Europese verkiezingen 2019

Ik weet niet of je twijfel tussen fvd en vvd stemmen is, dat je een grap maakt of strategisch op vvd overweegt te stemmen
Maar dit stond in de krant, in een interview met iemand van D66 en stemopeenvrouw

4 likes

Ik heb net gestemd :tada: Was maar één persoon voor me en niemand na me, dus ik voelde me een beetje bekeken tijdens het stemmen.

2 likes

Ik hoop dat iemand hier me kan helpen want kan nergens antwoord vinden op deze vraag. Ik ben van plan om op de PvdA te stemmen omdat ik graag zou zien dat de sociaaldemocraten het van de conservatieven winnen. En ik zou het geweldig vinden als Frans Timmermans voorzitter wordt van de Europese Commissie. Maar wil ook graag op een vrouw stemmen, maakt het uit voor die positie of ik op hem stem of op een vrouw?

Volgens mij niet, tenzij er zo weinig mensen op de PvdA stemmen dat ze maar een zetel hebben en alleen jouw vrouwelijks parlementslid met voorkeursstemmen gekozen wordt. Maar dat lijkt me een onwaarschijnlijk scenario!

1 like

Dan stem op even vrouw van de PvdA :slight_smile:

1 like

Thanks dan ga ik dat doen denk ik. Nog lichte twijfels tussen Groenlinks en PvdA maar ga pas vanavond stemmen dus heb nog even om na te denken.

2 likes

Nee dat maakt geen verschil. Zoals je zelf ook zegt zit de spitzenkandidaat in de commissie en stem jij op een vrouw voor het parlement. Daarnaast kiezen eigenlijk de regeringsleiders de voorzitter van de commissie en is het dus zeker niet zo dat degene met de meeste stemmen automatisch voorzitter wordt (je kan ook enkel alleen op mensen van je eigen lidstaat stemmen)

1 like

Thanks, bedankt voor je uitleg!

http://jeronivergeer.nl/

Ik denk dat dit 'm wordt! Ze heeft gewerkt met mensenrechten en veel politieke ervaring opgedaan. En ze is LHBTI en wil zich inzetten voor de rechten van deze mensen!

4 likes

https://www.wecf.org/ecofeminist-scorecard-netherlands/

De ecofeminist scorecard van NL.

1 like

Nee het was een grapje haha. Ik ga pvda stemmen waarschijnlijk.

2 likes

Haha mijn man. Ik vroeg of hij al weet waar hij op gaat stemmen.
Hij: "Ja Partij van de dieren toch?’
Ik: ‘Ja, en als ik jou was zou ik op nr 6, Stephanie stemmen’
Hij: ‘Oke is goed’.
:thumbsup:

22 likes

Ugh, ik heb me blijkbaar niet geregistreerd voor de Europese verkiezingen. Ik dacht dat dat samen met mijn inschrijving voor de federale verkiezingen in orde was, maar blijkbaar was dit apart (was ook helemaal niet duidelijk aangegeven). En nu voelt het zo stom dat ik een kans om te stemmen heb laten schieten :frowning:.

Ik twijfelde tussen PvdA en CDA omdat CDA een stuk minder conservatief lijkt te zijn in Europa. Door een instastory van yara over abortus ben ik toch aan het twijfelen gebracht. Waarschijnlijk zijn ze toch nog te conservatief naar mijn smaak.

Ik denk dat het PvdA wordt! Pro Europa, wel realistischer naar mijn idee dan andere linkse partijen en meer rekeninghoudend met minderheden dan andere midden partijen.

3 likes

Ja door de kieskompas dacht ik echt oh wat fijn. Maar ze zijn niet heel duidelijk verder over abortus. Pff vind het echt moeilijk allemaal.

Gestemd! Zo jammer om te zien dat het zo stil was :weary:

Vind dat echt zo cute dat mensen zich dan alsnog helemaal gaan registreren in zo’n uithoek haha

15 likes

Ah, inderdaad! Ik was een va de 12.000, maar ken genoeg NLers hier die niet hebben gestemd. Ik had overigens ook de optie om voor DE te stemmen ipv NL, maar ondanks dat ik toch al een tijd wegben houd ik me nog steeds meer bezig met de NLse politiek, dus toch maar besloten voor NL te stemmen.

Meh ik weet het echt niet. Ik heb me er gewoon niet genoeg in verdiept allemaal en ik heb ook eigenlijk niet de energie om dat te doen. Het voelt niet goed om niet te gaan stemmen maar het voelt ook niet goed om maar naar aanleiding van een paar stemwijzers iets te stemmen…

Vind dit zo lastig allemaal. Die stellingen in die kieswijzers vind ik ook mega kortzichtig.

1 like

heb je de kieswijzer van de volkskrant gedaan? bij mij kwam die het beste uit met wat ik zelf al uitgezocht had adhv de partijprogrammas. https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2019/stemchecker-europese-verkiezingen/#/

deze is gebaseerd op dingen waar de afgelopen tijd op gestemd is, dus houdt zich meer bezig met de dingen die nu spelen itt de normale kieswijzer die inderdaad veel algemener is.

2 likes