Duurzaamheidstopic

Er is nu ook natuurlijk herbruikbare inpakpapier! Ik probeerde inpakpapier al zoveel mogelijk te hergebruiken door het te bewaren en niet als een maniak mijn cadeau’s open te maken maar het is wel handig.

3 likes

Ik gebruik afwisselend het wasmiddel van seepje en ecover. Vind ecover lekkerder ruiken, maar als seepje in de promo is sla ik daar wat bussen van in.
Onlangs heb ik ook de schillen gekocht, maar nog niet gebruikt. Ik heb wel zo’n netje met een rits waar ik mn bh’s in was, dus daar kunnen de schillen al niet uit ontsnappen… Misschien me dit weekend er eens aan wagen.

Tip voor zweetluchtjes: laat je kleding, voor je ze wast, eerst een nacht/dag weken in een emmertje met schoonmaakazijn. Ik ontdekte dit nadat, zelfs met veel wasmiddel en op een lang wasprogramma, m’n sportleggings muf bleven ruiken. Nu laat ik de ‘geurgevoelige’ items 's ochtends even weken en doe ik ze 's avonds de wasmachine in. Werkt prima.

Ander eco tipje; ik gebruik herbruikbare fruit/groentenzakjes in de winkel. ik heb deze, ze zijn groot en schijnen goed door. Soms vragen ze wel eens nors aan de kassa of er nu “perziken of nectarinen in het zakje zitten want je ziet het niet goed”, maar heb er voornamelijk veel positieve reacties op gekregen :relaxed:

1 like

Heeft één van jullie ervaring met de Fairphone? Of weten jullie of er nog andere duurzame opties voor smartphones zijn?
Ik heb mijn telefoon nu twee jaar en hoewel hij het verder nog prima doet begint de batterij echt slecht te worden, maarja, die kan dus niet vervangen worden. Ik vind het echt zo stom dat telefoons gewoon gemaakt worden om niet al te lang mee te gaan en dat we allemaal iedere paar jaar onze telefoon vervangen voor een nog iets nieuwer model. Dit wil ik dus niet meer, maar ik weet ook niet wat ik dan wel wil.

Niet ik direct maar een vriendin van me! Ze was er op zich wel tevreden over, al waren er soms wel wat technische mankementen (vastlopen of soms traag zijn). Overigens heeft zij m na 3 maanden in de wc laten vallen en kocht ze toen maar weer een Samsung (want een nieuwe fairphone was te duur) Hahaha dus kan haar self-assigned ‘ik leef heel duurzaam’ ook niet helemaal meer serieus nemen

2 likes

Er zit een klein zakje bij de schilletjes zelf! :slight_smile: Maar bij iemand hier was die gaan slijten (je kan dan wel gratis een nieuwe bestellen, maar toch) dus zo’n waszakje is ook een slimme.

Wat voor verhouding water/azijn doe jij ongeveer?

Hier ben ik ook naar op zoek. Mijn telefoon is nu 5 jaar oud en hij doet het gelukkig nog maar ik vrees voor het moment dat dat voorbij is.
Ik heb me wel wat verdiept in de fairphone maar ik las een hoop niet hele positieve verhalen. Inderdaad langzaam, vaak vastlopen of uitvallen. Klonk nog niet helemaal ideaal. Maar ik heb nog geen alternatief gevonden.

1 like

Nee wat ik hoorde was ook lang niet allemaal positief, echt jammer.
Ik twijfel zo wat ik moet doen. Ik zou namelijk gewoon weer een tweejarig abonnement kunnen nemen en een nieuwe telefoon uit kunnen zoeken. Dat is nog een heel stuk goedkoper dan de Fairphone ook. Eigenlijk wil ik dit alleen helemaal niet. Ik weet namelijk dat er echt superveel mensen rondlopen die gewoon niks om duurzaamheid geven en hier niet eens over nadenken. Als dan de mensen zoals ik die het milieu wel heel belangrijk vinden dit dan ook nog eens gaan doen dan gaat er al helemaal niks veranderen.
Dan kan ik me er wel heel rot en bezwaard over voelen, maar in the end ben ik dan ook gewoon een industrie in stand aan het houden waar ik eigenlijk van walg.

