Doet me denken aan de ‘seniorentelefoon’ van mijn moeder. Die had een rode knop achterop die dan 112 belde als je die te lang ingedrukt houdt. Nu kwam het regelmatig voor dat mijn moeder dan haar telefoon uit de tas pakte en per ongeluk die knop indrukte. Kon ze weer aan de telefoniste vertellen dat er niks aan de hand was . (Ze heeft nu een andere telefoon.)
Op Android heet dit SOS-berichten. Dan kub je 4 mensen kiezen die een foto van je voor en achter camera krijgen, je locatie en een korte spraakopname geloof ik! Bij mij gaat ie af als ik 3 keer de aan/uitknop indruk. Is ook wel eens perongeluk gegaan haha, maar de politie wordt er niet mee gebeld (bij mij)
Incl audio fragment
Did this once. Per ongeluk een voicemail achtergelaten bij m’n vader… awkward.
Ik heb een zelfverdedigingscursus gedaan die specifiek gericht was op vrouwen, waarbij je ook dingen van krav maga enzo leerde (weet niet of mensen geïnteresseerd zijn en of het promo is als ik het zeg, maar het heet j.uno en zit onder andere in Utrecht). Je weet inderdaad niet wat er echt gaat gebeuren in zo’n situatie denk ik, maar het geeft me wel een veiliger gevoel dat ik weet wat ik eventueel zou kunnen doen. Ging overigens niet alleen over wat je fysiek kunt doen, maar ook dat je in sommige situaties al eerder op een andere manier kan duidelijk maken dat je ergens niet van gediend bent.
Heb een onveilige situatie meegemaakt met mijn buurman (geen geweld, maar bedreiging) en toen dacht ik: als er nu iets gebeurt, dan weet ik niet wat ik moet doen.
Nu weet ik dat wel, dus dat idee alleen al is wel fijn.
Haha ik heb als 10-jarige een cursus zelfverdediging voor meisjes in een Vrouwenhuis gehad (beetje een soort vroeg blijf van mijn lijf huis). Maar dat was dus een combinatie van een oldschool feministisch bolwerk en in de jaren na Dutroux, dus die cursus was heel erg gericht op in ballen trappen als een PEDO uit de BOSJES kwam om je te VERKRACHTEN. Heb er wel tijdens de laatste les een plankje hout doormidden geslagen als een soort eindexamen
Ik zelfs nog op de basisschool. Moesten inderdaad ook zo’n plankje doormidden slaan haha.
Hardop lachen
Ik heb het op de brugklas ook nog een keer via school moeten doen, nu je het zegt! Was echt een tijd waarin je als kind elk moment ontvoerd kon worden
Geen grap. Ik was een keer buiten aan het spelen in mijn eentje toen ik een jaar of 10-11 was en een vreemde vent aan me kwam vragen of ik met hem mee ging. Ik zei nee en crosste heel hard weg op mijn fietsje naar huis. Daarna was de hele buurt alert.
Ik ben als 11-jarige in het park door een potloodventer achtervolgd met zijn piemel uit zijn broek toen ook krijsend weggerend. Ik weet eigenlijk niet of die man toen gearresteerd is ofzo.
De eerste keer dat ik Hansaplast spray gebruikte voor een wond (in mijn tienerjaren) zei mijn vader: ‘dit is een goed verdedigingsmiddel, dit moet je maar in je jas dragen als. Je’ s avonds ergens fietst’. Nooit hoeven doen gelukkig, maar als dat spul in je ogen komt krijg je het er nooit vanaf. Snap ook niet dat pepperspray verboden is, dat spoel je er op een gegeven moment uit, toch? Of denk ik nu te makkelijk?
Deo kan ook hoorde ik, maar hoeveel tijd je dat geeft om weg te rennen weet ik niet.
Met iPhones bel je het alarmnummer als je 5x op de aan/uit knop drukt, musschien zijn er ander telefoons die een soortgelijke functie hebben.
Wat een aantal vriendinnen ook deden is bellen mt iemand en gelijk doorgeven als iemand ze aan het volgens was: ‘ehm, ja, die schoenen pasten niet dus hen ze teruggestuurd. Man rond 40 op paar meter afstand, zwarte jas, pet, of de Hoofdstraat ter hoogte van nummer 10’. Als er dan iets gebeur weet je gesprekpartner waar de politie heen moet.
Dat op de basisschool was bij ons voor meisjes het Marietje Kessels project! Inderdaad zo’n plankje als eindopdracht doormidden slaan!
Deo kan inderdaad ook prima en haarlak ook. En dat mag je gewoon legaal in je tas / jaszak dragen.
Dat bellen deed ik vroeger ook wel eens! Maar ik lees ook best vaak dat je sneller gepakt wordt als je belt omdat je dan minder alert bent? En ze zoeken dus naar de vrouwen die minder alert zijn en ergens anders mee bezig zijn. Dus twijfel nu of dat wel de beste manier is.
Klopt, je moet niet helemaal in het verhaal opgaan. Vriendinnen hebben dit ook gedaan, maar wij hadden dan niet zoveel gesprekken over achoenen, maar vroegen om de paar seconden ‘waar ben je nu? En nu? En nu ?’ rare gesprekken af en toe, maar je blijft wel alerter.
Ik had dit ook aan staan, maar ik drukte er blijkbaar regelmatig op als ik sliep?? Dus dan was mn moeder weer helemaal in paniek. Ik heb het nu maar uitgezet zou chill zijn als je zelf kon kiezen hoevaak je moet drukken, maar hij staat standaard op 3x
Hahahah ik heb t dus een keer perongeluk onder de douche gehad. Toen dacht ik dat het de volumeknop was. En daar gingen de foto’s naar het gezin. Gelukkig net niks te zien
Mijn zusje had mij en mijn ouders ook ingesteld hiervoor,af en toe krijg ik echt een hartaanval als ik die SOS melding krijg. En vaak zit er dan zo’n half gekke selfie gezicht bij van haar zonder make up, alsof je per ongeluk front camera opent weet je wel. Ik bel dan altijd toch maar even of alles ok is. Vaak hoor je ook zo’n ruis op de opname, heel raar eigenlijk maak ik me dan meteen druk terwijl er nooit wat is.
Ja dat is inderdaad wel waar! Dus dan kun je inderdaad maar beter hebben dat iemand weet waar je precies bent.
@PeanutButterCup Goeie, dan blijf je inderdaad wel heel alert, zeker omdat je ook alles beschrijft tegen je vriendinnen.
Overigens heb ik ook heel vaak gehad dat ik m’n telefoon in m’n broekzak of bh had tijdens een feestje en daardoor per ongeluk vijf keer op de uitknop klikte waardoor ik m’n vader elke keer midden in de nacht belde en z’n voicemail insprak Heb het dus ook maar uitgezet.