Ik vind het heel erg lastig om mezelf goed te verwoorden en ook eng om het te zeggen vanwege ik denk inmiddels bekende redenen. Maar in vergelijking met mijn eigen bubbel, mijn opvoeding, mijn omgeving, de mensen met wie ik om ga is dit forum echt extreem woke. Zonder dat ik erbij zeg wat mijn mening hierover is, zo woke als hier op dit forum ken ik in real life niemand.
Ik leer hier ontzettend veel en merk dat het me veranderd als mens en dat mijn omgeving dit ook merkt. Meerdere mensen in mijn kringen kijken met regelmaat verbaasd op als ik iets deel wat ik van hier heb geleerd. Wat mij doet beseffen dat ik meer achter loop dan ik dacht, maar dat mijn omgeving nóg veel verder achter loopt. Dat zou niet zo moeten zijn, maar dat is het wel.
Ik merk zelf dat hoe meer ik hier leer en mijn nieuwe kennis beter kan verwoorden en eigen kan maken, hoe meer begrip mijn omgeving ook krijgt en hoe meer er veranderd. Maar dit gaat best langzaam.
Ik worstel heel erg met de situatie van Charlotte. Enerzijds denk ik, ze weet niet beter. Net als ik tot voor kort. Ik had hier ook nooit kwaad in gezien een paar jaar terug. Noem me dom of uneducated maar ik heb dit gewoon nooit geleerd en door mijn white privilege nooit de neiging gehad hier mijzelf verder in te verdiepen. Door het forum doe ik dat wel, maar niet iedereen heeft dit forum.
Anderzijds denk ik, het feit dat ze het niet weet en het niet zo bedoelde, maakt het niet minder fout. En we hoeven niet altijd maar lief en aardig te blijven tegen iedereen die fout zit, want ook dat is white privilege. Een luxe die niet iedereen krijgt. Dus wat dat betreft verdient ze elke comment en zijn de pittige reacties hier de juiste.
Ik weet ook niet goed wat ik met dit bericht wil bereiken. Ik denk een soort nuance aanbrengen in de discussie. Aangeven dat er een grote groep mensen is die echt wel wil maar die in de war is van het hoe en wat precies en die zo goed en wel als kan probeert mee te komen. Daar ben ik er dus ook een van. En op dit forum heb ik soms het idee de enige te zijn, en dat maakt dat ik het spannend vind dit te posten. Want ik kan roepen dat ik geen racist wil zijn of ben, maar dat ben ik dus overduidelijk bij tijden wel, dat is me wel duidelijk geworden door hier mee te lezen. En dat vind ik een lastige positie waaruit ik me probeer te ontworstelen maar ik merk nog steeds dat ik fouten maak waar ik me niet bewust van ben.
Anyway, ik leer hier heel veel en ik denk andere mensen ook. En ik heb heel respect voor de forummers die rustig blijven en alles keer op keer uitleggen. Want dat is misschien niet hoe het zou moeten zijn, maar dat zijn wel de forummers die mij en mijn omgeving helpen te veranderen.