Het andere Youtubers-/bloggerstopic #8

Jorg vind ik ook heel irritant. En Daddy Hox.

10 likes

Ik vind Jorg een beetje too cool for school maar ik heb hem ooit aan het begin in de comments om advies gevraagd over iets in mijn werk en daar had hij toen op gereageerd met advies. Ik dacht toen: ‘nahh dat is het niet.’ maar een jaar later blijkt dat hij toch gelijk had. Ik denk (niet alleen hier om hoor) dat hij wel goed is in zijn vak en hij doet tenminste iets naast het vloggen.

33 likes

Niet enorm relevant voor je boodschap verder maar ik zag laatst een video van Marianne Zwagerman waar ze ervoor pleitte dat de termen laagopgeleid en hoogopgeleid verdwijnen en worden vervangen door praktisch opgeleid en theoretisch opgeleid.

Vond dat wel een goeie wat vindt het ook altijd zo hard overkomen als ergens over laag- en hoogopgeleid wordt gesproken.

37 likes

Ik vind dat verzoek enorm gecompliceerd. Hier komt een lang bericht. Allereerst omdat het Marianne Zwagerman is en ik oprecht niet geloof in haar goede intentie (ze heeft het in hetzelfde filmpje bijvoorbeeld over de handjes aan haar rangerover. Niks is denigrerender dan een beroep omlaagpraten met woorden als “handjes” en daarin subtiel verwerken dat jij een schijtdure auto rijdt. Als we het dan toch over taal hebben). Die vrouw is gewoon een makkelijke scoorder.

Ten tweede omdat de scheidslijn praktisch/theoretisch helemaal niet zo hard is. Ook achter alle ambachten zit theorie en eigenlijk leidt je in de meer schriftelijke beroepen ook op tot een praktijkfunctie. Een van de studies met het meeste aanzien (geneeskunde) heeft bijvoorbeeld een enorme praktijkcomponent. Ik vind die nieuwe terminologie echt te makkelijk bedacht (trouwens ook bedacht zonder de mbo student zelf te consulteren).

Ten derde omdat de taal het probleem hier niet is, het is (in mijn ogen) de denkwijze die tot veel dieper gaat bij mensen. Hoe mensen tegenwoordig proberen hun kinderen koste wat kost op de havo te krijgen, terwijl het vmbo prachtig onderwijs biedt (bekijk eens hoe het cspe er uit ziet, super indrukwekkend wat we die groep leerlingen aan vaardigheden leren. (Edit: hun motivatie om op die manier te leren is verbluffend in vergelijking tot de gemiddelde twee vingers in de neus vwo’er. Mezelf inclusief).). Hoe hogeropgeleiden smerig neerkijken op lageropgeleiden en apps als inner circle gebruiken om vooral niet met ze in aanraking te komen. Hoe we hoger opgeleiden financieel sterker belonen dan lageropgeleiden. Hoe feministen in leidinggevende functies geïrriteerd zijn als ze bij de balie automatisch worden aangezien voor de secretaresse, terwijl die net zo goed waardevol werk doet. Waarbij dat dus net zo goed pijnlijk is.

Het ding wat ik het tegen het veranderen van dit taalgebruik is dat het semantiek is. Het verandert minimaal aan de achterliggende problematiek. Terwijl de woorden momenteel correct zijn. De universitaire opleiding is in wereldwijde standaarden een hogere opleiding. Het is een letterlijke weergave van de werkelijkheid. Ik vind het prima om de taal te wijzigen (wel graag naar termen die de studenten zelf supporten), als iedereen die daar achterstaat dan ook een zijn denkbeelden gaat wijzigen.

59 likes

Ik vind haar ook niet echt sympathiek overkomen maar vind wel dat ze gelijk heeft dat ‘laag’ nogal een stempel is. Als ik Google op de termen krijg ik trouwens vooral dat laag opgeleid alleen voortgezet onderwijs en mbo1 is, middelbaar is mbo2, 3 en 4 en hoog hbo en uni. Dus het wordt op meerdere vlakken niet goed gebruikt, want als je het hebt over ambacht denk ik bijv aan slager en dat begint hij niveau 2.

1 like

Laag is inderdaad nogal een stempel. Maar het is in deze samenleving realiteit dat we een systeem hebben waar het onderwijs qua niveau een ladder is. Over het algemeen belonen en waarderen we mensen enorm aan de hand van die ladder. Hoe hoger je erop staat, hoe groter over het algemeen je kans op maatschappelijk succes. Wil niet zeggen dat hij kaarsrecht loopt: er zijn mbo-opleidingen met een prima beloning en wo opleidingen met een veel kleiner perspectief. Maar hoe hoger op de ladder, hoe hoger je kans op werk, wonen en gezondheid.

