Hardlooptopic

Eindhoven! Nog anderen hier toevallig?

1 like

Nee ik ga voor Amsterdam. Al lijkt Eindhoven mij wel echt leuk met veel toeschouwers etc. Maar is helaas wat uit de richting voor mij.

1 like

Die lijkt me wel leuk!
Wilde 'm ook wel doen maar heb voor nu gekozen om me op een PR op de 10km te richten, heb een wedstrijd de week daarvoor. En denk niet dat ik goed genoeg voor beide tegelijk kan trainen :sweat_smile:

1 like

Ah leuk Amsterdam, weekje later dus dan lopen we ongeveer tegelijk in onze trainingsweken! Heb jij een schema? Ik train nu 3x per week (1x tussen 5-8km, 1x interval en 1x lange langzame duurloop) maar verder niet gespecificeerd ofzo :stuck_out_tongue:

@littlenumbers ahh ook leuk je PR op de 10 verbreken! Kun je dat mooie tempo misschien meenemen naar een halve marathon in het voorjaar :slight_smile:

1 like

Ik zit al iets verder in de trainings weken omdat ik in september ook een halve wil doen als het allemaal lukt. Dus ik ben deze week aan een 2de schema begonnen met 3x per week (liep hiervoor maar 2x) en dan ook op hartslag(vind ik heel moeilijk) Dus hoop dat het goed gaat dan hoef ik het voor Amsterdam alleen maar bij te houden.

Ah mooi, die in september is dan ook een goed meetmoment om in te kunnen schatten wat je in Amsterdam kunt lopen! Ik heb toevallig vandaag een nieuw horloge mĆØt hartslagsensor besteld en ga dan proberen wat gerichter met hartslag te trainen, maar ben bang dat ik dan die lange duurlopen in 6:30 per km moet gaan lopen ofzoā€¦

1 like

Jaa ik moet denk ik ook richting 6.30. Ik liep dit weekend rond de 6 en de hartslag was nog veelste hoog (het was ook wel benauwd, maar toch). Ik vind het wel lastig omdat ik langer maar langzamer moet lopen dus uiteindelijk dan minder kmā€™s maak. Maar het schijnt goed te zijn dus we gaan het maar proberen. :joy:

1 like

Ja ik wil in januari de halve van egmond doen! Afgelopen jaar ook gedaan maar was vrij ongetraind dus wil nog eens in de herkansing.

En 6.30 lijkt me een goed lange duurloop tempo hoor!
Ik loop ook af en toe stukken langzamer nog zelfs haha. Hopelijk gaat het iets opleveren uiteindelijk :cool:
Heb je een doel qua tijd?

Denk dat het wel erg scheelt dat het zo warm was afgelopen week qua hartslag! Maar inderdaad blijkbaar werkt dit als je sneller wil worden dus dat maar in ons achterhoofd houden :turtle:

@littlenumbers januari lijkt me best fijn, dan ben je in ieder geval verzekerd van geen-warm-weer :smile: mijn doel is <2 uur maar dat tempo liep ik vandaag op mn 14km rondje terwijl ik uitgebreid aan het kletsen was dus stiekem denk/hoop ik wel wat harder te kunnenā€¦ heb jij een doel voor de 10 en halve?

Oohh dan gaat dat vast wel goedkomen!
Ik ga nu voor de 10 onder de 50, en daarna kijk ik verder :biggrin:

3 likes

Wauw vet mooie tijd en zeker met dat weer! :slight_smile: mijn doel is <2 uur, wat is jouw doel voor Etten-Leur? Motiverend dat er zoveel mensen voor de halve trainen hier!

1 like

Ik heb de dam tot dam op de planning. Maar kan nu 7,5km en nog maar 1,5 maand te gaan. Voelt onmogelijk nuā€¦ :frowning_face:

pff vanochtend was weer frusterend, eerste marathontraining maar ik heb dus het idee dat ik heel slecht ben gaan lopen door alle duurtraining van afgelopen halfjaar. Daarmee bedoel ik: ingezakt/zwaar lopen, knieƫn amper optillen. Maar zodra ik aan mn techniek denk vliegt mn tempo en dus hartslag omhoog. Iemand hier een oplossing voor? Want laatst had ik een korte wedstrijd en ik kon dus mn techniek ook gewoon niet volhouden omdat ik maar 1x per week interval. Het liefst loop ik vaker tempoloopjes maar daar lijk ik geen tijd voor te hebben in mn schema want 80% moet op duurtempo

TL;DR Ik weet niet hoe je technisch traag loopt, tips?

