Het andere YouTubers/bloggers topic #17

En daarom ga je rare vragen stellen over hoe ze in hemelsnaam 2x per ongeluk zwanger kon raken? Laat die vrouw met rust.

53 likes

Jij brengt haar ineens ter sprake terwijl niemand hier ooit van haar gehoord heeft en dan ga je gelijk vragen stellen over haar. Je wil er dus zelf heel graag over praten.

14 likes

ja? Want je reactie met die emoji enzo komt niet zo over, vrij spottend en veroordelend en that’s not a good look.

Geen enkel voorbehoedsmiddel is echt helemaal 100%-helemaal-geen-kans veilig, en een foutje is nu eenmaal snel gemaakt. Maar “hoe het kan gebeuren” dat iemand ongewenst zwanger wordt doet er ook gewoon niet toe. Het kán gewoon, ook een tweede of derde of vierde keer, en hoeveel abortussen iemand heeft gehad hoeft echt helemaal niemand iets van te vinden.

4 likes

Nou ja of het niet normaal is weet ik niet, maar het is vooral niet constructief om je mening over alles en iedereen ook met alles en iedereen te delen. Het is goed dat je andere mensen beter probeert te begrijpen, daar leer je van, maar het roept veel weerstand op als dat duidelijk komt vanuit een bepaalde mening over de persoon over wie het gaat. Ook al bedoel je het niet zo, een dergelijk sterke mening komt vaak over als een veroordeling - zo kwam je eerst bericht op mij namelijk ook over, vandaar de ietwat sarcastische eerste reactie.

5 likes

Hoe denk je begrip te bereiken dan?

Door uitleg van ons over hoe iemand tweemaal ongewenst zwanger kan raken? Want dat kun je zelf wel uitdokteren, daar heb je ons niet voor nodig.

En voor iemand die begrip wil bereiken, smijt je wel snel met een waardeoordeel. Volgens mij wilde je vooral je eigen waardeoordeel kwijt en niet zozeer de situatie begrijpen.

23 likes

Je zegt: Ik snap het niet, ik wil het graag snappen zeker omdat abortus snel veroordeeld word.
Ik begrijp niet wat het willen snappen te maken heeft met mensen die abortus veroordelen? Of veroordeel je het zelf heel snel en vind je dat iemand een goede verklaring moet hebben dat ze ongewenst zwanger zijn geraakt, omdat je je veroordeling anders legitiem vind?

3 likes

@Loveisafourletterword je stelt die vraag met nogal een vooroordeel. Perongeluk zwanger raken is makkelijker dan je denkt. Misschien is het handig als je je eerst gaat inlezen en wat meer je google gaat gebruiken haha.

3 likes

Denk niet dat je posts slecht zijn. Ik denk dat je thema’s vaak heftig zijn. Of dat nou over je eigen leven gaat of over iemands abortussen.

Als jij casually post over een pakketjesergernis is er niks aan de hand natuurlijk.

7 likes

Ah! Ik denk dat niemand iets te maken heeft met de reden waarom iemand een abortus ondergaat. Door abortus met redenen als ‘het was echt heel erg per ongeluk hoor’ te verdedigen ga je dus eigenlijk mee in het narratief waarin abortus veroordeelbaar zou zijn. En vooral: dat andere mensen kunnen beslissen wanneer je iemand daar wel of niet over kunt veroordelen en andere mensen kunnen beslissen wanneer iemand wel of niet abortus zou mogen of kunnen plegen.
Je kunt beter kijken naar redenen als lichaamsautonomie, wil je abortus verdedigen.

Wat is jouw oordeel daar zelf over? Want je zegt mensen veroordelen het, maar wát is hun oordeel dan precies.

8 likes

Hier heb ik maar één tip voor: inlezen, inlezen, inlezen. Zoals @Soy.peor zegt, gebruik Google, zoek naar de verhalen en ervaringen van vrouwen, van minderheidsgroepen, van de mensen waar je meer over wilt leren en die je beter wil begrijpen. Lees, en voel en denk wat je erbij voelt en denkt, en vraag je daarna af waarom je dat voelt en denkt. “Woke zijn” is geen eindstation, maar een leerproces.

