Het andere Youtubers / Bloggerstopic #12

Vind de filters bij haar excuusstory echt heel ongepast ook. Verder irriteer ik mij al mateloos aan alles en is dit gewoon de druppel.

15 likes

Goh how about NOT being racist?

3 likes

Ik ben het in dit geval met @Twijfelaar eens en vind de reacties te hard. Met het risico om hierom ā€˜aangepaktā€™ te worden. Ja het was dom, ja het was racistisch. Dat heeft ze nu van veel mensen gehoord en zeker weten dat dit in haar hoofd doorwerkt. Je kunt gewoonweg geen oprechte excuses verwachten van iemand die gisteren nog zoā€™n optreden deed in een klas en daar vandaag (terechte) kritiek op krijgt: puur omdat die boodschap even moet landen. Als ze wist dat ze fout zat, had ze het namelijk niet gedaan. Ik lees hier al heel lang mee en heb ondertussen geleerd waarom dit soort dingen niet kunnen, maar dat gebeurt niet in Ć©Ć©n nacht. Dus vind ik het logisch dat haar excuses nog niet oprecht zijn, zoiets heeft helaas een beetje tijd nodig. Ik denk dat ze het gehoord heeft en dat het nu even moet sudderen en dat over tijd het besef komt waarom zoiets echt niet kan.

En wat betreft ā€˜ze had het moeten wetenā€™, klopt. Dat was fijn geweest, maar dat was niet zo. Blijkbaar heeft zij tot nu toe niet de aanleiding/intrinsieke motivatie gehad om actief te onderzoeken of dit kan of niet, dat is ook iets dat je moet leren. Als ze het nu nĆ³g een keer doet mag ze gelyncht worden, maar voor nu denk ik dat de boodschap aangekomen is.

28 likes

Dankje voor je toevoeging of eigenlijk samenvatting, misschien heb jij het wel beter verwoord dan ik.

1 like

Oh kom op, logisch dat haar excuses niet oprecht zijn? Als je niet begrijpt waarom je je excuses aan moet bieden, moet je ook niet doen alsof. Zeg dan eerlijk dat je geschrokken bent van alle reacties, het moet laten bezinken en er op terug zult komen. Maar ja, er zal wel geen weg terug zijn nadat je iedere comment met een beetje kritiek hebt verwijderd. Dat zegt voor mij al genoeg.

29 likes

Ja dat was slimmer geweest, maar nu is ze geschrokken en heeft ze snel sorry gezegd in de hoop dat het dan weer goed zou zijn. Dat vind ik geen gekke reactie. Ze merkt nu dat dat niet zo is, wat haar hopelijk aan het denken zet.

Ze doet het letterlijk af als ā€œja ik zei geen racistische dingen ik zei gewoon dingen als mezelf met een accentjeā€ GuRl dat is juist het probleem. Zoveel racisten/racistische incidenten die door de persoon in kwestie wordt afgedaan als iK bEN EChT geWn RacIsT hOwRrR :roll_eyes:

Daarnaast zie ik een vrouw die letterlijk zegt ā€œja, ik heb (volgens andere mensen) iets doms gedaan, maar heb echt geen zin om met de consequenties te dealen, dus ik haalde het snel weg en dat mislukte dus nu moet ik met een overhaast opgenomen excuus komen.ā€
Met die domme filter steeds die afgekapte zinnen en onoprechte excuus.

6 likes

Het valt me de laatste echt vaak op ook dat het vaak gaat over lynchen, heksenjacht, aan de schandpaal nagelen en dat soort dingen als mensen inhoudelijke (en zeer gefundeerde) kritiek krijgen op hun foute gedrag. Ik vind dat echt misplaatst eigenlijk. Laatst ook met Annic bijvoorbeeld. Maar komaan als je je uitlaat in het openbaar dan moet je ook zelf kunnen incasseren. Als je 50 keer dezelfde kritiek te horen krijgt op iets wat je hebt gezegd of gedaan dan is het wel makkelijk om dan zo de schuld bij de criticasters te leggen terwijl er toch op zijn minst een belletje zou moeten gaan rinkelen dat de zender beter eens even in de spiegel kijkt.

In deze context vind ik lynchen al helemaal misplaatst overigens. Er staat hier een witte vrouw een racistisch stereotype te spelen voor tientallen kinderen. Het feit dat we in een samenleving leven waarin dit op heel veel plekken helaas nog als normaal wordt beschouwd bewijst eerder het tegendeel van dat ze gelyncht wordt. Er is nog een veel te groot podium hiervoor en dat wordt beter best zo snel mogelijk afgebroken.