Edit: ik loop dus ook 6;00-6;30 dan en alsnog gaat mn hartslag richting de 160. terwijl mn PR op de 10 46min is en halve marathon op 1:45

Nee dit wordt mijn tweede halve maar de eerste was een fiasco :ā€™) voor de 1e keer een gelletje gebruiken was niet zoā€™n slim idee.

Met dat PR op de 10km moet je doel voor de halve jou vast lukken! Ik vind de halve mentaal alleen zo zwaar jij ook? 21 km lijkt gewoon geen einde aan te komenā€¦

1 like

Is niet onmogelijk! Het wordt misschien geen toptijd, maar als je lekker doortraint komt het vast goed. Heb je de mogelijkheid om 1 x per week minstens een langere afstand te lopen? En gewoon lekker genieten en richten op het uitlopen tijdens de wedstrijd!

Jeetje wat een rot run had ik vandaag. Moest 60 minuten rustig heb het 25 minuten volgehouden met al 3 pauzes tussendoor. Ik weet niet wat ik had maar het ging gewoon niet. De rest van de tijd maar gewandeld.

Als je je langzame trainingen volhoudt ga je vanzelf succes vinden bij je halve marathon! :wink:

Het grootste voordeel van langzaam lopen vind ik voor mezelf dat ik veel meer belastbaar ben geworden. Waar ik vroeger 2-3 keer in de week maximaal kon hardlopen omdat ik zoveel hersteldagen nodig had, kan ik nu 4-5 soms 6-7 keer per week lopen zonder dat het mijn lichaam teveel uitput. Puur omdat de meeste kilometers zo langzaam zijn. Je hebt dan veel minder herstel nodig.

Je moet het wel echt tijd geven want je gaat er op den duur beter in worden. Je hartslag gaat vanzelf lager worden in de lage zones. Oftewel de kwaliteit van de langzame trainingen wordt alleen maar beter.

Als ik teveel intensieve en snelle kilometers maak krijg ik vermoeide benen en pijntjes. Plus op de lange termijn kan ik overtraind of uitgeblust raken en als je dan een wedstrijd hebt waarop je wil presteren dan is dat dus onmogelijk als je uitgeput bent.

Deze posts zijn interessant om te lezen:

4 likes

Aaah bah dat is stom he. Maarja die horen er ook bij. Snel vergeten maar!

1 like

I feel you! Hier hetzelfde! Heb pas 1x laatst 10km gelopen en toen dacht ik echt hell nu zou k nog meer dan de helft nog een keer moeten. Met dat warme weer heb ik ook niet hard gelopen dus ben bang dat k weer van voor af aan moet beginnen.

Gisteren heb ik een 15km duurloop gedaan en het ging super goed! Ik heb ook even getest hoe mijn hartslag is omdat ik deze week met mijn nieuwe schema beginā€¦ en het was eigenlijk verrassend goed! Maar het hangt natuurlijk van dag tot dag af hoe de hartslag zit. Zaterdagochtend ging ik op nuchtere maag hardlopen, en toen was die veel hoger dan gisterenmiddag.
Nouja, alles om sneller te worden :sweat_smile:

Voor de mensen die een halve marathon trainen; jullie kunnen dit!
Ik heb tijdens mijn trainingen voor de halve marathon 2x een blessure gehad, en 2x terug moeten opbouwen, maar het is gelukt! Ik heb 2 maanden voor de halve marathon elk weekend mijn lange duurlopen opgedreven van 12km (wat ik meestal deed in het weekend) tot 19km. Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om gels te testen en een flesjesgordel. Ik was echt goed voorbereid voor mijn gevoel. Neem jullie tijd en laat jullie niet gek maken, doe de trainingen en de wedstrijd op jullie tempo en je geraakt er wel :slight_smile:

1 like