Dat racisme niet zou bestaan, heb je mij niet horen zeggen. Dat is ook helemaal niet wat ik denk. Het verbaast me dat dit ook maar ergens tussen mijn regels door zo zou zijn geïnterpreteerd.
Racisme bestaat en is fout. Charlotte zit fout. Dat ze daar op wordt gewezen, is terecht en noodzakelijk om dit complexe systematische probleem op te lossen. Ik sta naast iedereen die daar waar dan ook ter wereld zijn bijdrage aan levert. Ik zie mezelf als een van hen en erken dat ik, mijn directe omgeving en ook de maatschappij een lange weg te gaan hebben.
Daarnaast zeg ik tot nu toe ook dat racisme zo diepgeworteld zit, dat je dat niet van de een op de andere dag aanpakt. Daar wordt op gereageerd alsof het hier een mening betreft, terwijl dat me een feit lijkt.
Mijn bijdragen tot nu toe hebben nooit het racistische gedrag van Charlotte vergoeilijkt. Ik plaats haar gedrag, ‘onze’ reacties, haar beroerde excuses enkel in een breder perspectief: je verandert mensen niet in één dag. Daar heb je geen controle over.
Edit: Ik zie @anon18050057 trouwens hetzelfde doen.