Hardlooptopic

Zo herkenbaar. Probeer me er ook zo min mogelijk van aan te trekken maar ik loop nu een jaar en doe nu een schema om 5 km onder 25 min te lopen.

Zie ik idd doodleuk iemand op Instagram langskomen deze week: voor het eerst hardgelopen, 5 km in ongeveer 25 min😓

2 likes

Irritant hè! Maar lekker trots zijn op je eigen prestaties en volhardendheid :slight_smile:
(Heb je een linkje naar dat schema?)

Ja zeker:

Staan ook schema’s voor 5/10/15/HM op. Deze spreekt mij vooral aan omdat het 2x pw een korte training is (die doe ik doordeweeks) en 1x langer (weekend). Komt voor mij perfect uit.

Doe dit schema nu voor de 2e keer, 1e keer ging ik voor onder 27.30 min (heb de tijden gelopen tussen de genoemde tijden in het schema) en als laatste training een ‘eindproef’ voor mezelf gedaan die ik 26 min zoveel liep. Dus het heeft voor mij zeker effect gehad.

3 likes

Ik ben eindelijk terug gestart met hardlopen. Heb ook een trainingsschema opgesteld in de Nike run club! Even een vraagje over blaren. Ik heb er momenteel een grote onder de boog van men voetzool. Tijdens het hardlopen niet echt veel last van, maar vooral achteraf na het douchen. Momenteel is hij nog niet doorprikt. Wat raden jullie aan om te doen?

Iemand tips of suggesties voor goede bluetooth oortjes?

Ben zelf altijd blij met Aftershokz, vind het ook fijn dat ik daarmee omgeving nog wel kan horen

1 like

Haha dit is zo typisch. Ieder jaar weer he

3 likes

Jaa echt heh, had echt een drama geworden voor mij denk ik. Ik trek warmte zo slecht.

1 like

Haha ik moet zeggen dat oktober mij ook niet heel verkeerd uitkomt… 21 graden man ze hadden me op kunnen vegen

1 like

Ik heb via mijn Garmin watch voor het eerst een trainingsprogramma gevolgd van 12 weken voor een 5K in 23 min, uiteindelijk heb ik de 5K gerend in 23m14s! Maar voor nu wil ik eigenlijk verder trainen, zonder specifiek doel, maar wel volgens een schema. Daarbij wil ik ongeveer 1x per week een iets langere run doen ~15 km, en een intervaltraining of een iets intensievere training en 1 of 2 keer per week een makkelijke/korte training. Ik wil ook heel graag op hartslag trainen en deze verlagen, maar geen idee tijdens welke runs ik dat moet doen en wat dan een geschikte hartslag is.

Heeft er iemand tips voor hoe ik nu verder kan? :grin:

5 likes

Gefeliciteerd met je 5K PR! Goed gedaan :slight_smile:

Ik vind dat dit artikel het lopen op hartslag wel duidelijk uitlegt:

Je zou dan dus de lange duurloop van ca. 15K in zone 2 moeten lopen. In het artikel staat ook een ‘test’ hoe je ongeveer je maximale hartslag kunt achterhalen. Mij lukt het helaas bijna nooit om in zone 2 te blijven, dan moet je echt heeel rustig lopen (wij lopen ongeveer even hard op de 5K dus denk dat jij dat ook zal gaan merken haha). Bij intervaltraining loop ik afwisselend in zone 2, 3 en 4 en bij de makkelijke/korte training loop ik in zone 3.

Dankje. Super fijn artikel en goede tips, ik denk inderdaad dat ik ook ga focussen om in die hartzones te blijven tijdens die bepaalde runs!

Wat ik vaak doe is gewoon elke run die ik langzaam/rustig wil doen, kijken naar mijn hartslag de vorige keer en dan onder dat gemiddelde uit willen komen. Momenteel is mijn conditie wat minder en is mijn hartslag hoger, dus het heeft voor mij geen zin om mijn eerder berekende zones aan te houden. En het werkt makkelijker vind ik, dan zones berekenen. Gewoon steeds proberen lager uit te komen en op een gegeven moment vind je wel een “sweet spot” waar je hartslag laag is en je je tempo constant kan houden. Dat je niet zoekende bent zeg maar. Voor mij is dat dan mijn lage zone 1 of 2.

Ik durfde het bijna niet te posten nadat ik de pr tijd van @Nori zag (echt super goed!), maar ben alsnog trots op mezelf want heb eindelijk de 5km grens bereikt!
Ik ben een sprinter van origine en was heel fanatiek in atletiek tot ik moest stoppen vanwege blessures. Lang niet meer gelopen, tot afgelopen januari. Ik rende nooit langer dan 4km, en liever nog 20x 100 meter sprint dan langere afstanden lopen.
Maargoed, mijn atletiek carrière heeft zijn gloriedagen wel gehad en nu is mijn doel om wat langere afstanden te lopen. Nu eerst 5k onder de 30 minuten, daarna uitbreiden naar 7,5 en 10.
En vandaag heb ik dan eindelijk het eerste doel bereikt, yesss.

22 likes

Ik heb voor het aller eerst 5 km gelopen. Heb dit gedaan in 34 min. Wel steeds tussendoor even gewandeld. Maar wel totaal 5km. Ik ben trots !

19 likes

Ik ben zes weken geleden bevallen en kan langzaam weer gaan lopen :tada:
Heeft iemand ervaring om het hardlopen na zwangerschap en bevalling op te bouwen?

4 likes

Lekker bezig allemaal!

Ik loop nu om de dag en merk dat het steeds beter gaat. Vandaag 5 km gelopen met 1 korte stop tussendoor (ik kwam een bekende tegen). Overmorgen ga ik het in 1 keer proberen!

8 likes

Hoe heb je dit gedaan? Sinds de Corona crisis probeer ik me weer actief aan m’n stappendoel van 10.000 te houden wat zo’n 2x wandelen 45 min per dag betekent extra. Daarnaast loop ik hard maar merk dat ik steeds zware benen heb.

Nu ik een dag 1 of geen rondje ging wandelen de dag voor het hardlopen ging het wel weer okĂŠ, maar ik voel me echt een oma?! Dus zou het ook graag combineren zonder zware benen

1 like

De laatste 2 weken heb ik last van een slapend gevoel in mijn benen tijdens de eerste 500m. Hebben meer mensen hier last van?

Sorry mocht het hier al gevraagd zijn, maar wat zijn goede draadloze oortjes voor het lopen? Ik heb momenteel tic pods maar die vallen steeds uit mn oren dus niet zo handig :sweat_smile: