Het andere YouTubers/bloggers topic #18

Oh ik had altijd begrepen dat < 36 de norm is in de modewereld, maat 38-44 is midsize, en vanaf 46 is plus-size.

5 likes

Ik bedoel meer dat het voor mijn gevoel best genuanceerd ligt, dat ik het soms moeilijk vind begrijpen waar het precies over gaat, is bodypositivity voor iedereen en alle lichamen of juist voor de wat meer van de huidige norm afwijkende lichamen, of bespreken we juist wat die norm dan is en dat die moet veranderen? Of alles tegelijk.
En wie wordt erop aangesproken, de media, de influencers, onszelf of naasten of wie zijn ‘schuld’ is het dat het model maat 34/36 als ideaal wordt gezien. Mogen we beiden of alle maten wel nog complimenteren of mogen we ĂŒberhaupt geen opmerkingen maken over elkaars figuur? Ik vind het daardoor heel lastig. De discussie zelf vind ik niet vermoeiend alsin niet nodig, maar vind het gecompliceerd.

7 likes

Volgens mij is hrt inmiddels wel zo. In het begin was 34 normaal en 42/44 al plussize

2 likes

Toevoeging aan @Nestley_Toulhouse 's bericht:
De BP movement is oorspronkelijk opgericht door dikke zwarte vrouwen die discriminatie ervoeren/ervaren vanwege hun lichaam. Nu is die movement gekaapt door witte vrouwen met een normatief lichaam die geen discriminatie ervaren op basis van hun lichaam maar net als iedereen onzekerheden hebben (bijvoorbeeld cellulitis of striae). En nu klagen mensen dat BP niet goed is, soms met als toevoeging dat we naar body neutrality zouden moeten gaan. Maar die movement was dus helemaal nooit bedoeld voor mensen die binnen de maatschappelijke norm passen, dus het is raar om nu BP op basis daarvan af te kraken.

Ik vind posts van types als Rianne Meijer ook kwalijk, ook al neemt zij volgens mij het woord BP niet in de mond. Eerste foto super geposeerd, om nog slanker te lijken, tweede foto expres ingezakt staan “om te laten zien dat ik niet echt zo perfect ben hihi”. Als je realiteit wil laten zien, poseer dan ook niet in zo’n super vervormde positie die puur bedoeld is om je lichaam beter te laten uitkomen. En bewerk je lichaam op foto’s dan ook niet meer.

29 likes

De bp movement is er niet om elkaar te complimenteren met elkaars lichaam. Maar zoals @Biscotti al zegt het is begonnen om discriminatie tegen te gaan.
Inmiddels kan je het ook zien dat er meerdere lichamen worden geshowd in de media zodat iedereen een “rolmodel” heeft. Wat ik vaak bikv zie in de reacties bij tiktok videos waarin iemand met geen standaard maat iets past dat er mensen zeggen “Wat fijn dat je dit doet ik heb dezelfde lichaams bouw en ik wist niet of mij zoiets zou staan”

Het gaat helemaal niet om " Oh wat ben je mooi dun " of “Oh wat goed dat jij je dikke lijf in een bikini stopt”

9 likes

Maar 80% van alle vrouwen heeft toch mid-size? Het voelt voor mij dan wel gek om hier extra aandacht voor te vragen.

1 like

Ja maar het punt is dus dat die overgrote meerderheid niet in dezelfde verhouding te zien is in reclames/bladen etc. Maar dat alsnog een aanzienlijk deel in 34/36 is, terwijl dat absoluut niet de gemiddelde maat is in Nederland.

3 likes

Haha as if de ziekelijke obsessie met dunne lichamen anno 2021 al helemaal uit de jarenlang geĂŻndoctrineerde hoofden van mensen verdwenen is.

Kijk anders in het wayrwt-topic en vergelijk de hoeveelheid likes op slanke lichamen (sorry de outfits op die lichamen natuurlijk) met de hoeveelheid likes op de niet-slanke lichamen.

Het is dat de mods eens in de zoveel tijd forummers die complimenten op “figuurtjes” geven terugroepen, anders zat het daar helemaal vol mee.

