Caronatopic #9

Ik snap dit ook niet… Als ik kijk nu naar mijn zusje in haar master: geen enkele keer les (gehad) op de universiteit, geen stage kunnen en mogen lopen. Waarom worden zij niet 50% gecompenseerd hmm. Het collegejaar 2021/2022 lijkt me ook juist beter te gaan worden.

7 likes

Ik droomde vannacht dat ik in een best wel volle sprinter (trein) zat en alleen ik + nog 1 andere reiziger droeg een mondkapje :sweat_smile: ik ging de andere reizigers er wel op aanspreken en iedereen was zo van “oh, niet aan gedacht”. Heeel raar :joy: was voor mij wel voor t eerst dat ik echt over Corona droomde

Pff wat heftig :worried: gelukkig zijn ze er wel op tijd bij! Hopelijk herstelt ze goed.
Toeval of niet maar ik heb dit soort verhalen ook nog een paar keer gehoord in de eerste golf. Ook corona gehad, ging net weer wat beter en toen een embolie. Allebei overleden overigens :disappointed:

Wellicht is het echt toeval hoor, wil geen paniek zaaien, maar ik heb geen idee of hier al meer onderzoek naar is gedaan?

Oh oef, ik hoop dat de bloedverdunners hun werk nu doen. Maar angstig is het wel ja. Waren deze personen nog jong of oudere leeftijd?

Ik weet niet of er meer onderzoek is naar gedaan, ze zeiden in het ziekenhuis wel dat het vaker voorkomt ja en dus bekend is.

Longembolie bij Corona, daar is al uitgebreid onderzoek naar gedaan. Komt helaas toch wel wat voor. Ook tijdens deze tweede golf zie ik regelmatig patiënten na enkele weken terug komen met forse benauwdheid en pijn op basis van een longembolie. Is heel schrikken voor hen.

2 likes

Misschien een domme vraag maar merk je t echt als je een longembolie hebt? Ik heb regelmatig pijn op de borst en ben daardoor wel eens bang dat ik zoiets niet herken en daardoor t loodje leg.

Een longembolie gaat niet meer vanzelf weg en wordt in de regel alleen maar erger. Ik weet natuurlijk niet hoeveel mensen het niet merken, want die komen dan ook niet naar het ziekenhuis, maar wij maken ongelooflijk veel CT-scans voor andere redenen en vinden dan maar zeer zelden longembolieen per toeval, meestal bij mensen die dan al een heleboel andere dingen onder de leden hebben.

@puntjes ik zie heel veel longembolieen (zeg maar zeker 5-10 patiënten per week) en er is er dit jaar misschien een handvol overleden, en die zijn dan over het algemeen al enorm slecht als ze het ziekenhuis binnenkomen, mensen die stabiel binnenkomen en behandeld worden en daarna dan ineens overlijden ken ik persoonlijk niet. Wel eens dat ze naast de longembolie ook nog verslechtering van de COVID of een longontsteking erbij krijgen en dan uiteindelijk aan alles samen overlijden, maar dat zijn in de regel ook zeker niet de gezonde 30’ers.

6 likes

Ik val inderdaad ook net buiten alle regelingen en dat is heel zuur. De helft korting op het eerste jaar wat een tijdje terug is ingesteld en de coronacompensatie, is toch een jaar gratis collegegeld in totaal.

Ik snap dondersgoed dat studenten vertraging oplopen in deze situatie, maar het zou juist moeten belonen om wel dit studiejaar af te studeren vind ik en dat is nu niet het geval.

1 like

Ik heb het echt niet gemerkt. Was een aantal jaar terug en was al heel wat weken beroerd en kortademig

Denk dat ze bedoelde dat huisartsen tot nu toe alleen beschikking hebben over AstraZeneca en die wordt niet effectief genoeg geacht voor ouderen, dus ze heeft in principe wel gelijk.

Haha ja kut dit was bij ons dus ook, bij paar patiënten gewicht/lengte net verkeerd om ingevoerd waardoor je dus een gigantisch BMI krijgt, haha. Maar ik heb ze allemaal handmatig gecontroleerd, dus die eruit gegooid. :sweat_smile:

Vandaag wordt de eerste batch AstraZeneca-vaccins bij ons bezorgd! Ik vind het heeeelemaal kut wat er allemaal van ons verwacht wordt, maar vind het wel heel cool dat wij nu kunnen gaan helpen met het percentage gevaccineerden in Nederland op te krikken. Hoop echt dat je dat over een paar weken gaat zien en dat we dan kunnen zeggen: wat kunnen we toch blij zijn met die huisartsen in Nederland!!!

Gaan vandaag en morgen eerst ons personeel vaccineren, volgende week de mensen wonend in instellingen en de week erop de mensen uit 1956 en 1957 en de mensen met een BMI van 40 en hoger.

Zet op kleine schaal dus geen zoden aan de dijk, maar als je dan denkt dat over een paar weken door alle huisartsen in Nederland al deze mensen in Nederland alvast zijn gevaccineerd, dan ben ik wel trots. :sunglasses:

Edit: mensen in instellingen gebeurt trouwens met Pfizer via speciale koelboxen, in de eigen auto met één huisarts en twee assistentes, een heel spektakel dus.

48 likes

Maar als je beroerd en kortademig bent dan heb je toch iets gemerkt? Of had je er iets anders van verwacht te merken?

2 likes

Ik snap je helemaal!! Als ik die vertraging niet had opgelopen door mijn Corona besmetting dan had ik in dezelfde situatie gezeten als waar jij in zit. Ik had gisteren wel gemengde gevoelens toen ik het hoorde, want eigenlijk vind ik de helft korting voor een volgend (!!!) schooljaar nog steeds karig. Waarschijnlijk hebben ze gekozen voor iedereen de helft ipv de aantoonbare studenten met achterstand het volledige collegegeld. En dan nog, hoe kun je aantonen dat je achterstand hebt opgelopen door de pandemie? Dat is toch super lastig feitelijk te bewijzen?

1 like

Ik was nog niet eens meerderjarig toen ik het had, dus dacht zelf een griepje ofzo? En m’n ouders bleven maar dokteren met me, meerdere antibioticas gehad en van 1 kreeg ik pijn in m’n achillespees en in de bijsluiter stond dat je dan naar een arts moest gaan. Toen hebben ze op de seh besloten een ct scan te maken en bleek dat ik in beide longen embolieën had. Een cheeseburger eten was al te intensief voor me zeg maar

Net even heel hard gelachen toen ik een foto kreeg van “de binnengekomen vaccins!!1!1!!” van m’n collega.

Verwachting: vrachtwagen, steekwagens, grote dozen, piepschuim, koelelementen.

Realiteit:

109 likes

Wel nice dat ze er nu echt zijn! :star_struck:

1 like

Wat een fijne duidelijke beschrijvende naam voor het vaccin

In plaats van agoletifavipilumab

9 likes

Wacht effe, je hebt er toch niet maar drie gekregen he?

(Omdat je zegt verwachting & realiteit)

1 like

30 toch… 10 per doosjes staat erop

1 like

oh oeps ik had helemaal niet gelezen

Maar 30 klinkt alsnog als weinig voor dat hele vaccinatieplan van mensen tussen 1956/1957 en BMI >40?

Hopelijk komt de vrachtwagen nog.

Maar @Krabsalade gaat niet eigenhandig de hele populatie van 1956-1957 met een bmi van boven de 40 inenten. Dit is voor een praktijk

25 likes