FF Boulevard #6

Ja ik had een tijd terug al gehoord dat ze opgegeven was. Zo erg, ze was nog zo jong.

dit is geen taal om te gebruiken als het om mensen gaat. de ziekte is niet te genezen, of een ziekte is terminaal. Mensen zijn niet terminaal of opgegeven

19 likes

Dit wordt gewoon gebruikt hoor. Misschien dat het voor jou iets is wat je niet wil gebruiken, maar dit js iets wat je zo vaak voorbij ziet komen en wat echt gewoon gebruikt wordt. Ik vind het stom dat hier zelfs over gezeurd wordt, echt je kan tegenwoordig niks meer zeggen.

14 likes

Er worden wel meer woorden gebruikt waarvan we zo langzamerhand met zā€™n allen bedenken dat het niet zulk wenselijk taalgebruik is, dit is er Ć©Ć©n van, kan me voorstellen dat je dat niet weet als je er niet dagelijks mee bezig bent, dan kan je daar toch gewoon (vriendelijk) op gewezen worden?

32 likes

Dit wordt dan fout gebruikt, een zorgverlener zou dat nooit doen en anderen zouden dat ook niet moeten doen. Een persoon wordt niet ā€˜opgegevenā€™ door een arts, de ziekte is niet meer te behandelen. De patient zal altijd behandeld worden door een arts, om pijn of andere klachten te behandelen. Het is gewoon een hele onbeschofte manier van praten over mensen.

19 likes

Ga ff ruzie zitten maken over de niet slecht bedoelde woordkeuze van iemand. Je had ook normaal kunnen uitleggen dat het niet een hele handige manier van zoā€™n situatie omschrijven is ipv het onbeschoft noemen etc. Ze bedoelde het toch helemaal niet onbeschoft? Echtā€¦

35 likes

Het wordt toch ook normaal uitgelegd?

28 likes

Nee jij zit lekker in de opbouwende feedback vandaag, zet me anders op negeren als mijn posts je zo triggeren.

3 likes

Maar het gaat toch niet perse om de patiƫnt in deze kwestie? De strijd tegen de ziekte wordt opgegeven. Ik vind dat als patiƫnt best een adequate beschrijving van de omstandigheden.

3 likes

Ze is continu op oorlogspad/moraalridder aan het uithangen in verschillende topics. Wat je ook zegt, tis toch niet goed.

Maar ā€˜dat ze opgegeven wasā€™ slaat terug op de zangeres/patiĆ«nt. Dat is dus geen accurate beschrijving, en ook schadelijk om te gebruiken, want mensen hebben werkelijk het idee dat als ze stoppen met actieve behandeling van hun ziekte dat ze ā€˜opgegeven wordenā€™ en dat ze dan aan hun lot overgelaten worden zonder dat er nog iemand naar ze omkijkt. En dat is helemaal niet waar, je stopt misschien met ziektegerichte therapie, maar je gaat juist door met symptoomgerichte therapie, de begeleiding wordt misschien nog wel intenser dan daarvoor. Ik spreek mensen die niet durven zeggen dat ze geen chemo meer willen uit angst voor dat ā€˜opgegeven wordenā€™, als we andere woorden gebruiken kunnen we misschien die angst wegnemen of kleiner maken en dat is wat ik mensen in die levensfase toewens.

48 likes

Oops gebruik zelf ook wel het woord terminaal verkeerd dan. Maar gelukkig dat we onze taal aanpassen want toen mijn oma in de jaren 40 haar psychiatrisch verpleegkundige diploma kreeg staat er letterlijk op: zwakzinnigen en krankzinnigen verpleegkundige. Dacht dat het een grapje was maar het is echt zoā€¦
Maar super erg zeg, zo jongā€¦ pff

10 likes

het wordt zo een beetje een semantische discussie en het is natuurlijk ook heel persoonlijk van wat een patiƫnt prettig vind. Als je mensen een prettiger einde kan geven door dit woord niet te gebruiken over hun behandeling dan lijkt me dat alleen maar goed. Maar je moet als arts toch vooral aanvoelen of de patiƫnt die nodig heeft of niet.

Dit verschilt dus ook echt heel erg van mens tot mens. Ik ken iemand die is overleden aan kanker maar die heeft altijd in de veronderstelling geleefd dat hij het ging overleven. Hij heeft dus ook nooit met iemand gepraat over dood gaan. En ik denk dat op die manier ermee omgaan ook moet kunnen. Maar ik verwacht van mijn arts wel eerlijkheid en dat is misschien soms hard maar die omfloerste bewoordingen van artsen om het allemaal te maskeren vind ik zelf alleen maar wazig en irritant en vooral ook heel onhandig.

De term ongeneeslijk ziek wordt toch nog wel gebruikt? Of ook totaal niet?
Ik vind een mededeling als ā€˜iemand wordt niet meer beterā€™ namelijk ook op te vatten als chronische ziekte. Ik wil wel graag weten wat nou wel en niet goede termen zijn om te gebruiken, om mensen niet te kwetsen (oh @tessel gaf als voorbeeld al ā€˜de ziekte is niet meer te behandelenā€™ zie ik)

Een moeder van een vriendin liet laatst haar rooster en protocol zien van -tig jaar geleden, zij stond ingeroosterd op de ā€˜mongooltjesgroepā€™. Ze werkt nog steeds met deze doelgroep maar de benaming wordt gelukkig niet meer gebruikt. Ze vertelde dat het toen heel normaal was maar dat ze zich nu niet meer kan voorstellen om iemand een mongool te noemen.

10 likes

Wat is dit voor raar bericht? ā€˜Zeā€™ zit hier gewoon mee te lezen. Praat direct tegen @tessel zelf? Wat een kinderachtig gedoe, en om wat ook.

Haar post is heel direct maar zo grof is het toch niet?

33 likes
We gaan wel erg ver off-topic zo

Ik zou tegen iemand als jij (als ik weet dat je dat allemaal graag precies wil weten) zeggen dat ik je niet meer kan genezen, dat je gaat overlijden aan de ziekte, maar dat ik in de tussentijd absoluut niet stop met behandelen, dat ik je zal begeleiden en dat ik mijn uiterste best zal doen alles waar je last van kan krijgen te behandelen, tot dat niet meer lukt en dan kan ik er voor zorgen dat je er zelf niets meer van mee hoeft te krijgen.
Dat klinkt hoop ik anders dan ā€˜ik geef het op, daag!ā€™. Want opgeven is het dus voor mij gewoon niet, je gaat gewoon door met behandelen, alleen van andere dingen.

30 likes

Uit eigen ervaring met beide ouders waarvan directe behandeling van ziekte niet meer aansloeg werd er min of meer ook gesproken van uitbehandeld/opgegeven. Heb daar zelf nooit echt over nagedacht of dat fout is of niet om te zeggen, want het was ook gewoon de waarheid. Beide ziekten waren niet meer te genezen, alleen pijnbestrijding was nog mogelijk.

Is het een ongelukkig woord om te zeggen? Ja. Maar in de volksmond hoor je dit nu eenmaal heel vaak. Wil niet zeggen dat degene die de reactie plaatste het respectloos bedoelde.

1 like

Nou ik moet zeggen dat ā€˜moraalridder op oorlogspadā€™ wel echt een mooie geuzennaam is

25 likes

Ik zie een nieuwe titel aankomen!

3 likes