Hardlooptopic

Ik heb hetzelfde. Zit ook heel vaak tussen 170-180. Vorige week een uur gelopen met 178 in tempo dat niet ‘super sloom’ voor mij was maar ook niet op het randje van wat ik maximaal kan. Heb ook een Fitbit maar gister een Garmin besteld.

Heb overigens nooit hartslag zones laten bepalen oid, jullie wel? Of hebben jullie het zelf berekend (hoe?)?

1 like

@Hola @cappuccino @Stars @Luipaard

Ik heb qua trainen op hartslag en ademhaling veel gehad aan het boek de hardloop revolutie van Stans van der Poel (via marktplaats voor een fijn prijsje kunnen scoren). Sinds ik die principes toepas ren ik veel rustiger en langer.
Er staat ook een methode beschreven om je zones te berekenen, maar die zou ik eens moeten terugzoeken weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Zij zijn overigens ook van die methode waar je maar tot 14km rent om voor de marathon te trainen, maar dat volg ik verder niet. Volgens dit boek ben ik eigenlijk uberhaupt veel te dik om te hardlopen dus :see_no_evil:

3 likes

Ik heb dit weleens laten berekenen. Maar dit was met een fiets test. En gek genoeg was mijn max hartslag toen rond de 165 ofzo? (zou het eens terug moeten zoeken). Terwijl ik met hardlopen volgens mijn garmin al snel rond 175+ gemiddeld zit en daar kan ik prima 30km mee lopen en nog praten. De arts zei toen dat hardlopen 10/15 slagen hoger kan zijn. En ik denk ook wel dat een horloge niet echt heel betrouwbaar is.

Nog even een edit: de arts zei toen ook, met een hoge hartslag is niet persee iets mis het gaat er ook om hoe snel deze weer zakt als je stopt. En natuurlijk tientallen andere factoren. Dus toen maakte ik mij ook totaal geen zorgen meer. Aangezien ik eerst ook dacht door alle insta posts etc van oh help wat is er mis met mij.

2 likes

“Gelukkig” dat er meer zijn met hogere hartslag tijdens hardlopen met meting via horloges. Ik volg ook een paar hardloop bloggers en als ik dan lees ik doe een duurloop onder 150, dan denk ik echt help wat doe ik verkeerd… maar moet het wat meer met een korrel zout nemen denk ik.

(Of heel serieus met een hartslagmeter gaan lopen en hartslagzones berekenen - maar denk niet dat ik daar zin in heb. Loop tenslotte vooral voor m’n plezier)

2 likes

Een duurloop op hartslag 150, ik denk dat ik dan echt met wandelen sneller ben :joy:

Ik heb wel een test gedaan, maar mijn omslagpunt zit rond de 175. Maar bij een marathon is het al snel gemiddeld rond de 180. Al verklaart dat wel waarom ik compleet in stort op het einde.

Maar ik ben na een winter het hardlopen verwaarlozen (van 50km per week naar nog geen 20km per maand in de wintermaanden is geen aanrader) weer begonnen met opbouwen. Vandaag voor het eerst weer 5km aan 1 stuk gelopen sinds de cpc. Ik train nu sinds een paar weken weer 2x per week op hardlopen naast het fietsen en zwemmen (als dat ooit weer kan), dus het gaat weer de goede kant op. Aangezien er toch geen wedstrijden zijn heb ik nog bijna een half jaar om weer een fatsoenlijke halve marathon te kunnen lopen bij een triathlon als die wel door gaat.

4 likes

Omslagpunt rond de 175 maar je loopt wel een marathon ermee? Dat kan niet kloppen?

Mijn omslagpunt is ook zoiets maar ik kan niet eens zo 1,2,3 10min op omslagpunt lopen. Laat staan een uur. Dat lukt me alleen in wedstrijden haha

Sporttest gedaan en die geloof ik wel :wink: Maar hogere temperatuur tijdens een wedstrijd heeft natuurlijk ook effect dat je hartslag al snel hoger is in combinatie met adrenaline.

Maar even de laatste 2 opgezocht:
Rotterdam 2019 was 175gem en 190max
Amsterdam 2018 was 178gem en 194max
Dus zat inderdaad wat een stuk dichter bij het omslagpunt dan ik dacht en dus logischer. De sporttest was overigens gedaan in september 2019, dus zat wel een half jaar tussen.

