Dat eerste stuk vind ik ook een beetje kut tbh.
Vanaf nu gaat elke domme influencer in mn insta stories. Met kritiek erbij zodat mensen het gewoon 24 uur kunnen lezen zonder het verwijderd word. Klaar met deze nonsens. Zeker als het over zon heftig onderwerp gaat.
Aaah zo ja, ik snapte het al niet omdat ik dacht: ze is er en dan is wit zijn natuurlijk niet direct het âom witte mensen doen gaanâ. Maar nu snap ik het, thanks!
Oh ik las het zo dat ze daar niet mocht zijn omdat ze wit is. My fault haha
Lol ik ben geblokkeerd. Na 18!!! seconden al.
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. In eerste instantie, zonder hier te hebben gelezen, dacht ik: you go gurl. Heb geen een andere fasjunnn instagrammer influencer dit nog zien doen. Ze posts al heeel veel hierover op haar platform wat ik al heel goed vind en staat daar ook daadwerkelijk vandaag.
Maar ik snap jullie punt wel. Dat ze misschien op die foto staat te poseren ja. Maar ik denk dan ook; elk beetje helpt mee, zij heeft ook weer duizenden followers die hopelijk de boodschap ook enigszins meekrijgen.
Ik zag net ook een foto van een vrouw met een Nike mondkapje, is dat dan hetzelfde? Of zeg je dit vanwege de achtergrond van Chanel?
Jeetje die reacties op die tweetâŠ
Het is minder geposeerd en minder kijk mij eens goed zijn. Alsnog niet helemaal oke omdat de foto om haar draait en niet om het doel.
Ughhhhh ja inderdaad, dan heeft zij dus blijkbaar een beeld van racisme = we doen niet lief tegen elkaar, ipv dat het een systeem is dat ook nog eens alles te maken heeft met economische ongelijkheid en kapitalisme. Hier moeten we nu echt een keer voorbij. Het is niet meer genoeg om op de foto te gaan met âactivism but make it fashionâ, mensen moeten hun fucking huiswerk eens gaan doen.
Het spijt me, maar dit snap ik toch echt niet. Deze foto is in mijn ogen net zo geposeerd.
Heh?
Maar hoezo draait zoân foto niet om het doel? Het verspreidt toch een belangrijke boodschap? Er wordt toch ook vaak genoeg gezegd dat witte mensen zich ook moeten uitspreken tegen racisme (alleen dingen reposten is niet voldoende, zwijgen = medeplichtig zijn etc etc) en als ze zoân foto posten dan spreken ze zich toch actief uit?
Omg stel je voor dat ze toevallig even de Bijenkorf uit kwam ofzo en maar ff een fotootje wilde for the gram nu ze er toch was.
Oké nu ga ik wel heel erg van het slechtste uit, misschien te onaardig van mezelf.
Edit: ik denk natuurlijk niet echt dat dit is gebeurd, ze zal daar natuurlijk al geweest zijn. maar dan hoef je toch geen bord te lenen om geposeerde een foto van jezelf te maken voor je instagram. maak dan gewoon een foto van de omgeving, de boodschap komt dan ook over en dat is waar het om gaat, niet de fotoshoot voor insta
Jaa snap wat je bedoelt. Maar ik bedoelde meer met poseren dat Noor net doet alsof ze daar heel hard Black live matters staat te schreeuwen en helemaal mee loopt en doet. Terwijl het wss meer ging van " Mag ik jouw bord lenen" en dan na 10 fotos âNee maak er nog eens een paarâ en dan helemaal bewerken wss. Terwijl die suus gewoon even een foto maakt en post. Ook niet goed hoor maar toch net iets anders.
Dit is wat ik me inderdaad ook afvraag. Misschien helpt het juist wel voor mensen om te zien dat ook witte mensen zich uitspreken en protesteren (ipv dus de gedachte dat zij geen fotoâs mogen plaatsen etc.). Kans is groot dat ik hier volledig verkeerd over denk hoor, maar ik vind het ook moeilijk om dit als puur fout te zien. Maar zoals ik al zei, misschien sla ik hier ook compleet de plank mis met deze gedachten dus als iemand het goed kan uitleggen graag haha.
Deze foto heeft ze uit haar stories verwijderd. Dat zegt ook wel genoeg.
Ja klopt! Maar om mensen nou âidiotenâ te noemenâŠ
Ik heb het gedeeld op mijn stories, en iedereen zegt dat ze ook meteen geblokkeerd zijn. Ook na nette comments.
Toen ik erover kwam posten hier, twijfelde ik nog of het zo heftig was als ik het zag, maar nu ben ik echt woest.
Maar vind je niet dat de lat eens een keertje wat hoger mag inmiddels? Ik vind dit eigenlijk geen situatie waarin âietsâ doen automatisch beter is dan niets doen. Als je het als witte vrouw dus zelfs weer niet kan laten om jezelf (letterlijk) centraal te stellen in je protest, hoezeer begrijp je dan het probleem waar je tegen protesteert?
Even voor de duidelijkheid: ik snap dat het niet allemaal Ă©Ă©n keer perfect kan en je met de beste bedoelingen onhandig bezig kan zijn. Dat doe ik 100% zeker ook weleens. Maar als je dat doet mogen mensen je er ook op aanspreken en als je het doel serieus neemt luister je naar die kritiek. Dit is niet een kwestie van hardliners die elkaar de tent uitvechten om maar de ~meest pure en oprechte~ voorvechter van de goede zaak te zijn. Het is echt een kwestie van, snapt Noor waar dit om gaat en dat een fashionselfie bij het protest dus niet een passende reactie is.