48 likes

Sorry maar wat zeikt die Kim ĂŒberhaupt met dat ze niet meer zo strak in haar vel zit en vet, putten, striae heeft? Ik heb net haar insta even bekeken en ik zie nog steeds een strak modellenlichaam

4 likes

Tja, maar het gaat natuurlijk om de representatie in media. Don’t get me wrong: denk dat veel vrouwen met deze maten niet in dezelfde mate last hebben van bodyshaming door medici en media etc als mensen met maat 50+ bijvoorbeeld. Aan de andere kant zie je wel dat bijv Britney, Jessica Simpson of die meid van Little Mix kapot gemaakt werden in de media toen ze een maat 38 hadden. Dus ik ben op zich ook wel voor meer presentatie van vrouwen in de media met die maten, maar niet ten koste van de vrouwen voor/door wie de BP beweging echt gestart is.

19 likes

Oh ik zie die comments nu in haar stories
 waar slaat dat op dat mensen dat zeggen :scream:

Sorry hoor, maar als ze meteen strak in haar vel had gezeten had ze juist veel lof gehad. Dan hadden de glossy’s erover geschreven en waren we platgegooid met hoe snel model x alweer strak op de catwalk had gestaan (zie: Doutzen, Adriana en elke andere angel die een show liep na de geboorte van een kind. Edit: of recenter nog: Romee Strijd. Die is ook weer helemaal in shape en ja daar werd met lof over geschreven). Als jouw hele loopbaan bestaat uit zo strak mogelijk voor de camera en op de catwalk staan terwijl men voor je klapt en je foto’s in de winkels hangen vind ik het bizar dat je denkt dat je kan beweren dat je geen lof krijgt voor je discipline en strakke lijf. Edit: kijk voor de grap eens naar Kim’s foto in oktober. 2 weken post partum, ze was bijna weer in shape en de lovende reacties. Dit is aanstelleritus.

Verder: die positieve reacties zijn ook een reactie op het feit dat zo’n foto vaak ook veel negatieve reacties krijgt (die Kim ook uitlicht). Juist die body positivity beweging heeft ervoor gezorgd dat Kim een foto van haar minder perfecte lichaam in close up kan delen en daar niet met overwegend negativiteit op gereageerd wordt. Het is nog geen tien jaar geleden dat je je volgens de bladen maar snel in een badpak moest gaan hullen als je groter was dan maat 36. Dat er in tienerbladen geadverteerd werd met peperdure massage-apparaten tegen je sinaasappelhuid, er tips gegeven werden om je vetrol te verhullen en een eetpatroon van 2000 kcal op tv prime time belachelijk werd gemaakt zonder serieuze tegenspraak. En dat is een systeem waar Kim altijd indirect aan heeft meegewerkt (en dat doet ze in deze post met shade naar vrouwen met vijf vetrollen nog steeds). Dus nee ik begrijp het echt niet dat je niet begrijpt dat je volgers je toejuichen als je laat zien dat je niet perfect bent. Die verbazing laat precies zien hoe je in de tijd dat dit echt niet zo makkelijk kon gewoon slank was en aan de andere kant van de lijn stond.

Dit zou eigenlijk een meme moeten zijn. ‘Niemand complimenteert mij als ik in shape ben boehoe
 Heeft een carriùre gebaseerd op letterlijk dat in shape lijf’

31 likes

Is it fashion? Or is she just skinny

21 likes

96 likes

oké maar het gaat er niet echt om wat jij ziet als iemand anders diens onzekerheden bespreekt. Als slank persoon kun je nog steeds onzeker zijn en dat mag je bespreekbaar maken. Alleen dat kan ook zonder de BP movement erbij te betrekken (ofwel door het te kapen ofwel door het onterecht te bekritiseren).

2 likes

Dan mag je zeker onzeker zijn en vind ook dat BP hier niet bij betrokken hoeft te worden. Maar ik bedoel dat ze net doet alsof ze 20 kilo zwaarder is dan voorheen en dat is gewoon echt niet zo

1 like

Helaas laatst toch nog een artikel over “good” en “worse” bikini lijven, anno 2021 '50 Worst beach bodies' was an actual headline in 2021

8 likes

Welk topic is dit? Heb even gebrowsed maar kan het serieus niet vinden

What are you really wearing!
edit: oh today

4 likes

What are you really wearing topic
Sorry spuitelf

2 likes