Ja vind ik ook top, helemaal eens. Je moet je prijs baseren op de waarde die het oplevert voor het bedrijf, niet op de tijd die je eraan kwijt bent.
Wat @Camomille en jij zeggen is natuurlijk helemaal waar. Ik spreek ook projectprijzen af met opdrachtgevers en als ik er minder uur in steek nice en jammer als het me meer uur kost dan verwacht. MaarâŠ
Dat werkt natuurlijk superleuk als zelfstandig ondernemer. Als jij in loondienst werkt en zegt joejoe ik ga 3 dagen werken ipv 4 krijg je simpelweg minder uren uitbetaald en voor heel veel mensen gaat die keuze om praktische redenen (huur, hypotheek, gas, kinderen, eten betalen) niet op. Tuurlijk heeft hij gelijk, maar je mag best erkennen dat het een luxepositie is ipv âyoo als je 8u pd werkt ben je blijven hangen in de industriele revolutieâ Hoog visualiseer en al je dromen komen waar/you can if you think/moodboard gehalte heeft dit wel hoor
Maar die mening is toch niet onpopulair? Denk dat de meerderheid van de mensen tegen werken om het werken is en liever minder tijd aan werk besteed. De ophef gaat toch meer over dat hij suggereert dat dat voor iedereen haalbaar is, terwijl de realiteit is dat de gemiddelde arbeider dit niet kan zonder verlies van inkomen.
Ik vind dat ook een slecht voorbeeld, ik doelde meer op zijn laatste zin. Dat dit voor veel mensen gewoonweg niet gaat.
Als ik om mij heen kijk, kunnen veel mensen wel deels bepalen hoeveel ze werken of ze kunnen bijv af en toe wat later beginnen of eerder stoppen. Maar niemand (behalve leraren) heeft recht op 3 maanden vakantie en ook niemand van mijn vrienden kan met minder dan 4 dagen werken rondkomen. Dat maakt dat ik vind dat hij echt te makkelijk denkt.
Ik was juist heel hard op zoek naar iets voor 36-40 uur, maar overal vroegen ze parttime mensen. Dus heb nu noodgedwongen 2 parttime banen. Ik heb ook maar heel weinig collegaâs die wel fulltime werken.
Eigenlijk raar dat het niet gewoon beide overal mogelijk is.
Edit: ik zie nu je eerdere reactie. Dat minder willen werken is ook helemaal niet waar ik over val, alleen maar goed en leuk voor hem! Ik zie om me heen juist dat veel mensen niet fulltime werken. Waar ik over val is die hautaine houding. Zo van, iedereen kan dit. Dan denk ik echt: kom uit je bubbel aub.
Ja nee absoluut. Ik schrik juist altijd hoeveel ik betaal vergeleken met vrienden in andere steden. Ik ben de prijzen van hier zo gewend dat het voelt alsof 300/400 per maand heel weinig is
Absoluut. Ben ook benieuwd hoe hij dat uit zou leggen, als je hem dat zou vragen hoe iemand in loondienst dat kan doen.
Haha ik moest zo lachen om de vlog van Bonnie. Ze is super zenuwachtig voor dr rij examen en gaat thuis nog even âdroogâ oefenen. Geniaal.
De uitslag Ze is geslaagd
Dacht ik ook toen ik zijn post las. Geef eens tips, Jorg! Ben al maanden bezig met onderhandelen over hoger salaris of minder werken tegen hetzelfde salaris. Zonder succes.
Hij zei ergens iets van: âEr hoeft maar Ă©Ă©n bedrijf te zijn dat wel akkoord gaatâ.
Maar dan vergeet hij even dat: a) je daar zelf ook maar moet willen werken, b) dat bedrijf jou ook moet willen hebben.
Zijn bericht legt ook de verantwoordelijkheid bij het individu ipv het systeem. Als individuele werknemer kan je dit hele systeem niet veranderen. Ben wel eens met het feit dat we in de meerderheid van de banen veel minder zouden kunnen werken en toch even efficiënt zijn, met minder ziekteverzuim/burn-outs etc. Maar de verantwoordelijkheid daarvoor bij het individu leggen is wel heel kort door de bocht.
Toen ik 40u per week stage liep op een kantoor merkte ik pas hoe weinig iedereen deed.
Dit lijkt me ideaal. Doe maar
Ben we benieuwd hoe dit uitpakt, volgens mij is namelijk bewezen dat die productiviteit binnen een minder aantal uren naar verloop van tijd afneemt. Na een tijdje neem je hetzelfde soort gedrag van voorheen weer aan. Denk dat het qua ziekteverzuim wel een hele goede kan zijn.
Nou als we dan uiteindelijk eindigen met een vijf uur durende werkweek voor het loon van 40 uur ben ik niet ontevreden.
Mooi streven maar denk dat dit o.a. in de zorg en andere beroepen waarbij je ploegen werkt en elkaar aflost, moeilijk wordt. Dat gaat namelijk inhouden dat er meer mensen per dag ingeroosterd moeten worden om toch 24 uur zorg te kunnen bieden. Maar ik ben voor!
Of meer mensen aannemen
Hoe zien ze het dan voor zich als er dan meer mensen aangenomen moeten worden die hetzelfde betaald krijgen maar dan voor minder uren? Hoe verdienen ze dat terug in zulke sectoren?
Minder ziekte en burn-outs is de gedachte
Maar er wordt nu al veel gestaakt door veel van die beroepsgroepen en het is nu allemaal al moeilijk moeilijk om extra geld te krijgen.
Ik denk ook dat het zou werken hoor, maar ik denk wel dat dat ook betekent dat er meer belasting betaald moet gaan worden om dat financieel rond te krijgen. En dat gaat never gebeuren.