Het complottheorieën topic

Ik hoorde laatst dat mensen vaak denken “grote problemen, grote oorzaken. Kleine problemen, kleine oorzaken” dus het is moeilijker te accepteren dat er voor een wereldwijde pandemie maar één kleine virus mutatie nodig is, of wat dan ook de oorzaak is.
Het is dan logischer voor sommigen dat er een grote oorzaak aan vooraf is gegaan, zoals al die complot theorieën dus beweren.

4 likes

Dit zijn ook interessante artikelen over het onderwerp:

Ook dit artikel: https://api.nationalgeographic.com/distribution/public/amp/science/2021/01/why-people-latch-on-to-conspiracy-theories-according-to-science

“ Experts say that the majority of people do not easily fall for falsehoods. But when misinformation offers simple, casual explanations for otherwise random events, “it helps restore a sense of agency and control for many people,” says Sander van der Linden, a social psychologist at the University of Cambridge."

1 like

Haha ik kan never Karen meer oke lezen

5 likes

Hahaha ik ga stuk
Ik zag op feesboek een artikel voorbijkomen over dat meer jongeren een anticonceptiemiddel willen voor mannen. Nu zijn de meeste reacties daarop ook al lachwekkend en triest tegelijk, maar er reageren serieus mensen ‘Nou dan moet je maar de coronavaccinatie nemen, dan word je ook onvruchtbaar :wink:

7 likes

Ik kijk een nieuwe video van I.sa Kr.iens en ohhh nu komt de validistische aap uit de mouw, ze zegt dingen als ‘schrijnend om te zien hoe gehandicapt we zijn gemaakt’ (afhankelijk van autoriteiten bedoelt ze) en dat mensen zichzelf kreupel maken (ze bedoelt zich passief opstellen) ‘terwijl we allemaal fucking hard kunnen rennen’.
Dus het komt gewoon voort uit een angst voor afhankelijkheid van anderen. En om dat tegen te gaan wil je een eigen school beginnen / een soort eigen samenleving van gelijkgestemden. Jaaa ja

1 like

Haha ik vind die Isa Greens zo hilarisch om te volgen, week na week zie je gewoon dat ze steeds verder doordraait. Die stories van vandaag ook weer over #kutkaag :joy:

2 likes

Ik ben ook echt benieuwd wat ze gaat doen met haar leven als straks 95% van Nederland gevaccineerd is en verder gaat met z’n leven en zij nog steeds loopt te jenken dat iedereen onderdeel is van het complot. Waar gaat ze dan haar identiteit uithalen?

1 like

Daar ben ik ook zo benieuwd naar! Over een paar jaar kunnen we gaan concluderen dat de wereld helemaal nog hetzelfde is. De wereld is niet selectief uitgedund en Europa is geen dictatorschap. Wat motten ze dan?

5 likes

Ja dit. Wel zin in hoor, er komt een punt dat die mensen nog steeds staan te gillen dat je een derde arm krijgt van het coronavaccin en dat alles een complot is om ons nooit meer buiten te krijgen, terwijl ik dan al lang en breed op een door de overheid goedgekeurd festival sta met een biertje in elk van mijn twee (niet drie) handen. Genieton.

8 likes

Ja dat!! En dat mondkapjes en anderhalve meter afstand allang weer voorbij zijn (en geen opmars was naar die dictatuur of oorlog of whatever ze denken).

Brb even reminder in mijn telefoon zetten om op haar Instagram te kijken over 2 jaar (1 jaar? Nahh 2 jaar).

2 likes

Dan hebben ze vast een theorie dat alles onder de tafel wordt gehouden en dat de WaArHeId verborgen wordt gehouden.

1 like

Ja zoiets zal wel inderdaad. Alleen kunnen ze tzt zelf ook wel zien dat iedereen gewoon gezond en blij zonder ‘maatregelen’ aan het leven is. Dat dit een opmars is naar die dictatuur/permanente avondklok etc kunnen ze dan echt niet meer zeggen. Dat kan niet echt ‘stiekem’ zou je zeggen.

Nouja ik ben heel benieuwd met wat voor theorieën ze dan komen!

1 like

Ik ben daar ook benieuwd naar.

Ik ben ook vooral heel benieuwd waarom sommige mensen zo compleet in de complot theorieen door slaan. Iemand die ik ken is ook ineens zo helemaal er in doorgeslagen. En je ziet gewoon echt een verandering in haar als persoon als ze het over bijv werk/ dagelijkse dingen heeft of over corona/complotten. Bij dat tweede herken ik haar zowat niet meer terug.

Ze weet ook dat ik er totaal niet zo overdenk en dan toch elke keer door blijven drammen. En als ik dan een keer wat van haar theorie ontkracht is het dat ik nog niet open sta voor de waarheid. Is goed meit.

Het is een soort fascinerend en eng tegelijk om het te zien.

3 likes

Ik vind het vooral eng om te zien hoe snel iemand geïndoctrineerd kan raken. Volgens mij was daar recent op Lubach een item over dat mensen die geïndoctrineerd raken ook alleen maar contact houden met mensen met gelijke gedachten. Verder laat social media dan ook op hun telefoon of ipad alleen maar filmpjes zien met soortgelijke gedachte, waardoor ze nog meer bevestiging krijgen dat wat zij denken en geloven de waarheid is. Hun bubbel bestaan dan alleen maar uit soort denkende. Vind dat toch best wel een vervelende kant van de media.

3 likes

Ja dat vind ik ook heel eng. Ik had dat stuk ook bij lubach gezien en is natuurlijk precies hoe algoritmes en zo werken. Maar sommige mensen zien dat dan als zie je ik zie het overal en dat is de waarheid.

Blijkbaar vergeten ze voor het gemak even dat als ze op de wehkamp site zijn geweest ze overal op social media wehkamp reclames zien. En dat het dan niet betekend dat de wehkamp wel goed is en de zara niet omdat ze die niet zien.

1 like

Zouden ze dan niet ‘gewoon’ weer verhalen hebben dat global warming onzin is en over die aliens en aarde plat etc? Voor die mensen zijn er altijd theorieën, het is nu alleen heel wijdverspreid en voor sommige mensen bijna logisch :joy:

2 likes

Ik ben helemaal niet van de complottheorieën (wil dat even gezegd hebben), maar het lijkt me misschien iets wat naïef dat we ooit weer teruggaan naar hoe het ooit was. Maatregelen die werden genomen met de kredietcrisis zijn ook nog steeds van kracht. Ik kan het me haast niet voorstellen dat de 1,5 meter de komende tien jaar uit het dagelijks leven verdwijnt en het zelfde met de mondkap.

Ik wil hier echt niet over nadenken. :sob:

Maar dan ga je er vanuit dat er een (variant van het) virus blijft? Want als er geen virus meer is, of alleen heel weinig omdat we gevaccineerd zijn, dan vervallen mensen snel weer in hun oude manieren hoor. Mensen houden nu al geen afstand zelfs.

Ja zoiets, elke keer weer nieuwe mutaties. Er had geloof ik ook een arts/wetenschapper gezegd dat we moeten leren leven met Corona. Zoiets denk ik ook. Als is dat echt een heel somber vooruitzicht. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat we binnen nu en 5 jaar sws weer ‘normaal’ gaan leven.