32 likes

Ik vind het irritant en ongepast dat je dit woord gebruikt

36 likes

Kan ik echt kwaad om worden. Het gaat om een serieuze kwestie meid. Rot op met je hartjes-cute-filter.

9 likes

Ja dat begrijp ik. Ik bedoelde het natuurlijk spreekwoordelijk, maar in deze context kan het niet. Ik pas het aan.

1 like

Ik zit dit bij te lezen en kunnen we geen website maken (ik zeg ā€œweā€, maar ik heb hier geen tijd voor + Ć©Ć©n brief van de Rolls lijkt me voldoende voorlopig) waarin we uitleggen waarom bloggers/influencers foute dingen doen/zeggen? En dan aan het eind van elk artikel de conclusie, hoe is het debacle ā€œopgelostā€? (Meerdere opties mogelijk.)
0 Advocaat ingeschakeld
V Kritiek verwijderd
0 Oprechte excuses
0 Etc.
En dan op de homepage een top 5 van de bloggers/influencers die het vaakst de fout in gaan en een soort dashboard met hoe ze het oplossen (99% kritiek verwijderen). Lijkt me echt cool. Vereniging tegen de Bullshit-verkopende influencers.

15 likes

Ik denk dus wel dat ze in de spiegel kijkt, maar ik vind het onrealistisch dat veel mensen verwachten dat iemand binnen twee dagen van een racistisch stereotype in de klas naar een totale anti-racistische instelling met oprechte excuses gaat. Hey, ik zou ook willen dat het zo was! Maar ik denk dat zulke dingen niet binnen een paar dagen geland zijn.

Er heeft nog nooit iemand een Zwarte Pietendiscussie met zijn oom gehad aan het kerstdiner, waarin jij zei: dat is racistisch!! En dat je oom dan zegt: ā€˜jeetje, nu je het zegtā€¦ ik ben een totale racist, je hebt gelijk. Ik zie dit gewoon helemaal verkeerdā€™. Was de wereld maar zo makkelijk. Maar het kan wel zo zijn dat er een zaadje gepland is en dat diegene over een week es op The Consious Kid kijkt en die maand erna es een docu kijkt en je volgend jaar met Sinterklaas geen ruzie meer hebt over zwarte piet omdat diegene langzaam begint in te zien ā€˜dat het niet meer kanā€™. Zulke echt diepe overtuigingen en ideeen verander je helaas niet over night.

14 likes

Die website hebben we toch al. Www.forumfeminarum.nl

7 likes

Ik denk dat niemand verwacht dat ze in twee dagen heeft geleerd om al haar aangeleerde en onbedoelde racistische denkbeelden af te leren. Maar het lijkt me best realistisch om te zeggen dat je een fout hebt gemaakt en daarvoor sorry te zeggen. Daarna is er nog tijd genoeg om jezelf verder te educaten.

4 likes

Toch denk ik ook als ik zoiets lees: leg dan op zijn minst uit waarom, of verwijs naar bronnen. Er zullen mensen zijn die dit soort opmerkingen dus echt niet begrijpen. In dit geval is daar blijkbaar geen sprake van en is het bericht inmiddels aangepast.

Ik kan me voorstellen dat mensen die willen deelnemen aan dit belangrijke gesprek afgeschrikt raken door dat soort ā€˜botteā€™ reacties. Met als averechts effect dat ze terugkeren naar hun eigen bubbel en ze ver bij dit onderwerp vandaan willen blijven. Dat is immers het meest comfortabel.

Ik moet zeggen dat ik me hier vandaag in ieder geval niet op mijn gemak heb gevoeld. Ik ben oprecht opgelucht dat er op de valreep van deze dag nog iemand langskomt en lijkt te begrijpen wat ik probeer te zeggen.

5 likes

Haha ja wist dat ie zou komen, maar zag echt een prachtig design voor me. :frown:

Ipv waarom vloggers janken. Een waarom vloggers kritiek verwijderen.

6 likes

Pardon? :rofl:

1 like

Racisme los je niet op met kittens , zachte dekentjes en lollies.
Er mag best hard gereageerd worden. Je zou denken dat je in Nederland lang genoeg de tijd hebt gehad om jezelf in te lezen na al die zwarte pueten discussies.
Ik vind het ook bullshit dat dit het beste exuus is waar mee ze had kunnen komen. Want als je het na 1 reactie al zo snel verwijderd weet je donders goed wat je verkeerd doet. En als je besluit pas de volgende dag te reageren , en in de tussen tijd alle reacties te verwijderen met inhoudelijke kritiek waarom je iets fout doet. Dan heb je genoeg tijd gehad om met iets beters te komen dan " Sorry dat jullie je aangevallen voelen "

12 likes