Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Dat racisme niet zou bestaan, heb je mij niet horen zeggen. Dat is ook helemaal niet wat ik denk. Het verbaast me dat dit ook maar ergens tussen mijn regels door zo zou zijn geïnterpreteerd.

Racisme bestaat en is fout. Charlotte zit fout. Dat ze daar op wordt gewezen, is terecht en noodzakelijk om dit complexe systematische probleem op te lossen. Ik sta naast iedereen die daar waar dan ook ter wereld zijn bijdrage aan levert. Ik zie mezelf als een van hen en erken dat ik, mijn directe omgeving en ook de maatschappij een lange weg te gaan hebben.

Daarnaast zeg ik tot nu toe ook dat racisme zo diepgeworteld zit, dat je dat niet van de een op de andere dag aanpakt. Daar wordt op gereageerd alsof het hier een mening betreft, terwijl dat me een feit lijkt.

Mijn bijdragen tot nu toe hebben nooit het racistische gedrag van Charlotte vergoeilijkt. Ik plaats haar gedrag, ‘onze’ reacties, haar beroerde excuses enkel in een breder perspectief: je verandert mensen niet in één dag. Daar heb je geen controle over.

Edit: Ik zie @anon18050057 trouwens hetzelfde doen.

12 likes

Jaa, die is zo goed. Dat hij zich dan gediscrimineerd voelt omdat hij als racist bekend staat en dat van die rednecks hem dan willen vermoorden en dat hij tegen donkere mensen zegt van ‘je weet niet hoe het is om steeds iets uit je verleden te moeten horen, dat mensen je aanduiden met zo’n vreselijk woord die zulke herinneringen uit het verleden terug brengt’ echt ge-wel-dig.
South Park is echt goed in commentaar op de maatschappij.

Ook met hoe ze climate change hebben omgetoverd in ‘manbearpig’ en dat iemand terwijl die aan stukken wordt gereten door manbearpig dan zegt: ‘Ja maar China doen ze ook niks aan manbearpig dus wat moeten wij eraan doen?’ Love it.

15 likes

Zag dus in zijn eigen tiny house tour dat hij een boek heeft uitgebracht maar pfff zoooo duur.

Jup ik koop dat boek wel een keer als ik een eigen huis heb. :stuck_out_tongue:

1 like

Lol… “tiny houses ofnthe ancient world”
Alsof er eeuwen geleden mensen echt heel bewust bezig waren met minimalisme en op zoek waren naar het juiste ecologiscg verantwoorde koophuis :joy:

6 likes

Dat is helemaal waar en precies ook de reden waarom onderwijzers zo’n belangrijke schakel zijn! Stel deze jongen had op school geleerd waarom het niet oké is om je ogen in spleetjes te trekken of je huid donkerder te maken om zwarte piet te spelen, was het zelfs niet nodig om hem nu bewust te maken van hoe racistisch die dingen zijn.

Ik zie de afgelopen dagen deze vaak langskomen op Instagram:

Het is zo belangrijk om meer aandacht te gaan spenderen aan alles wat onder die lijn valt. Iedereen kent de KKK en neo-nazi’s en tenzij je ziek bent in je hoofd, ben je het niet met ze eens. Maar zonder de denkwijzen en gedragingen aan de onderkant van de pyramide, zou vrijwel niemand meer naar de top klimmen. En die verandering begint bij de opvoeding en dus ook op de schoolbanken.

Charlotte mag van mij dus regelrecht de vuilnisbak in :blush:

28 likes

Volgens mij (weet het wel vrij zeker) gaat Sanneke nu ook eten uittesten op YouTube en Insta, erg origineel wel. :sweat_smile: Ik vind stiekem wel grappig want ze plaatste ook een poll op haar Insta of ze een aparte Insta moest maken voor foodreviews enz en toen zeiden de meeste mensen dat het niet nodig is haha maar ze heeft het toch gedaan.

Zag dat ze een nieuwe vlogcamera wil gaan kopen dus denk dat ze binnenkort wel weer echt YouTuber is, oke is ze misschien nu ook wel beetje maar actief is ze niet.

Ja dat vroeg ik me net ook af, het was zo’n 90% die nee zei haha

2 likes

Maar dit deed ze vroeger ook al hoor!!! Ze was daar één van de eersten mee.

Edit: ik denk zelfs de eerste.

3 likes

Het was laatst zo pijnlijk - ze stelde een vraag over ‘knap zijn’ en hadden mensen echt op lelijk gedrukt. Kan het niet helemaal goed uitleggen, maar het was pijnlijk!

Ik weet dat het hier al is besproken maar ugh wat breekt mijn hart van dat adoptie verhaal van de Stauffer familie. Ik dacht toen ik het las dat ze een baby maar een paar weken of maanden hadden ofzo. Maar het is gewoon een kind die ze meer dan 2 jaar in huis hadden? En dat je dan gewoon beelden ziet dat hij zo blij wordt van dingen met zijn ouders doen en kusjes geven en knuffels. Het is niet alsof hij geen band met ze had. En dat wordt hij opeens wakker in een ander huis en zijn zn ouders voor altijd weg? Ze zeggen ook in een video dat hij verlatingsproblemen heeft, zo zielig.

Ik denk echt niet dat ze het zomaar hebben gedaan maar het is wel echt diep triest.

13 likes

Preach!!!

1 like

Ik denk echt dat er een heel groot verschil is tussen iemand die objectief onaardig reageert of je ergens op aanspreekt en dat dat vervolgens wordt afgedaan als onaardig reageren.

1 like

De actual fuck. Na mijn reacties beweren dat ik racisme niet erken slaat echt alles. Dit raakt me echt, want dit is gewoonweg niet waar. Wauw.

4 likes

Dat je nou weer net dat eruit haalt.

6 likes

… het lijkt hier wel een soort debat-club.

1 like

Ja zo werkt een forum.

54 likes

Ik begrijp dat ze dat eruit haalt, want het is nogal een bewering dat wij (het ging ook over mij) racisme niet erkennen. Ik ben even op zoek gegaan naar voorbeelden uit haar posts en na drie ben ik gestopt. Los van deze letterlijke voorbeelden waaruit blijkt dat @anon18050057 racisme erkent, kan je uit de hele context ook duidelijk opmaken dat ze racisme helemaal niet goedkeurt.

2 likes

Ik weet niet of het alleen een observatie is of een waarde-oordeel. Ik vind het zelf in ieder geval een verrijking, aangezien ik in het echte leven weinig mensen om me heen heb om zo mee te sparren (niet per se over dit onderwerp, maar überhaupt).

Het is wel heel goed dat deze discussie/dit gesprek hier nu gaande is. Het kan leerzaam en educatief zijn voor bepaalde mensen die het (nog) niet snappen.
We moeten dat wel in gedachte houden en niet meteen elkaar gaan zitten veroordelen, heb bij @Twijfelaar inmiddels wel gelezen dat ze er anders door is gaan denken en zo werkt dat bij meerdere mensen.
Het is bijvoorbeeld heus nog niet zo vanzelfsprekend dat “Hankie pankie…” zingen racistisch is hoor. Ja hier op dit forum bijvoorbeeld waar vooral mensen komen die al snappen hoe bepaalde dingen in elkaar steken, maar voor velen (misschien zelfs een meerderheid) in Nederland is zoiets nog steeds een “Stel je niet aan, we bedoelen er toch niks naars mee” dingetje. En ik geloof ook oprecht dat die mensen geen kwaad in de zin hebben, omdat ze nog niet snappen wat het nou echt betekend.

3 likes