Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Daarbij gaat het ‘andere geluid’ vaak over racisme/vluchtelingenproblematiek. Het gaat nu nooit over andere rechtse standpunten als belastingen of liberalisme.

Je mag van mij best een andere mening hebben, maar niet als het gaat over het in gevaar brengen van mensenlevens.

5 likes

Volgens mij zijn we het allemaal eens over de ernst van de situatie en onderschat niemand hier hoe schadelijk deze actie is. En het is goed om de discussie te voeren en uitleg te blijven geven en het gesprek steeds weer open te gooien. En dat kan soms alleen maar met felheid en emoties gepaard gaan gezien de thematiek. Het gesprek moet gevoerd blijven worden.

Het is net als met vlees eten. Vleeseters stoppen niet met vlees eten als je ze moordenaars noemt of bestookt met gruwelijke beelden. Ze stoppen met vlees eten als ze voldoende inzichten hebben. Dat heeft tijd en veel uitleg nodig. Je bereikt ze niet door met verwijten te smijten, hoezeer je misschien ook gelijk hebt en hoe ernstig te situatie ook is, maar door ze te informeren. Dat is nu eenmaal hoe mensen van standpunt veranderen. Dat is niet van de een op de andere dag. Daar zit ook het belang van het blijven voeren van het gesprek.

Ik denk dat heel veel mensen het klassieke voorbeeld van Zwarte Piet herkennen: Ooit vond ik daar niet zoveel mis mee, omdat ik geen idee had. Inmiddels zie en voel ik dat gelukkig héél anders en weet ik dat alles er mis mee is. Maar het gaat niet over één nacht ijs.

Met bovenstaande wil ik overigens expliciet NIET claimen dat de recente gebeurtenissen in de VS te vergoelijken zijn, omdat men ‘nog wat inzichten nodig heeft’. Echt op geen enkele manier.

11 likes

Klopt, maar ik vind dat we nu wel op een punt zijn dat we moeten verwachten dat mensen zichzelf gaan verdiepen in deze onderwerpen.
En niet allemaal wachten totdat ze een keer op een fout worden aangesproken worden en dan moeten onderwezen worden. Je bent een volwassene, educate yourself. Er zijn genoeg aanleidingen geweest in het nieuws om dat te gaan doen.
Dus ik vind het excuus ‘ik wist het niet’ langzamerhand niet meer opgaan.

13 likes

Ja, daar heb je gelijk in. Je vraagt je echt af of die mensen het afgelopen decennium in een grot hebben geslapen. We vinden dat ze het zouden móeten weten. Maar als de praktijk anders blijkt, waar bereik je dan het meeste mee?

Anderzijds is dat misschien wel hoe het werkt, maar ook geen argument in deze discussie. Je zegt tegen de politie ook niet dat het bericht over 100 km op de snelweg je niet bereikt heeft en dat een boete daarom onterecht is en je eerst de kans moet krijgen om kennis te vergaren. Daar zou helemaal niemand begrip voor hebben. Het is je eigen verantwoordelijkheid en je hoort het gewoon te weten. Ja, nu ik hier al typend over nadenk, zijn de verzachtende omstandigheden voor de onwetenden inderdaad gek… Goed inzicht, dankjewel!

1 like

Ik wil even tussendoor roepen dat ik fucking trots ben op iedereen die hierover door blijft gaan en ik hoop dat iedereen dat blijft doen. Altijd.

(hoop dat dat niet verkeerd wordt opgevat want geen andere keus, i know)

33 likes

Dat is echt niet @juuldie zegt, dat er niemand op geen enkel liberaal standpunt zit te wachten hier.

5 likes

Ik heb deze post net geliked dus wil even uitlichten waarom ik dat heb gedaan want vond het vervelend dat het je zo laat voelen.

Ik las ‘een ander geluid’ eigenlijk als short hand voor heel veel van de racistische/seksistische/homofobe uitspraken waar je de afgelopen jaren mee doodgegooid wordt in de krant maar ook op Social media en in het echte leven. Van die typische ‘mag het zeker niet zeggen’ terwijl het gewoon continue gezegd wordt. Daar ben ik wel mee klaar, dat neppe advocaat van de duivel gedrag.

Ik ken jou verder niet en post zelf echt maar heel sporadisch want loop altijd achter in het normaler leven (thanks quarantaine), maar hoe je jezelf hier voorstelt lijkt jij me juist wel het soort persoon waar je een interessante discussie mee zou kunnen voeren over zaken die dus juist niet de standaard Telegraaf headlines zijn. Hoop dat dit niet te onsamenhangend klinkt allemaal.

8 likes

Precies dit.

32 likes

Ik ben het hier mee eens. Ik heb altijd geroepen dat je beter rustig ‘voorlichting’ kunt geven ipv de harde discussie aan te gaan, maar ik ben het steeds minder met die stelling eens. Eerlijk gezegd: als je nu nog niet door hebt dat dit niet kan dan vraag ik me echt af onder welke steen je geleefd hebt.

6 likes

Ik vind het heel erg lastig om mezelf goed te verwoorden en ook eng om het te zeggen vanwege ik denk inmiddels bekende redenen. Maar in vergelijking met mijn eigen bubbel, mijn opvoeding, mijn omgeving, de mensen met wie ik om ga is dit forum echt extreem woke. Zonder dat ik erbij zeg wat mijn mening hierover is, zo woke als hier op dit forum ken ik in real life niemand.

