Hardlooptopic

Hahaha ik moest hardop lachen om die instagram posts want die 14km van gister die zo lekker ging was precies in de gray zone​:stuck_out_tongue_winking_eye: herken wel wat je zegt, ik heb nu met 3x per week lopen regelmatig last van zware benen/kleine pijntjes dus komt waarschijnlijk daardoor. Bedankt voor de interessante info en positieve ervaring met :turtle:-tempo!

@Love_story stom :frowning: hopelijk gaat het de volgende keer dan extra lekker als je weer uitgerust bent!

2 likes

Geen dank! Ik vind het leuk om mijn visie daarin te verspreiden haha. Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen als je de lange duurloop nog langzamer gaat lopen. :blush:

(Ik wil niet teveel details over mijn eigen training geven uit angst mezelf te exposen ofzo haha)

Ter illustratie: mijn langzame duurlooptempo is ongeveer 1 tot 1,5 minuut per km langzamer dan mijn marathontempo. Hartslagzone verschilt bij die twee zo’n 10 - 15 slagen en ik wil dat het verschil nog groter wordt haha. Dus mijn lage hartslag nog lager. (Het verschil met mijn hartslagzone op een 10km is 20 - 25 slagen t.o.v. langzame duurloop)

3 likes

Gisteren rondje gelopen op 6min per km (al stuk langzamer dan normaal al moet het denk ik nog langzamer) en het was chill, had het gevoel dat ik voor eeuwig door kon lopen! Dus ik ben trouw aan je adviezen :wink:
Vind het wel heel interessant, waar heb jij dit allemaal geleerd?

1 like

Leuk nieuwe route! Dat kan echt wel een nieuwe impuls geven aan je hardloop-mood :slight_smile: ik wil al heel lang een keer de trein pakken en dan naar huis lopen!

Veel plezier op vakantie alvast (ook leuk om daar te lopen!)

1 like

Volg jij trouwens een bepaald trainingsschema?

Iemand nog goede tips om de dam tot dam te lopen? Ik kan nu ongeveer 8-10km lopen, maar dan wel maar met een snelheid van 6:30-6:50 gemiddeld. Als ik er dan aan denk om nog een keer die afstand te lopen zakt ze moed me in de schoenen. Hoe kan ik het beste trainen met ong 2-3x per week?

Na alle verhuisdrukte komt er eindelijk weer ruimte om hard te lopen. Is inmiddels 3,5 week geleden. Benieuwd hoe het gaat maar vooral zin in nieuwe routes :heart:

4 likes

Ik ga in oktober hardlopen (10 km) en zit nu op 2,5-3 km… nog niet heel veel getraind. Wil vanaf nu wel minimaal 2 keer per week gaan, als het lukt 3. Is dit nog haalbaar? Ik heb zo’n stress! Ik wil het heel graag maar merk dat ik gewoon nog niet langer kan. Ik moet gewoon telkens even stoppen.

Daarnaast wil ik misschien toch nog even kijken voor echte hardloopschoenen, hebben jullie aanraders? Die niet meteen 160+ euro zijn…

Hoi hoi ik kom hier ook even mee lezen. Ik wil gaan afvallen en hardlopen lijkt me leuk en goed om daar aan bij te dragen.

Er staan hier al vast en zeker veel tips en ik zal ook even de samenvatting van dit topic lezen. Maar voor nu:

Welke app of programma vinden jullie het beste om mee te beginnen voor iemand met 0 ervaring en een slechte conditie? Is ‘hardlopen met evy’ iets?

1 like

Leuk dat je wil beginnen met hardlopen!
Ik ben zelf begonnen met een start to run training van de atletiekvereniging, in 8 weken opgebouwd naar 3km aan 1 stuk rennen, 2x per week trainen. als iemand hier interesse heeft in het schema, stuur maar een Pm :slight_smile:

1 like

Tot oktober is nog 8 weken, lijkt me prima haalbaar! Iedere week een km erbij en als je tot 8 of 9 komt lijkt het me ook goed, in wedstrijdverband kun je meer dan je denkt door de adrenaline en ren je die 1 a 2 km er wel bij. Zou vooral opletten dat je niet overbelast raakt en niet opeens heel vaak lopen.

Qua hardloopschoenen zou ik echt naar een speciaalzaak gaan waar je op een loopband moet en ze je schoenen kunnen aanraden die bij je voet passen. Het is echt makkelijk om geblesseerd te raken bij hardlopen dus zou wel investeren in goede schoenen… maar mijn schoenen kosten altijd zo rond de 130 euro dus 160 lijkt me wat overdreven.

1 like

Ja ik ben ook begonnen met start to run van evy een aantal jaar terug en vond dat heel fijn! Heeft mij toen echt goed geholpen!

1 like

Veel over gelezen vanuit interesse! Het boek van Rob Veer ‘De tien, de halve en de hele’ is een aanrader! :smile:

@River Snelheid maakt echt niet uit! Tijdens de wedstrijd zelf zal het toch makkelijker gaan. Als je opbouwt tot 12 of 14 kilometer is meer dan voldoende, dus je bent er bijna!

@kienke Goede schoenen helpen wel om makkelijker te lopen… En wat @Mariposa zegt, ga naar een speciaalzaak. Geef daar ook aan dat je geen 160 euro wilt uitgeven en dan weten zij welke schoenen wel kunnen.

1 like

Ik heb m’n hardloopschoenen mee op vakantie, zo chill om op nieuwe plekken te lopen :heart_eyes:

4 likes

Komt zeker goed! :yum:

Pffff hebben jullie ook wel eens zo’n dag dat het meeega veel moeite kost om een tempo te lopen wat je normaal fluitend loopt? Vandaag had ik zo’n dag :frowning: achja die horen er ook bij! Vind het wel interessant hoe dat werkt en waarom het de ene keer zoveel makkelijker voelt dan de andere keer

Ik heb net eindelijk weer eens boven de 10 gelopen (:crazy_face: 11 hele km’s) lekker op rustig tempo, maar voldaan! Combinatie van de processie rups, warmte en geen zin hebben. Je merkt dan toch dat het heel mentaal is, want de laatste keren dat ik 5 liep en daarmee klaar was had ik echt geen zin meer om verder te ‘moeten’

(Begin juli voor t laatst 10km, 16 juni voor t laatst boven de 10, 23 km)

5 likes

Ahh nee! Zo een dag is echt bleegh. Helaas horen die dagen er soms ook bij. Hopelijk gaat het de volgende training beter.

Hier ook iemand die met 0 ervaring is begonnen vorig jaar. Ik kon nog geen eens een minuut volhouden. Ik ben begonnen met de app ‘hardlopen met evy’ en gebruik dat nu nog steeds. Het is fijn om het langzaam op te bouwen. Ook al bouw ik het wel mega langzaam op, want zit nu nog maar op les 19/30 van de 5km. Ik zorg er altijd voor dat ik die lessen heel goed ‘beheers’ voordat ik verder ga naar de volgende :sweat_smile:

6 likes

Ik kan hier ook zo van genieten. Dit voor werk regelmatig in Andere delen van Nederland en als het uitkomt doe ik ook graag een rondje.

Ik ben ingeschreven voor de LasVegas marathon in November. Meteen maar begonnen met een schema, hoe sneller hoe beter!

7 likes