Ik heb tot nu toe de eerste drie afleveringen van de Vila gezien (don’t ask me why), maar ik was echt half geshockeerd hoe vooral twee van die jongens zich in de nacht gedroegen. Die meiden zeiden duidelijk ‘nee’, maar daar namen ze geen genoegen mee en bleven maar doorpushen. Echt walgelijk.
Haha jezus ik was ‘5 uur live’ (RTL) aan het kijken en daarin was een item over seksuele intimidatie in het openbaar vervoer. Vond het een goed item, maar in mijn cynisme dacht ik wel dat het te maken had met bovengenoemde situatie, en dat ze even een tegenhanger erin hadden geplakt voor de “balans”.
Nou prima item, presentatrices Daphne en Tooske deelden ook hun ervaringen/gaven ook hun mening.
Direct daarna zijn Frank en Roger (woonprogramma) te gast om te vertellen over hun nieuwe woon-serie en zegt één van hen iets als ‘het is net zoiets als met ‘me too’, als een man het niet krijgt wil hij het alleen maar meer’ ofzo. Weet het niet meer letterlijk maar zoiets. En Daphne en Tooske lachen schaapachtig en zeggen er niks van.
(Trouwens natuurlijk Frank/Rogier’s fout maar na zo’n item vind ik het best hard als je dat gewoon voorbij laat gaan als presentatrice.)
Oh ja en het niet-cynische in mij hoopte dat die me too-opmerking een scherpe kritische sneer van hen was naar aanleiding van bovenstaande, maar ik ben bang van niet.
Wat een overtrokken reactie, wat heeft dit met support te maken?
Of er nou in een spoilertekst staat dat het over sexual assault gaat of in de tekst van de tweet die hier embedded is maakt toch geen verschil? Die tekst staat er either way.
Ik zag net op de Facebook pagina van de bovengrondse dat er morgen de schreeuw om leven in het centrum van Utrecht plaats vindt en dat je vanavond posters kon halen als tegengeluid.
Ik baal echt dat ik het te laat zag want had graag een poster willen ophangen. Verder blijf ik morgen maar even uit de stad om deze misselijkmakende mensen te ontwijken. Tenzij iemand nog een lange rode cape en een witte kap te leen heeft
Ik ben het met je eens maar ik denk altijd wel dat we een beetje moeten erkennen dat sommige veranderingen voor mannen ook heel moeilijk zijn en dat we daar wat mee moeten. Natuurlijk is dat aanstelleritis en slap en zijn zij niet degenen die het moeilijk hebben, maar als je alleen maar zegt: ‘Jij bent een priviliged (white) male dus jij moet je niet aanstellen.’ dan ga je mannen niet aan de kant van het feminisme krijgen denk ik. Behalve mannen die het al snappen.
Ik ben op zoek naar een bij voorkeur Nederlandstalig boek (dus in principe vertaling) voor een mannelijke kennis die vaak seksistische grappen maakt, zelfs over o.a. zijn dochters en echt niet begrijpt waarom dat niet kan en waarom vrouwen daar last van hebben, ook niet na heel veel uitleg (emotional labour pff), maar nu wel bereid is zich daar een beetje in te verdiepen. Het is niet mijn eigen situatie maar wel een dichtbij me en ik voel me betrokken omdat zij mij er zelf bij betrokken hebben (niet relevant om uit te leggen hiervoor).
Anyway:
Wat het boek moet hebben is; leesbaar voor een ‘beginner’ in dit opzicht, dus niet beginnen met een intimiderende shitload aan academische/feministische termen; maar wel wetenschappelijke inslag met veel bronnen/logica en dus over het systematische van seksime en hoe je daaraan bijdraagt (de persoon kan zich niet goed in anderen verplaatsen en is gericht op feiten dus een boek met ‘enkel’ een emotioneel relaas heeft weinig zin); het moet bij voorkeur ook veelomvattend zijn dus echt laten zien hoe het op allerlei vlakken in de maatschappij doordreunt. Het moet ook geen filosofisch boek a la The Second Sex zijn. Meer actueel en meer praktisch, minder filosofische beschouwingen, maar wel een boek dat je ‘raakt’ (hoop ik dan).
Ik dacht aan het boek Down Girl (https://www.bol.com/nl/p/down-girl-the-logic-of-misogyny/9200000101635646/?suggestionType=browse&bltgh=lC71xvGGyhOyS9KayhtIIQ.1_2.3.ProductTitle of Misogynation https://www.bol.com/nl/p/misogynation/9200000095131513/?s2a=#) maar daar kan ik geen vertalingen van vinden.
Ik kan natuurlijk allerlei reviews gaan bekijken van alle boeken die in de afgelopen 6 jaar hierover zijn gepubliceerd maar ik hoop dat iemand hier misschien kan meedenken.
Ik kom zelf dus al heel veel boeken tegen maar ik ben dus benieuwd of jullie bepaalde boeken hebben gelezen of aangeraden hebben gekregen van anderen en gebaseerd daarop een advies hebben.
