd tussen mijn benen te gaan hangen. Maar soms ook niet en dan ben je even ‘weg’ en voel ik me daarna nog wat slapjes. Ik raakte eerst altijd heel erg in paniek als ik voelde dat ik ging flauwvallen en dat verergerde het dan juist heel erg. Nu probeer ik mezelf wel af te leiden, zeg het vooral altijd tegen degene die bloed gaat prikken en vaak gaan zij dan al wat meer kletsen of grapjes maken tijdens het prikken. Dan gaat alles goed en toch ineens begint m’n lichaam te reageren. Denk dan altijd maar oooo ja ok gaan we weer, ff hoofd tussen m’n benen, niiiiiks aan t handje. En dat werkt vaak ook wel haha.

Ik val heel snel flauw.
Ik heb een lage bloeddruk, dus standaard dropjes in mijn tas. Ook val ik flauw als iets te snel rond draait of iets heel erg flitst.

Als ik flauw val, voel ik het altijd aankomen. Het voelt alsof ik gigantisch dronken ben. Alles begint te draaien en het voelt alsof de vloer beweegt/op en neer gaat. Ik krijg dan zwart witte vlekken te zien. Ik hoor het geluid heel ver weg en als iemand tegen mij praat, hoor ik dat steeds zachter worden.
Uiteindelijk is het beeld zwart en wordt ik wakker op de plek waar ik flauw gevallen ben.
Tijdens het flauwvallen breek je je val. Dus je valt eigenlijk altijd zacht.
Tuurlijk is flauw vallen een eng idee, maar je voelt het vaak aankomen. Als ik bij kom, heb ik vaak wat hoofdpijn, ben ik duizelig en misselijk. Dit duurt een halfuurtje waarin ik even ga liggen en dan ben ik er weer boven op

@SpeedOfSound @DikkeKip @Musa

oh wat een fijne uitgebreide antwoorden. Ik ben vooral bang voor het lang weg zijn. Ik ben bang dat het gebeurd als ik alleen thuis ben met mijn zoontje van 3 en dat ik 10minuten van de wereld ben. Ben dus vooral angstig voor de tijd dat ik (weg) ben. En idd hard vallen :stuck_out_tongue:

Mijn date heeft weer een epileptische aanval gehad en nu is de MRI verschoven naar a.s woensdag (ipv maart). Hopelijk heeft hij snel een antwoord. Ik wist waar ik aan begon met hem (dat het vooral fijn is ook), maar vind het echt reuze spannend.

Shit, sorry… wilde dit in het WJEKW topic plaatsen :’)!

1 like

Het langste wat ik “weg” ben geweest was 30 seconden. Als het goed is, val je niet zo maar flauw. Ik snap dat je er bang voor bent, maar het is niet iets om bang voor te zijn (als dat logisch klinkt). :heart:

1 like

Nou mijn afspraak bij de huisarts was zowaar heel fijn eigenlijk! Ze heeft gekeken en kon geen opening vinden. Pakte toen een kitje voor ontlasting inleveren en toen vroeg ik of ze dan echt niet dacht aan endometriose. Ze had nog nooit van mijn klachten gehoord laat staan van de link met endometriose en ging t maar even opzoeken (vond dat heel fijn!) en ze ging van ongeloof naar oh ja dat lijkt dan wel echt op wat je zegt. Ben doorverwezen maar de gynaecoloog. Ze gaf ook aan dat er vaak niet zovele meerwaarde is om weten of je echt endometriose hebt, maar dat het met mijn klachten wel goed is om uit te kunnen sluiten of het niet toch wat anders is. Als er uit de echo niks komt kan er dan nog een endoscopie gedaan worden.
Ben super opgelucht, heel fijn hoe ze meedacht en dat ze gewoon inzag ‘ik weet het niet’ en het dus ging opzoeken.

18 likes

love it als artsen dit gewoon toegeven, ze hoeven namelijk ook echt niet alles te weten.
Fijn dat het een prettig consult was!

8 likes

Vriendin van me had dit ook, en zij smeert doorzichtige nagellak aan de binnenkant van haar ringen. Misschien een tip!

De ring is van echt zilver, meestal doen mensen dat bij andere materialen die niet echt zilver zijn toch?

Als ik het goed begrijp is het meer een angst en heb je er nu zelf geen last van? Je valt niet zomaar flauw. Zoals hierboven al benoemd kan het komen door een lage bloeddruk maar er zijn meerdere redenen waardoor je lichaam deze “oplossing” kiest. De onschuldige redenen zijn inderdaad enkele seconden verminderd aanspreekbaar zijn omdat het flauwvallen zorgt dat het probleem (tijdelijk) word opgelost.

Als je nu nergens last van hebt zou ik me niet te druk maken. De meeste mensen weten de reden (zoals bijvoorbeeld het zien van bloed, je krijgt dan een zogenaamde vasovagale collaps).