13 likes

Dan kan ik je ook aanraden om in de topics white privilege en feminisme mee te lezen :slight_smile:

Maar je verdient best het voordeel van de twijfel imo hoor haha, een veroordelende mening uiten en ervoor openstaan die te veranderen is een veel constructievere houding dan gewoon in het rond te willen judgen zonder discussie haha. Maar dus, als je je ervan bewust bent (/wordt) dat je over veel dingen je mening klaar had, probeer het eens om te draaien: je kent ongetwijfeld veel mensen of hebt verhalen gehoord/gelezen van mensen die ongepland zwanger zijn geraakt. Daaruit kun je al afleiden dat het dus niet zo zeldzaam is als je denkt. En dat dan gewoon aannemen als een gegeven, als de realiteit.

We zijn niet vóór abortus omdat mensen die 1x een foutje maken dat moeten kunnen corrigeren maar bij de 2e heb je pech hoor. We zijn voor abortus omdat we vinden dat een vrouw/persoon met baarmoeder te allen tijde zelf moet kunnen beslissen of ze zwanger wil blijven of niet.

34 likes

Kijk maar daar leer je nu van, en de volgende keer weet je hoe je het beter kunt doen. We zijn allemaal ooit ergens begonnen.

4 likes

Dat is wel heel kortzichtig! Sowieso als je uitgaat van ‘slet’ als in een vrouw die het met veel verschillende mannen doet, je kunt net zo goed twee keer door de pil heen zwanger raken in twee verschillende lange relaties wat iemands enige relaties zijn geweest. Het is een behoorlijk non argument.
Hoop dat je je met inlezen wat beter kunt verwoorden! En misschien fijn om ook op te zoeken hoe je goed discussie voert/hoe andere mensen slecht discussie voeren (gaslighten, whataboutism etc) zodat je je boodschap beter kan overbrengen en je niet knel laat lullen door nonargumenten van je discussiepartner

6 likes

Dan kan je daar toch vragen stellen.

3 likes

Maar het mag ook bij de kern aangepakt worden: een vrouw die het met veel mensen wil doen hoeft niet uitgemaakt te worden voor slet.

@Loveisafourletterword ik vind het heel nobel dat je in discussie wil gaan met dit soort mensen, ik had mezelf allang uit de situatie verwijderd omdat dit soort mensen zich toch niet gaan aanpassen. Is je vriend ook zo?

8 likes

Om nog even bloedserieus op je eerste vraag in te gaan. Op de instagram waar dit verteld wordt staat ook de context waarin deze vrouw is opgegroeid beschreven. Ze legt het zelf uit: een belabberde thuissituatie, zorg voor en voogdijschap over siblings en een absoluut gebrek aan informatie over anticonceptie, waarvan ze graag gewild had dat ze die eerder had gehad omdat het haar tweede ongewenste zwangerschap had kunnen voorkomen. Kortom: naast dat het belangrijk is dat zij hier hoe het dan ook ontstaat altijd zelf en zonder oordeel van anderen over mag beslissen, schetst ze een context én geeft ze een directe aanleiding. Het is een kwestie van lezen.

19 likes

De man van Lisa Room is kwaad op marketingvrouw omdat zij haar stories deelde etc. Nu is marketingvrouw ineens de ‘sensatie’ zoeker. Die Lisa Room zegt eerder in een dm ook wel te willen leren maar dat ze veel negativiteit nav de stories van marketingvrouw over zich heen kreeg, maar sorry dat is nav haar eigen racistische uitspraken :woman_shrugging:. Zoveel white tears pff.

25 likes

Jammer dat ik de video van Lisa heb gemist maar zo te horen is ze behoorlijk geschrokken van de reacties die ze krijgt :joy: Hopelijk leert ze ervan.

10 likes

Bedankt dat je dit hebt gedeeld want het is echt een goede rij stories. Ondanks dat ik Marketingvrouw volg had ik het nog niet gezien en had het niet willen missen. Dat de desbetreffende partner ook nog tegen haar te keer gaat, die misplaatste emojis van Lisa, amai. Must watch hoor.

7 likes

Ik snap ergens wel waarom hij boos is. Niet dat Marketingvrouw ook maar enigszins fout is. Maar dit lijkt me een typisch geval van dat social media een stuk groter is dan de stories die gepost worden. Een influencer die denkt dat je iets ongelofelijk racistisch kan uploaden, daar komt (gelukkig) al enorme reactie op. Ik denk dat je daar goed van schrikt. Vervolgens deelt een andere grote influencer met een grote following dat in haar stories. Ik kan me enigzins een voorstelling maken van hoe de app van Lisa Room er dan uit ziet en snap precies dat je als naaste dan denkt: nu moet ik wat doen en waar bemoeit zij zich mee. Want de boodschap is in dat geval al wel een keer of duizend aangekomen.

30 likes