Edit: omslagpunt bedoel ik trouwens van ED naar AT. Het punt waar je ongeveer een uur op zou moeten kunnen lopen. Misschien dat ik dat dus rek door vals te spelen door bij waterpunten de tijd te nemen om te drinken waardoor de hartslag iets daalt. Conclusie: mijn lichaam is raar…

Maar een hardlooptest dan of een fietstest?

Ik heb nog nooit een test gedaan maar ik betwijfel of er bij mij ook juiste waardes uit zouden komen. Tijdens een wedstrijd haal ik makkelijker een hogere hartslag dan in een training. Op een loopband bak ik er überhaupt niks van. :joy:

Ik heb in december een fietstest gedaan, maar volgens mij kan ik daar echt niks mee. Mn max hartslag was toen 185 terwijl dat tijdens een 10km wedstrijd mn gemiddelde is en ik dan dus makkelijk 190-200 als max kan halen dan.

Fietsen is ook gewoon een andere belasting en ik ben geen geoefende wielrenner ofzo dus dat lijkt me zo lastig te vertalen naar hardloopzones?

Dat was inderdaad een fietstest, ik denk dat we de"error" gevonden hebben!

Ik fiets meer het laatste jaar namelijk. Met buiten fietsen is mijn max lager dan met hardlopen, maar binnen red ik dezelfde max makkelijk. Omslagpunt is alleen lastig te vergelijken dus vandaar dat ik dezelfde zones aanhoud.

@littlenumbers @Fitgurl

Op de fiets is het inderdaad heel anders dan wanneer je hardloopt. Volgens mij had Arthur (Tuur van Annemerel) het laatst in een van hun podcasts er kort over. Hij verwoordde het heel mooi dat je met hardlopen een veel grotere impact hebt en veel meer spieren gebruikt en dat daardoor je hartslag sneller hoger is dan met fietsen. Dat je wel echt een super goed getrainde fietser moet zijn om dezelfde zones te halen als met hardlopen.

Als ik op een stadsfiets stevig door moet trappen voor langere periode dan haal ik met moeite de zone die tijdens het hardlopen mijn rustige tempo is. Op de fiets ben ik dan zwaar aan het ademen maar tijdens het hardlopen gaat het heel makkelijk!

Eigenlijk zou je dus inderdaad een test op de loopband moeten doen als je de juiste zones wilt weten…

2 likes

Ja leek me ook dat een loopband dan beter is! Maar ik vind een loopband heel vervelend lopen haha, voel me dan echt zo’n olifant omdat het zo dreunt bij elke stap.

Heb die fietstest ook toevallig gratis kunnen doen, weet niet of ik zoveel geld over heb voor zo’n test. Of ik daar echt zoveel voordeel/info uit zou halen betwijfel ik

geen klacht ontstaan door hardlopen (dit keer), maar wel lastig bij het hardlopen: heeft iemand tips/een goed YouTube filmpje hoe ik van de kramp in mijn kuit afkom? Rekken die ik al ( been met kramp naar achter zetten en dan op rek zetten)

Ik had ook altijd stijve kuiten en loop sinds een paar maanden met compressie kousen aan en nooit meer last gehad. Tegen mijn shin splints helpt het dan weer niet, helaas.

Hmm ja dit komt niet door het lopen en kan nu natuurlijk ook niet naar de fysio om het weg te laten masseren. Zelf lukt me dat niet :sweat_smile:

Heb je een foam roller of een tennisbal ? Daar kun je ook veel krampen en spierpijn wat mee weg rollen.

Oja ik heb zo’n speciale rolbal van de action, ga daar maar eens serieus mee aan de slag :slight_smile: Thnx

En preventief magnesium!

Nooit meer krampen ergens gehad sinds ik dat slik.

2 likes

Zo heb er weer een 5km opzitten. Is mijn 4e pas. Ik ging een stukje sneller, maar jeetje wat was het warm.

4 likes

Het kostte wat moeite, maar het is gelukt, deze maand 80km gelopen. Voor het eerst. Weet dat een aantal hier (halve) marathons lopen, dus voor hun stelt dit niks voor wrs, maar ik vind het een hele prestatie van mezelf :relaxed:

12 likes