Hardlooptopic

Ik ben begonnen met hardlopen. Ik wil weer fit zijn voor mijn sport seizoen.

Heb van de week voor het eerst 3 km achter elkaar gelopen. Helaas met lopen wel last van mijn onderbeen en dan onderaan richting mijn hiel.

Loop tot nu toe 1 km in 7 minuten. Mag wel sneller. Maar dat komt vanzelf wel.

3 likes

Juli en Augustus is er echt weinig volgens mij. Begin September heb je Haarlemmermeerrun of 30 van Amsterdam noord. De laatste heeft alleen 10 of meer, geen 5. Deze heb ik ook op het oog voor een Halve marathon. Maar of het snel parcours is geen idee?

1 like

Thanks voor de tips allemaal! Ik ga even kijken

@Love_story @Runnerlongs @GroenTakje

Heeft iemand ervaring met het oppakken van hardlopen na de bevalling? Ben nu 8 maand verder en paar keer gelopen. Lopen valt tegen en zwaarder dan ooit. Komt dit goed?

Iemand trouwens tips voor op hartslag lopen (en dus een stuk langzamer) dit lukt mij dus totaal niet. Met vaak het gevolg dat ik op mijn duurloop nog sneller loop dan mijn korte training. En dan 3 dagen moet bijkomen.

Neee helaas lukt langzamer lopen niet echt. Dan is het alsnog te snel met een te hoge hartslag. Dat lukt alleen als ik met iemand loop die een langzamer tempo heeft zodat ik dan inderdaad kan kletsen. Maar helaas heb ik geen trainingsmaatje

Ik vind het ook nogal gedoe haha. Mā€™n trainer zei dan dat ik op hartslag 150 moest lopen maar dan zit ik op 7.30 per kilometer ofzo en dan nog lukt het me niet om echt om de hele tijd onder die 150 te blijven. Gaat heeeelemaal nergens over :sweat_smile:

1 like

Nou nee ik train niet echt op specifieke zones, maar ik heb wel een hartslag die heel snel omhoog schietā€¦ en met hartslag 180+ kan ik moeilijk een marathon gaan lopen vrees ik haha. Dus ik probeer nu maar gewoon 1x in de week op een hartslag van +/- 150 te lopen (beetje dit idee https://dionysosdenekamp.nl/hoe-langzaam-lopen-je-sneller-maakt/).

2 likes

Wekker staat morgen om 06:00, rondje lopen om 06;15 en dan mn bed weer in denk ik. Nog meer gekken hier?

Ah ja dit heb ik vorig jaar ook gedaan met de hittgolf haha, was toen nog steeds vies benauwd :sweat_smile: Morgen sla ik over, misschien dat ik laat in de avond een poging waag

1 like

Succes! Ik ga donderdag om 06.00 voor werk.

1 like

Oke gisteren zijn mā€™n voeten zodanig verbrand dat ik met tranen in mā€™n ogen mijn hardloopschoenen probeerde aan te doen. Zo stom. Ik ga wel even sportschool doen, later vandaag haha. En dan sluit ik morgen aan bij jou @Love_story of vrijdag :upside_down_face:

Ik ben om 06.00 geweest heuj! Net voordat de zon echt ging schijnen, ging prima :slight_smile:
Succes bikkels!

6 likes

Ahh nee dat is echt zo pijnlijk! Sterkte hoop dat het snel minder is.

Voor de mensen die op (lage) hartslag willen trainen: blijf het volhouden! Leren om langzamer te lopen kan lastig zijn maar je moet het gewoon oefenen. Stop af en toe even om jezelf te ā€˜resettenā€™ en start weer een dribbelpasje. Als je merkt dat je weer sneller gaat, stop dan weer even of rem even heel erg af. Voel echt het verschil tussen dribbelen en je normale tempo.

Train je met een hartslagmeter en een horloge: stel je horloge zo in dat je alleen tijd of afstand ziet en je gemiddelde hartslag. Stel een realistisch doel qua gemiddelde hartslag die je makkelijk kan halen als je rustig loopt. Hoeft nog niet super laag te zijn, pak gewoon iets wat je nu ook al haalt. Zorg dat je aan het eind van je duurloop gemiddeld niet boven die hartslag bent uitgekomen. In het begin zul je misschien vaak moeten wandelen maar op een gegeven moment leer je dus langzamer te lopen. Je kunt daarna steeds je doel-hartslag wat omlaag schroeven. Stel je loopt normaal met 170 en je wil naar 150 dan kost dat gewoon wat tijd om daar naartoe te werken.

4 likes

Garmin app heeft een update gehad en het eerste wat ik nu zie als ik de app open is dit:

Lekker motiverend :thinking:
Mijn vo2 max score wisselt tussen 2 waardes en daardoor krijg ik echt heel vaak dat niet productief te zien. Heel irritant is dat

1 like

Daar is je antwoord. Is echt niet verstandig

3 likes

Ik ga in november 10 km lopen met mijn schoonvader en schoonzusje, maar ben nog vrijwel ongetraind. Ik heb nu een aantal weken met hen gelopen en dat gaat nog niet mega soepelā€¦ wil dus zelf ook nog extra gaan lopen om het sneller op te bouwen. Merk alleen dat ik zelf minder snel ga en echt een drempel voel. Voel me heel snel aangekeken ofzo? Echt vervelend

irritant is dat, ik heb een forerunner 235 en die geeft die trainingsstatus niet aan maar ik word al boos van mn VO2max die nergens op gebaseerd lijkt :stuck_out_tongue: dan loop je 18km op een lage hartslag en daalt je VO2max direct omdat je vergeleken met je hartslag niet hard genoeg loopt ofzo -_- niet te veel naar kijken

Ja klopt, dat herken ik!
En ja hecht er verder ook niet heel veel waarde aan, maar t is toch irritant als het er zo staat haha.

Die van mij voorspelt ook wedstrijdprognoses op basis van je vo2 max en die ik nooit van mn leven ga halen haha (https://cicerunner.wordpress.com/2014/07/11/garmin-fr620-race-times-from-vo2-max/)

Vind t wel leuk om naar al die getalletjes etc te kijken maar laat me er verder niet door leiden :stuck_out_tongue: