Ik vind het wel een interessante discussie. Het is niet makkelijk om helemaal duurzaam te zijn. Volgens mij hoeft dat ook niet, elke stap is er een.
Maar ik vind eigenlijk wel dat het bij je rol als influencer hoort. Of ja: je móet niet duurzaam zijn, maar zeg dan ook gewoon dat je er schijt aan hebt. Als jouw baan letterlijk het verkopen van producten/aansporen tot consumeren is, en je bent niet bereid om je dan te focussen op duurzame items, incasseer dan de kritiek of heb er schijt aan.
Ik vind het zelf wel lastig hoor, ik ben maar een mini micro influencer, maar ik ben me wel bewust van mijn mini invloed. Ik koop niet alleen duurzame kleding en eet niet 100% vegetarisch. Maar ik kies er dan wel voor om vooral vegetarische recepten te delen en bv tweedehands shoppen te promoten. Dan gaat daar tenminste de aandacht naar uit. En dat zouden wil en tien ook kunnen doen.
Het is dubbel, want iemand die bij shell werkt, werkt eigenlijk ook in een niet-duurzame branche maar wordt daar veel minder op aangekeken. Maar diegene verdient dan niet ook nog z’n geld door shell te promoten oid. Ik vind dat daar wel een verschil en een bijkomende verantwoordelijkheid zit.