Feminisme

Ik dacht al dat deze reactie zou komen, maar ja ik weet echt heel zeker dat als een mannelijke vriend of mijn 55-jarige vader daar had gezeten ze deze dingen niet had geopperd. Bewijzen kan ik het natuurlijk niet.

Ze zei ook nog dat ze jaloers was op mijn slanke lichaam, even voor het algehele beeld.

was dat een knuffeltje een eland?

Nee een panda!

59 51

Ik zag dit net op de Zalando frontpage. Nooit verwacht dit te zien op een Duitse website. :slight_smile:

12 likes

Geen idee of dit met feminisme te maken heeft maar ik merk de laatste tijd dat ik het storend vind als mannen de hele avond grappen over seks kunnen maken… en als ik dan een droge/grappige opmerking daarover maak dat daar dan uren over door moet worden gegaan ‘want dat verwacht je niet van een meisje’. Ik twijfel dan aan mezelf… ben ik zo mannelijk dat ik ook grappen over seks maak? Zo ja, vind ik dat dan erg ja of nee? Rare rolverdeling. Meisjes horen niet ‘vies te zijn’.

2 likes

Wauw_isa had er vandaag instastories over. Niet dit maar dat ze gendervrije commercials hebben en ondertussen op hun site man/vrouw nog wel apart vermelden en ook dat er bij vrouw beauty staat en bij man verzorging.

Dit is trouwens niet echt een directe reactie op jouw post, en ik vind het ook juist fijn dat het beeld in de media op alle vlakken diverser wordt. Maar moest er door jouw post dus aan denken.

1 like

Ik vond dit artikel ook wel goed. Vooral de manier waarop de boodschap is verpakt. Ik denk wel dat het best veel vrouwen aan het denken zet. Of ze vroeger (deels) ook zo waren of niet.

Ik moest direct terug denken aan vroeger. Ik ben opgegroeid in een omgeving met weinig vrouwelijke voorbeelden en ik miste in de media ook type vrouwen of meisjes waarmee ik mij kon identificeren. En dan hielp het ook niet dat mijn hobby’s en interesses vooral in trek waren/zijn bij mannen. (Gelukkig is er tegenwoordig veel aan het veranderen, in de zin dat meer vrouwen die interesses delen en elkaar meer steunen. ) Maar hoewel ik meer een jongensmeisje was en vooral veel vrienden had, heb ik andere vrouwen nooit belachelijk gemaakt om hun interesses of uiterlijk. Ik was alleen vroeger erg fel wat betreft het bestrijden van breezahtaal omdat ik dat dom vond.

Ik dwaal af, maar wat ik nog steeds moeilijk vind zijn situaties waar veel vrouwen of meisjes zijn. En dan niet de type vrouwen waar ik veel mee gemeen heb die rond ook feministisch en maatschappijkritisch zijn, en een tikkeltje links en veel lezen, maar de vrouwen die weinig hebben met de dingen die ik zojuist opsomde. Of bijvoorbeeld tienermeisjes. Hoe ben ik een goed voorbeeld voor hen als docent? Of ben ik dat al door gewoon mijzelf te zijn. Door te benadrukken dat ze mogen zijn wie ze zijn etc.

3 likes

Ja, ik denk dat laatste! Zeker in je tienerjaren willen veel meisjes toch erbij horen en dan ga je je dus kleden zoals de rest. Om dan een voorbeeld te hebben dat anders is, is denk ik alleen maar goed!

Maar ja, interessant artikel. Ik haal er vooral de enorme interne misogynie uit die blijkt uit zulke uitspraken (snap dat dit ironisch is geschreven hoor, maar ik zie vaak dit soort teksten op twitter of in het echt) vanuit de ik-persoon (‘kijk ik ben niet zoals andere tutterige meisjes, ik ben een cool girl’ kortom; net een man maar dan met een vrouwenlichaam eronder en iemand die de man altijd gehoorzaamt. En het erge is dus dat sommige vrouwen echt zo denken: dat ze dus niet goed genoeg zijn als ‘vrouw’ en dus maar zoveel mogelijk op een man willen lijken puur zodat mannen ze leuk vinden. Niet omdat ze dat zelf willen (want dat is natuurlijk oké!) maar alleen omdat ze uniek en speciaal en interessant voor mannen willen zijn. Dat je je eigen vrouw-zijn blijkbaar zo haat dat je niet in kan zien dat dat er óok mag zijn…

3 likes

Ik vind ook niet dat je als feminist niet mag zeggen dat je graag mannelijke vrienden hebt of graag in een mannelijke omgeving werkt maar het verschil is inderdaad wat jij zegt: zeg je het omdat je het vind of zeg je het omdat het je leuk/aantrekkelijk maakt voor mannen?

