Een deel van je gedachtegang (en die van @anon18050057) begrijp ik wel, het lijkt me inderdaad niet heel aannemelijk dat iemand die vorige week nog zo ontzettend onwetend bleek te zijn na een aantal comments plotseling inziet dat en waarom het zeer problematisch was wat ze gedaan heeft en daar vervolgens oprecht haar excuses voor aanbiedt.
Ze doet het nu af als ‘gedoe’, als ‘ophef waar ze geen zin in heeft’, ‘omdat in deze huidige tijd dingen heel snel racistisch gevonden worden’ en ‘omdat ze het niet racistisch bedoelde’. (Allemaal uitspraken die ik haar letterlijk in haar stories heb horen zeggen.) Het lijkt dus misschien dat de opmerkingen niet effectief zijn geweest.
Maar ook als het effect op Charlotte zelf niet direct zichtbaar is is het alsnog ontzettend belangrijk om elkaar wel op dergelijke racistische uitingen te blijven wijzen, al helemaal op internet, waar dingen voor lange tijd voor grote groepen mensen zichtbaar zijn.
Racisme is een systematisch en diepgeworteld probleem. Het is gewoon echt nodig om daar dan ook stelselmatig op te reageren. Om keer op keer ophef te veroorzaken, tot het op een gegeven moment hopelijk niet meer nodig is.
En je bent er nu al meerdere keren op gewezen, maar het gaat hier om inhoudelijke en constructieve reacties. Ik heb niemand zien proberen Charlotte kapot te maken of compleet onderuit te halen. Je vergelijking met de doodsbedreigingen aan het adres van Amy Cooper slaan dan ook nergens op.