Of gewoon damn honey maar dat is misschien wat te hip en jong
Ik wilde al reageren met dat dat niet echt is wat ik bedoel maar ik zie nu ook wel wat reviews voorbijkomen van ‘goed om aan mannen cadeau te geven’ oid.
Ik denk alleen dat het niet echt de indruk maakt die de bedoeling is, als ik het zo lees is het vooral een persoonlijk relaas en heel veel gedeelde persoonlijk ervaringen (again, emotional labour van o.a. mijzelf) maken ook geen indruk op de desbetreffende persoon. Ik denk niet dat het verhaal van twee andere vrouwen dan wel indruk maakt.
En het hoeft ook helemaal niet zo lichtvoetig of positief te zijn. Het mag best hard zijn. Misschien onderschat ik het boek hoor, maar ‘een pleidooi om te doen waar je zelf zin in hebt’ klinkt gewoon niet echt passend bij deze situatie.
Dat is het 1e boek. Er is nu ook heb je nou al een vriend, met heel veel bronnen maar leest heel makkelijk. Maar ik denk idd dat het te jong en hip geschreven is voor hem.
Heel goed, ik hoop dat dit erdoor komt
Ja, ik snap echt het idee achter die boeken en vind het super dat ze dat publiceren maar dat is inderdaad totaal niet wat ik in dit geval zoek.
Ik vind het zo zo zo chill van de TU Eindhoven dat ze hiermee begonnen zijn en het gewoon doorzetten.
Dingen die minder belangrijk zijn qua boek zijn trouwens; seksisme/feminisme in andere werelddelen, vrouwen in machtige posities, slutshaming, bodyshaming. Ik denk in dit geval meer aan onze samenleving/maatschappij en meer richting me too/rape culture (wat natuurlijk ook samenhangt met de voorgenoemde dingen, maar ik bedoel qua focus) en alles dat daaraan bijdraagt.
Misschien testosteron rex? Dat is iig het enige boek dat ik heb en daar is dacht ik ook een nl vertaling van. Of iets van naomie wolf?
Thanks voor de tips.
Een boek over brein en aanleg vs cultuur is wel interessant voor hem maar ik zoek eerst een ander boek, meer met een focus op me too/rape culture, en hoe lichamen van vrouwen eigendom van anderen lijken te zijn. Naomi Wolf en haar werk heb ik zelf niet zo hoog zitten
Ik wil trouwens niet alles afkappen wat jullie aandragen, vind het heel fijn dat mensen meedenken! Maar ik geef ook maar eerlijk aan dat dat niet is wat ik zoek en dat ik dus verder aan het denken ben.
Moet je hem niet vastbinden op een stoel en sletvrees van sunny bergman laten kijken?
Nee het gaat in deze situatie niet echt om of vrouwen seks hebben en met hoeveel mensen en daar een mening over hebben (natuurlijk wel deels maar alle negativiteit richting vrouwen hangt met elkaar samen). Op zich kan ik wel 1000 dingen aandragen maar ik wil beginnen met iets dat meer van toepassing is op deze situatie. En daarin gaat het meer over grensoverschrijdende grapjes/opmerkingen in algemene zin en geen besef hebben van hoe het is om een vrouw te zijn in de wereld, wederom in algemene zin. Grapjes maken over #metoo enz.
Maar gedeeltelijk dus over de rug van z’n kinderen waardoor ik ook denk aan een boek over het opvoeden van meisjes (dus met wat voor dingen meisjes te maken krijgen in de wereld).
Heel ironisch dat ik hier zoveel tijd in steek maar het gaat me aan het hart, dus…
Poe dat lastig! En klinkt als een lastig geval sowieso. Maar hij vindt het dus niet “genoeg” om persoonlijke verhalen van vrouwen te lezen die met zaken hebben gedeald die voor iedereen als vrouw herkenbaar zijn alhoewel je niet alles zelf heb meegemaakt maar wel het gevoel kent (beetje vaag hoe ik het omschrijf maar bv dat je nooit bent achtervolgd door een paar mannen maar elke vrouw kan zich wel een situatie indenken die daar op leek)
Lastig lastig. Ik snap dat het je aan het hart gaat zeker aangezien het ook om kinderen gaat.
Ik heb zelf vooral opiniestukken op internet gelezen over rape culture en geen boeken. En als hij dat gaat googlen komt ie vast terecht in de manosfeer waarin ie alleen maar overtuigd wordt dat vrouwen feminazis zijn en alle macht over “de seks” hebben en dat dat niet eerlijk is want hoezo beslist een vrouw over haar eigen lichaam, dat is typisch iets voor mannen om te doen.
Ik ken dat hele boek eigenlijk niet (alleen hier op het forum gelezen over de podcast). Maar! dat boek ga ik cadeau doen aan m’n vader voor kerst, dank