Ik vind het alleen jammer als mensen zeggen: ‘Ik werk graag met mannen wánt met vrouwen werken is vaak zo’n gezeik.’
Ik heb dat vroeger ook wel gezegd/gevonden maar dan heb je gewoon met de verkeerde vrouwen gewerkt denk ik. Mannen hebben ook genoeg gezeik/geroddel op de werkvloer is mijn ervaring. Zulke karaktertrekken aan vrouwen toeschrijven is i.m.o. wel seksistisch.

12 likes

Mijn auto is kapot gegaan vanmorgen. Verschillende lampjes branden alarmerend (incl stop lampje), motor maakt een raar geluid, anyway, er gewoon iets stuk. Dus ik app naar mijn werk in de groep app dat ik thuis werk en naar de garage moet. Ik baal ontzettend en ben bang voor de rekening die ik dus zal moeten gaan betalen, onverwacht en ik heb mijn auto hard nodig dus zit erg in de stress.

Komt er eerst een collega ‘weet je zeker dat ie stuk is?’
Dan mijn baas ‘hoezo stuk?’
Op dit moment vind ik het al heel irritant dat mijn oordeel over wanneer MIJN auto stuk is nu al direct betwijfeld wordt. Maar goed, ik leg de situatie uit.
‘Hahaha die lampjes horen te branden’
inserts ‘grappige’ gifjes
‘oh jongens mijn lampje van mijn achterklep brand, ik blijf ook thuis!!’
Hihaho

Ik ben ongesteld dus zit ik nu met tranen van frustratie in mijn ogen, wat een tamelijk overdreven reactie is. Maar ik weet ZO zeker dat als een van die collega’s had gezegd ‘m’n auto is stuk’ dat de enige reactie was geweest ‘balen man’.

Ik kan nog even geen reactie bedenken die niet overkomt als ‘ik ben nu aangevallen en zit op de kast’ want dat plezier gun ik ze niet. Want dan is het weer ‘ooooh je kan ook niks hebben’ en ‘oh grapjes moet je tegen kunnen’. Dus ik heb maar niets gezegd.

Op dit soort momenten haat ik het intens om vrouw te zijn.

10 likes

Jeetje balen van je auto! Indd verstandig om niet meteen te reageren wanneer je emotie het hoogst is.

Ik zou het afdoen met de ‘diagnose’ van je auto zodra je er meer over weet. Want dan is meteen duidelijk dat het wel degelijks iets serieus is.

Maar ik begrijp je frustratie over dat bij een man waarschijnlijk uberhaupt niet was doorgevraagd.

Ja het is niet eens alleen het doorvragen maar meteen die kut grappen. Alsof het onmogelijk een serieus probleem kan zijn en alsof ik het sowieso fout heb. ‘Die lampjes horen te branden’. Hij mansplaint MIJN auto terwijl hij zelf niet eens een auto heeft.

2 likes

Dit is toch godverdomme ook om te janken, daders van moorden op mannen en vrouwen in 2018:

6 likes

Wat goed van je vriend!

Een tip: ik werk ook op scholen, maar ik mag een kind nog geen paracetamol geven ivm mogelijke allergieën. Ik zou als ik jouw vriend was even checken of hij pijnstillers mag geven aan een leerling.

2 likes

Er was inderdaad echt iets serieus. En uiteraard is er nu doodse stile en vind niemand het nog nodig te reageren.

Ja dit zag ik vanmorgen op het nieuws. Vond het echt heftig om te horen dat je als vrouw het meest bang moet zijn van je fucking partner :neutral_face:. Wel apart trouwens dat mannen veel vaker vermoord worden door onbekenden/random mensen

1 like

Ja bizar he. En dan vertellen we meisjes dat ze niet alleen naar huis mogen fietsen (maar wel met een partner bijv). We kunnen beter jongens vertellen dat ze niet alleen in het donker moeten lopen wegens al die onbekende daders :’)

7 likes

:pensive::heart:

Oh die Duitsers zijn van de borstvoedingsmaffia hoor, dus die tweede verbaast me niet :smiley:

1 like

Moest hier wel om lachen, gebeurde me op concerten en festivals te vaak (oh en als security me het terrein afzet. Maar daarbij zeg ik altijd direct dat ik meewerk maar dat ze echt van me af moeten blijven, werkt enigszins)

13 likes