Ik denk dat dit soort dingen ook tijd nodig hebben. Technologische ontwikkelingen gaan natuurlijkk erg snel maar dit is een nieuw gebied. De nieuwe versies van de fairphone zullen dus steeds beter worden, verwacht ik. De vraag is wil je in de tussentijd een telefoon die wat minder goed werkt dan je gewend bent? Je zou ook op marktplaats kunnen kijken (of een alert in kunnen stellen) om een goedkopere tweedehands fairphone te proberen. Ik kwam daar een paar maanden terug nieuwe telefoons tegen van mensen die hem weg deden omdat ze toch liever een gewone hadden. Dus misschien kan dat een (extra duurzame) tussenoplossing zijn.
Verder hou ik mezelf voor dat het het allerduurzaamst is om mijn huidige telefoon te houden. Dus ik hoop gewoon maar dat hij het nog een tijdje volhoudt en dat er dan misschien wel een goed alternatief is.

1 like

Goed topic! Ik ga die wasbare wattenschijfjes aanschaffen. Wassen jullie deze met wasmiddel? Het lijkt mij eigenlijk niet fijn als ze dan zo sterk naar wasmiddel ruiken.

Ik zou ook wel meer voor de bijen willen doen, maar ik heb alleen een binnenplaats dus denk niet dat ik daar veel mee kan. Ik zal het eens bij mijn ouders voorleggen, die hebben een grote tuin :yum:

Heeft iemand ervaring met de guppy friend waszak? Deze zou de microplastic dingetjes die van je was af komen tegenhouden zodat ze niet in het water terecht komen. Ik ben vooral benieuwd naar of je ze daarna dan makkelijk uit die zak kan halen en weg kan gooien ofzo? Ik zie het niet helemaal voor me :sweat_smile: Vind het wel een interessant concept dus ben erg benieuwd.

1 like

Ik heb vandaag een groente- en fruitzakje gekregen waardoor je de plastic zakjes bij de supermarkt voor groente en fruit niet meer hoef te gebruiken. Als het goed is binnenkort in de supermarkt :slight_smile:

4 likes

Oh ik denk dat het ongeveer 1/10 azijn/water zal zijn.
Moeilijk in te schatten, ik gooi er maar wat in op gevoel :innocent:

1 like

Ekoplaza heeft ze ook! :slight_smile:

Ik zag net dit voorbijkomen op facebook, als alternatief voor plastic zakken in de prullenbak:

Zou dat nou echt werken? Worden die kranten niet zompig en doorgelekt? Ik krijg hier amper krantenpapier en het anders wordt het apart ingezameld, zou het dan duurzamer zijn om het bij het restafval te gooien? (Aan de andere kant belandt mijn plastic vuilniszak ook in het restafval ipv in de plasticinzameling natuurlijk)

Ik ken het niet, maar klinkt interessant!

1 like

Ik heb een fairphone! Ben best wel tevreden, maar ook niet al te veeleisend. Ben vooral blij dat ik onderdelen kan vervangen want ik ben megaonhandig en laat nog wel eens dingen vallen. Vind het ook wel goed om deze missie te supporten.

2 likes

Heeft iemand hier thuis een stoomreiniger? Hoe bevalt het?

Ik zoek eigenlijk een nieuwe manier van schoonmaken waarbij ik minder/geen chemische troep gebruik. Heb ook nog ergens een boekje liggen met recepten voor eigen schoonmaakmiddelen maar dat is weer zo’n gedoe.

Ik! Beviel uitstekend op de parketvloer, op de nieuwe stenen vloer heb ik hem nog niet getest. Die van mij is zowel geschikt voor gladde ondergronden als voor kleden, en hij kan ook kleine dingen opzuigen.

1 like

Weet iemand of je die wasbollen ook in een fysieke winkel kunt kopen? @Kusjessoldaat misschien?

Ik wil graag overstappen naar een duurzame bank maar ik twijfel tussen Triodos en ASN. Triodos scoort iets hoger in duurzaamheidsonderzoeken en gebruiksgemak, maar je kunt er geen creditcard afsluiten en hun betaalrekening is 12 euro duurder per jaar. Heeft iemand ervaring met een van de twee?