Hardlooptopic

10 moet tegen die tijd wel lukken, maar gouden regel is echt consistentie. Ga 2x per week lopen (min 1x pw) en hou dat er in. Intervallen kan nuttig zijn en vooral niet te snel opbouwen (oftewel ga niet van 5 naar 10 in een week) succes!

1 like

Ik ben gestopt! Denk dat ik mijn focus op 5 ga zetten, mocht dat meevallen kan ik altijd kijken of ik me verder kan uitdaging!

1 like

Gaat iemand de 14k lopen op 26 april? Johan Cruijf loop.

Ik. Moet me nog wel inschrijven, maar heb afgelopen 2 jaar ook gelopen en vind m heel leuk. Dus ga dit jaar ook weer

1 like

Ik zou hem ook wel willen lopen, denk ik.

Heel verstandig van je! Ik ben ook begonnen met de 5 en merk dat de 10 toch echt wel een stap verder is hoor. Had het vorig jaar te snel opgebouwd en meteen een blessure. Nu doe ik het rustig aan en zit ik weer rond de 10 maar nog geen toptijd

2 likes

Goed punt! Dat april al over 2 maanden is had ik echt niet door Hahah.

Twijfel je? En waarover dan?

Wil savonds ook naar de Utrecht nachtmarkt en de 27e koningsdag, 28e ga ik op vakantie. Dus gewoon beetje drukke boel.

Een tijdje terug, net voor mn eerste 8k event, kwam ik hier langs omdat ik me ontmoedigd voelde toen ik achter de gemiddelde snelheid kwam van de deelnemers in afgelopen jaren. Het is event is inmiddels geweest en ik heb het heel erg leuk gehad :slight_smile: ja, ik ben erg langzaam; nee, ik ben niet als laatste binnen gekomen. Mn tijd was uiteindelijk 56min en ik was daar zelf best trots op. Bedankt nog voor jullie lieve&aanmoedigende woorden hier!

13 likes

Lekker blijven rennen! Wie weet is dit jouw tempo en dat is prima, misschien bevalt het trainen zo goed dat je er nog wat minuten af gaat lopen. 8km is al heel knap!

1 like

Ahhhhhh jaa rotterdam dus ook al…

Ben nog steeds niet helemaal blessurevrij dus knijp m wel :stuck_out_tongue:

1 like

Je hebt al eerder een 10 gerend dus? Ik zou voor de 16k gaan dan! En dan geen PR proberen te lopen maar gewoon een mooie tijd.

Ik kom ook weer binnenvallen met eenzelfde soort vraag. Heb wegens omstandigheden nu denk ik 2 maanden niet hardgelopen. Daarvoor wel wat, maar niet echt getraind (niet verder dan 5km). Ben wel een fanatieke loper geweest (tot 15km), maar dat is wel een tijd geleden. Ik heb me dus ingeschreven voor de 10km loop op vlieland. Die is op 18 april aanstaande. Ruim een maand dus… 4 weken om alsnog te trainen voor een 10km. Wat denken jullie verstandig of niet? Mn vriend zegt dat het me misschien even een nieuwe focus geeft na alle omstandigheden… ik twijfel. Tis wel echt kort en heb ook niet alle tijd om minstens 3x per week te trainen.

Edit: Yes, ik kan de afstand wijzigen van 10km naar 5km! Lijkt me verstandiger

Yess, snelheidsrecord haha. Dit was 17 minuten hardlopen en 12 minuten wandelen. Geen idee of ik dan op een beetje mooi tempo zit om straks de 5k binnen 30 minuten te rennen.

9 likes

Aahh dat is balen zeg!

Denk eerlijk gezegd ook niet dat ze de Rotterdam marathon gaan laten doorgaan.

Ahh echt zo balen!
Ik vrees ook echt voor Rotterdam.

1 like

Ik ook :frowning:

Ik train eigenlijk hartstikke fout door elke training, duurloop, korte loop, interval, voluit te gaan, en wil mijn leven nu gaan beteren door meer te letten op hartslagzones. Ik heb wel een sporthorloge (garmin), maar hoor vaak dat die qua hartslag niet helemaal betrouwbaar zijn. Heeft iemand van jullie ervaringe en tips wat betreft een hartslagband?

1 like

Thanks voor je reactie, heb je ervaring met het aanpassen van die zones, zonder een dure sporttest eerst te moeten doen?

Volgens mij kan je bij Garmin Connect op de site op verschillende manieren je zones instellen. Op basis van percentages dacht ik (raad ik niet aan), op basis van je rusthartslag, je maximale hartslag, en ik geloof sinds kort ook je drempelhartslag. Dus waarop je max kan lopen in een uur. Kijk eens wat daar voor zones uitkomen! Maar je kunt ook zelf gaan klooien zeg maar. Je zones zullen toch continue veranderen als je het gaat oefenen.

• met welke hartslag kun je heel rustig ademhalen en misschien zelfs alleen door je neus = zone 1
  • met welke hartslag kun je prima gesprekken voeren = zone 2
  • welke hartslag kun je een lange wedstrijd (15-21 km) = zone 3
  • welke hartslag kun je ongeveer een uur / 10km volhouden = zonde 4
  • zone 5 is wat er nog meer boven zit.

En dan een beetje middelen wat in jouw situatie past en hoe getraind je bent. Waarschijnlijk als je veel op snelheid getraind hebt kun je dat lang volhouden, misschien kun je dus zone 3 langer dan 21km volhouden. En heb je moeite om bijv. 20 slagen lager te lopen en sta je praktisch stil. Dus misschien zitten je zones nog super dicht op elkaar, weinig ruimte ertussen. Maar als je gaat trainen en vooral in zone 1 dan kun je die ruimte gaan vergroten want je hartslag gaat waarschijnlijk nog veel meer dalen

1 like