Het andere Youtubers-/bloggerstopic #8

Dat is iets wat absoluut gebeurd! Mijn vriend werkte bij Shell en hij kreeg daar absoluut wel eens opmerkingen over. Hij is daar o.a. ook gestopt met werken, omdat hij er niet meer achter stond. Wel vind ik het hypocriet dat de mensen die de, best wel heftige en aanvallende, opmerkingen zelf absoluut niet duurzaam bezig zijn. Terwijl mijn vriend in zijn privé leven wel heel bewust daar mee bezig was (en is).

Edit: Ze kregen ook wel eens cadeautjes als ze iets behaald hadden. Een vest oid waar het logo van Shell ook op staat, maar dat droeg hij om o.a. deze reden ook echt niet in zijn vrije tijd.

4 likes

Hm ik merk dat in mijn omgeving minder. Maar misschien was Shell dan een te groot contrast. Er zijn natuurlijk genoeg andere bedrijven die niks bijdragen aan duurzaamheid (maar ook niet per se grote vervuilers zijn). Iemand die bij de mediamarkt werkt heeft ook als job om producten (die niet per se duurzaam zijn) te verkopen. Maar ik vind dat toch anders dan een blogger.

Edit: @FrozenFlame oh wow interessant! En wat knap dat je vriend dan een andere baan heeft gezocht. Dat zou een blogger dus ook kunnen doen als de kritiek niet bevalt. Overigens vraag ik me dan wel vaak af bij mensen die zoveel kritiek hebben op shell of zij niet elke week hun auto volgooien met benzine?

Niet om met het vingertje te wijzen, maar meer om ook de complexiteit aan te tonen van het onderwerp. Je kunt het nooit helemaal goed doen. Al toont jouw vriend wel dat je wel degelijk keuzes kunt maken.

1 like

Hahahaha ja alsof je niks anders kunt doen om je kinderen te voeden dan jezelf op Instagram verkopen, of dat er niet zoiets bestaat als integer of duurzaam ondernemen. Oh echt jongens, die influencer koolaid, hij is wel verslavend he.

23 likes

Hij heeft niet vanwege de opmerkingen een andere baan gezocht, maar meer omdat hij er zelf niet meer achter stond. Hahah dat laatste wat je je afvraagt. Absoluut, iedere week een volle tank benzine, plofkip bij de supermarkt en 2x per jaar met het vliegtuig op vakantie. (Ik bedoel met bovenstaande trouwens niet dat wij heilig zijn oid, want ik koop 9 vd 10 keer ook fast fashion etc.)

Je kan zeker keuzes maken. Ik denk alleen dat sommige zo vast zitten in een vast patroon en dat niet alleen, ze zijn ook gewend aan een bepaald (hoog) inkomen. Dat maakt het natuurlijk lastig om bepaalde keuzes te maken.

Hm ik vind het ook wel hypocriet dat mensen zo doen over shell terwijl niemand zo doet als je zegt dat je voor bijv. h&m werkt, maat misschien onderschat ik de vervuilendheid van shell.

Ah ja daar doelde ik ook op hoor, dat ie er zelf niet meer achterstond. Maar alsnog knap omdat je toch een bepaalde zekerheid achter je laat. Bloggers zouden ook een andere baan kunnen zoeken, maar die doen het niet. Daar zal dat inkomen (of bij bloggers vooral inkomen vs de weinige moeite die ze ervoor moeten doen) zeker een rol spelen, maar dan kom ik dus terug bij m’n eerste punt: heb dan schijt en ga niet huillie huillie lopen doen.

Of probeer er het beste van te maken: ze zouden zelfs naast goedkope kleding ook elke week een duurzaam blogje kunnen delen. Duurzame donderdag! Een vegan recept, tweedehands winkelen, een vegan make up merk uitlichten, groene huishoud tips etc… kan genoeg content bedenken. Dan doe je tenminste naast slechte dingen ook goede dingen met je invloed.

2 likes

Ik denk dat er wel een verschil zit. In ieder geval in wat de mensen weten. Mensen weten over het algemeen dat er wel eens stoffen gelekt zijn etc. Daarvan weten mensen dat het slecht voor het milieu is, maar ook dat het voor hen zelf slecht kan zijn. Van h&m kunnen mensen dat denk ik slechter op hen zelf betrekken.

Ik denk dat het verschil hem ook zit in het type banen. Ik neem het een winkelmedewerker veel minder kwalijk, omdat ik diens keuzevrijheid veel kleiner inschat en je er niet rijk van wordt. Een lobbyist bij Shell heeft in mijn ogen een veel grotere range van bedrijven waar je gewild bent én zit daar vaak ook voor de financiële verrijking. Iemand op een hogere positie bij H&M vind ik ook best kwalijk

12 likes

Maar nu noem je eigenlijk 2 dingen die je niet kan vergelijken. Dan zou je eerder een winkelmedewerker van de h&m en een pompbediende van de Shell moeten vergelijken denk ik. Van beide is de keuzevrijheid best beperkt gok ik. Denk ook niet dat een pompbediende er zit voor de financiële verrijking, maar daar ben ik niet zeker van.

9 likes

Ah ja op die manier is het wel wat genuanceerder. Ik vind het dus wel hypocriet als mensen enkel denken ‘Shell is slecht’ en dat afreageren op iedere werknemer, ook iemand die bij het benzinestation werkt of iemand die juist een functie heeft die iets met duurzaamheid te maken heeft. (Ik denk namelijk dat je in ‘het hol van de leeuw’ best veel kunt betekenen eigenlijk.)
Terwijl mensen die bij h&m zouden werken of klm of zelfs het advocatenkantoor dat shell verdedigt daar echt veel minder op aan gekeken worden.
@FrozenFlame dat mensen dat uit onwetendheid doen maakt het voor mij niet echt beter.

Ik vind shell namelijk ook geen leuk bedrijfje maar ik vind ook niet dat je de mensen in de benzinestations moet lastig vallen en bedreigen en dat gebeurt wel.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat jullie dat niet doen.

4 likes

Ik wilde er ook niet mee zeggen dat dat het beter maakt. Al kan ik het daardoor misschien wel beter begrijpen zelf. Maar je hebt zeker gelijk dat er een groot verschil is in wie er op aangekeken wordt.
Mensen bedreigen en lastig vallen omdat ze ergens werken is natuurlijk ook echt te belachelijk voor woorden! Helaas wel realiteit inderdaad.

Maar ik zelf vind een pompbediende bij de Shell dus ook veel minder kwalijk dan bijvoorbeeld een lobbyist of iemand die strategisch bezig is daar of met beleid bezig is. Zou een pompbediende er eigenlijk ook nooit op aankijken.

2 likes

Ah dan begreep ik je verkeerd. Maar ik denk er hetzelfde over dan jij in deze gevallen.

1 like

Ik snap niet waarom er een vergelijking wordt gemaakt tussen een (pomp) bediende en retailmedewerker en iemand met een hogere functie betreffende deze kwestie. Er moet toch bij beiden brood op de plank komen? Persoonlijk denk denk ik juist dat lager opgeleiden makkelijker een baan kunnen ‘kiezen’ dan iemand die verder heeft gestudeerd naar een bepaalde richting, mocht dat een argument zijn. Je draagt als persoon net zoveel (je steentje) bij in die branche.

Met de rest van je reactie ben ik het wel enigszins eens. Al denk ik dat lager opgeleiden niet meer keuze hebben in verschillend werk. Dan met name de keuze om ergens te gaan werken met het ook op duurzaamheid. Al kan ik dat mis hebben.
Met je quote echter ben ik het niet eens. Voor mij zit er wel degelijk een verschil of iemand een uitvoerende functie heeft of een meer sturende. Uiteraard moet er bij allemaal brood op de plank komen en zal ik nooit iemand persoonlijk aanvallen op zijn werk. Maar ik vind er wel een verschil in zitten of jij strategieën bedenkt hoe de omzet zo hoog mogelijk kan etc., of waar kleding zo snel en goedkoop mogelijk gemaakt kan worden, of dat jij die volle tank of dat kledingstuk afrekent bij de klanten.

3 likes

Maar je weet niet of ze je bericht niet heeft gelezen?

Je kan berichten van mensen die je niet volgt gewoon aanklikken en lezen zonder te accepteren. Dan lijkt het bij jou misschien alsof ze het niet heeft geopend. Lijkt me ook logisch dat ze alleen berichten accepteert waar ze echt iets mee kan doen. Mss was jouw tip gewoon niet bruikbaar, waarom zou ze dan je bericht accepteren want daarna kom je automatisch altijd in haar inbox, en dat lijkt me best irritant als je veel volgers hebt.

1 like

Lager opgeleiden hebben - even kort door de bocht - minder keuze. De meeste studies leiden op tot een vrij specifiek beroep. Dat ambacht is vaak prachtig, maar het maakt een switch wel lastiger.

Uit mijn ervaring hebben de meeste hoger opgeleiden een vrij brede range aan mogelijkheden (sector, publiek/privaat, functie). Al helemaal nu want dit is qua arbeidsmarkt een prachtperiode. Tuurlijk moet er brood op de plank komen, maar je kiest wel zelf waar dat brood vandaan komt. Klein voorbeeld: de d66 woordvoerder die laatst overstapte naar Shell. Je hebt dan écht wel keuze en je kiest voor de meest interessante baan of voorwaarden bij een twijfelachtig bedrijf. Het is echt niet zo dat je je in deze tijd staat af te vragen hoe je in hemelsnaam brood op de plank krijgt en je enige keuze een strategische functie in een niet duurzaam bedrijf is.

8 likes

En ja hoor vanaf 5:54 de vriend die altijd grappig wil doen. Wat een irritant mannetje zeg.

3 likes

Maar al die vriendjes zijn zo irritant. Krikkel, Mert, en nu deze Marco. Echt vreselijke ventjes!

7 likes

Gelukkig hebben we Nick nog :smiling_face_with_three_hearts:

59 likes