Ik zeg niet dat ik achter het gebruik van laag/hoog sta, maar in mijn ogen zou laag/hoog qua termen niet hoeven boeien als onze samenleving er niet zo mee om gaat. Simpelweg praktisch theoretisch gaan gebruiken is net als laag/hoog technisch gezien verkeerd (die scheiding is zo hard niet) Ă©n verandert niks aan de situatie. Vind dat zelfs enigszins hypocriet. Zelfde als allochtoon/autochtoon. Aan de termen is niks verkeerds, het is de lading die we eraan zijn gaan hangen. Dan kan je de taal wel wijzigen, maar het verandert in wezen niets.

4 likes

Vind je?

lacht in constante afwijzingen en maandenlang solliciteren voor ik een baan had

32 likes

Maar er zijn dus drie stempels en jij gebruikt er maar twee. Elke opleiding of studie heeft elementen praktijk en theorie lijkt mij, ik denk daarom dat het niet ineens als negatief gezien zou worden, omdat dat nou juist gewoon termen zijn. Bij laag, middelbaar en hoog is het wel makkelijker om er gewoon een negatievere vibe van te krijgen.

Maar we hoeven het nou eenmaal niet altijd met elkaar eens te zijn. Het is al zo hoe jij het het best vindt. Ik zou het graag anders zien.

2 likes

Ik gebruik er maar twee omdat ik oprecht de meerwaarde van laag, middelbaar en hoog niet zie. Ik denk dat we het niet eens gaan worden, maar vind het ook best jammer dat je nu doorhamert op de technische correctheid van laag, middelbaar, hoog en de rest negeert. De termen kunnen mij eerlijk gezegd weinig boeien, het gaat mij om de situatie eromheen en dat het wijzigen van de taal dus niks anders is dan politieke correctheid. En ik vind eerlijk gezegd dat de groep waar we het over hebben meer verdient dan politieke correctheid.

@Zemraluani Wil ik niet mee zeggen dat iedereen zo pats boem een baan heeft. Of dat het een wenselijke situatie is qua contracten, maar over het algemeen is dit een vrij goede periode op de arbeidsmarkt.

1 like

Mij lijkt het makkelijker om termen correcter te maken dan miljoenen mensen hun gedachtengang te veranderen.

We gaan het inderdaad niet eens worden.

1 like

ik ben ook niet zo dol op dat opwaarderen van die namen. ik zeg altijd maar zo, schoonmaakster is gewoon een eerzaam beroep, als je raar gaat doen over de naam trek je dat bijna in twijfel.

26 likes

Prima! Ik snap jou ergens ook wel hoor, maar ik denk dat die gedachtewijziging minder moeilijk is. En ik sta dus wel open voor taalwijziging, mits het een bottum-up voorstel is.

Kleine actuele voorbeelden die bijdragen aan gedachtewijziging: 1) de gemeente Leiden heeft deze week de stagevergoeding voor stagiairs recht getrokken. Een wo’er kreeg daar eerst meer dan een mbo’er. 2) leerlingen in het praktijkonderwijs krijgen sinds dit jaar een diploma van hun school (die kregen eerder niks). 3) Duo biedt rijkstraineeplekken voor mbo’ers. 4) mbo’ers worden vanaf volgend jaar bij wet studenten genoemd, waardoor zij recht hebben op studentprivileges (kroegen, kortingskaarten, sportabbonementen).

7 likes

Omg nee Mert is zo leuk, zeker samen met Teske

10 likes

Dat gaat er toch helemaal niet om dat een secretaresse “minder” werk zou doen dan iemand in een leidinggevende functie, maar dat er in (foute) rolpatronen en stereotypen wordt gedacht. Namelijk dat mannen automatisch leidinggevende functies zouden hebben en vrouwen niet. Niet dat een secretaressefunctie te min is, maar dat een man een vrouw dat allebei even goed kunnen doen en een leidinggevende functie precies hetzelfde.

9 likes

True, maar ik hoor daar bij de vrouwen om mij heen vaak ook best wel een toontje in en kan me voorstellen dat het als je de schoonmaker of de secretaresse bent niet fijn is om te horen. Het is niet echt een goed voorbeeld, daar ben ik het mee eens.

2 likes

Sanny lijkt me best een leuke vrouw maar hier kan ik me zo slecht mee identificeren. Hoezo stap in die energie en het komt naar je toe :nauseated_face: Ik weet niet hoor, maar bij mij werkt het echt niet zo.

12 likes

brb, even overgeven :face_vomiting:

3 likes

Huh dan kun je het toch gewoon formuleren als ‘nieuwe secretaris’ en dan snapt iedereen dat het een man is. Bij secretaresse snap ik de verwarring wel.

1 like

Secretaris is een ander beroep dan secretaresse, daar is eigenlijk geen mannelijk woord voor.

31 likes

Motie voor het afschaffen van genderspecifieke benamingen van beroepen :point_up:t2:

23 likes