Ik leer hier ontzettend veel en merk dat het me veranderd als mens en dat mijn omgeving dit ook merkt. Meerdere mensen in mijn kringen kijken met regelmaat verbaasd op als ik iets deel wat ik van hier heb geleerd. Wat mij doet beseffen dat ik meer achter loop dan ik dacht, maar dat mijn omgeving nóg veel verder achter loopt. Dat zou niet zo moeten zijn, maar dat is het wel.

Ik merk zelf dat hoe meer ik hier leer en mijn nieuwe kennis beter kan verwoorden en eigen kan maken, hoe meer begrip mijn omgeving ook krijgt en hoe meer er veranderd. Maar dit gaat best langzaam.

Ik worstel heel erg met de situatie van Charlotte. Enerzijds denk ik, ze weet niet beter. Net als ik tot voor kort. Ik had hier ook nooit kwaad in gezien een paar jaar terug. Noem me dom of uneducated maar ik heb dit gewoon nooit geleerd en door mijn white privilege nooit de neiging gehad hier mijzelf verder in te verdiepen. Door het forum doe ik dat wel, maar niet iedereen heeft dit forum.

Anderzijds denk ik, het feit dat ze het niet weet en het niet zo bedoelde, maakt het niet minder fout. En we hoeven niet altijd maar lief en aardig te blijven tegen iedereen die fout zit, want ook dat is white privilege. Een luxe die niet iedereen krijgt. Dus wat dat betreft verdient ze elke comment en zijn de pittige reacties hier de juiste.

Ik weet ook niet goed wat ik met dit bericht wil bereiken. Ik denk een soort nuance aanbrengen in de discussie. Aangeven dat er een grote groep mensen is die echt wel wil maar die in de war is van het hoe en wat precies en die zo goed en wel als kan probeert mee te komen. Daar ben ik er dus ook een van. En op dit forum heb ik soms het idee de enige te zijn, en dat maakt dat ik het spannend vind dit te posten. Want ik kan roepen dat ik geen racist wil zijn of ben, maar dat ben ik dus overduidelijk bij tijden wel, dat is me wel duidelijk geworden door hier mee te lezen. En dat vind ik een lastige positie waaruit ik me probeer te ontworstelen maar ik merk nog steeds dat ik fouten maak waar ik me niet bewust van ben.

Anyway, ik leer hier heel veel en ik denk andere mensen ook. En ik heb heel respect voor de forummers die rustig blijven en alles keer op keer uitleggen. Want dat is misschien niet hoe het zou moeten zijn, maar dat zijn wel de forummers die mij en mijn omgeving helpen te veranderen.

182 likes

Yes girl :clap:t5::clap:t5::clap:t5::clap:t5::clap:t5::heart:

<3

@Cozycute Mooie reactie, en heel herkenbaar. Ik haak even aan op de reacties die volgen op jouw bericht.

Ik zie namelijk een digitale staande ovatie ontstaan voor bovenstaande bijdrage. Waarom wordt er op de participatie van mij, @anon18050057 en eerder vandaag @Koalabeertje zo enorm anders gereageerd?

Edit: Bij nader inzien kan ik dit misschien beter bij mezelf houden en hoor ik liever waarom mijn bijdrage niet wordt gewaardeerd.

5 likes

Van anderen argumenten verwachten om overtuigd te worden dat dit fout is, is toch ook pure privilege. Waarom moeten wij altijd geduldig, rustig en overtuigend zijn? Waarom mogen wij niet een keer meer begrip verwachten of meer zelfreflectie van de andere kant?

Zoveel mensen die al zoveel jaar met goede argumenten strooien, maar ipv daar zelf naar op zoek te gaan, verwacht jij dat iedereen priveles krijgt van ons?

En eerlijk, als je zoveel argumenten nodig hebt, nu nog, juist in deze week, dan wil je gewoon niet en moet je dat toegeven.

14 likes

Omdat de bijdrage van @Cozycute enorm anders dan die van jullie is.

15 likes

Jullie dragen een hele andere boodschap uit dan Cozycute. Zij erkent dat racisme bestaat en dat dit de wereld om haar heen beïnvloed. Ze erkent dat zij haar ook een bijdrage bij levert zelfs als ze hier niet bij stil staat. En dat ze zichzelf moet blijven uitdagen om te leren omdat dit door haar huidskleur niet vanzelfsprekend is. Ik denk dat dit voor veel meiden hier herkenbaar is. Het is ook knap om toe te geven omdat ze zich kwetsbaar opstelt.

Dat heb ik jullie helemaal niet zien doen. Dus waarom zou je dezelfde reacties moeten krijgen?

24 likes

Omdat cozy me haar post laat zien dat je niet wordt beoordeeld op uit welke omgeving je komt, maar op wat je met de nieuwe informatie en inzichten doet. Zij zegt ervan te leren, ipv te verdedigen waarom het oké is, omdat ze niet anders weet door haar omgeving.
Wat ik mooi en herkenbaar vind!

10 likes

Ja same, zonder dit forum en alles wat ik hier heb geleerd was ik sowieso nog pro zwarte piet geweest.

11 likes

Iemand aanspreken op racistisch gedrag, is niet hetzelfde als die persoon een racist noemen. Dat is ook altijd zo’n makkelijk excuus: ‘maar ik ben geen racist’. Girl, niemand noemt je een racist, maar accepteer gewoon dat die gedraging 100% fout is.

3 likes

Mijn favoriete tiny houses Youtubers hebben nu een pilotaflevering gemaakt van ‘Tiny Homes Of The Ancient World’ waarin ze oude woningen uit de geschiedenis bespreken. Ik vind dat wel origineel bedacht. Veel origineler dan wat de meeste YouTubers doen. :slight_smile:

19 likes