Caronatopic #13

Begrijpelijk. Maar preventie werkt niet snel. Dan denk je al gauw weer aan over tien jaar. En ik vraag mij af bij wie de preventietaak dan komt te liggen. Huisartsen spelen daar een hele belangrijke rol in, maar die staan ontzettend onder druk door de huidige pandemie. Het is niet dat ze even per cliënt 30min vrij kunnen maken om naar het profiel te kijken en bedenken op welke manier preventie geboden gaat worden. Sportscholen zijn wel sneller effectief maar ja die worden ook om de haverklap gesloten en zijn voor de laag SES duur, terwijl preventie in dat groep heel belangrijk is.

Politiek heeft altijd van de mooie doelen maar in praktijk is het toch wel lastig :sweat_smile:

3 likes

Ik zie dat onze directie om 2:30 vannacht nog gemaild heeft over het sluiten van VSO naar ouders en leerkrachten. Lekker op je Zaterdag avond met alle directieleden vergaderen tot in de nacht en er een mail uit gooien :nerd_face::see_no_evil:

En bij preventie denk ik ook ja goed voor dingen waarbij lifestyle meespeelt die zijn er natuurlijk wel, maar bij zoveel dingen speelt dat ook niet mee. Zo inzetten op preventie en dat niet samen met meer investeren in de zorg vind ik een beetje verkeerdelijk doen alsof het leven altijd maar super maakbaar is.

En ik vind preventie al snel ook een beetje betuttelend, alsof mensen zelf niet weten dat roken, drinken, slecht eten, etc niet goed voor je is. Mensen kiezen er ondanks alle bekende gevolgen toch voor dat te doen.

3 likes

Preventie is niet (juist niet) noodzakelijk mensen weerhouden van bepaalde dingen niet te doen, zoals bijvoorbeeld middelen te gebruiken. Als je bv naar drugsgebruik onder jongeren/jongvolwassenen kijkt zijn preventiemaatregelen juist gericht op het verkleinen van risico’s. Dat beleid is juist alles behalve betuttelend want het beleid gaat juist uit van een hoge mate van eigen verantwoordelijkheid. De rol van de overheid hierin is begrijpelijke informatie over veilig gebruiken wijd verspreiden, de mogelijkheid om je drugs te laten testen, een handelingskader aanbieden voor als er iets mis gaat etc.

1 like

Nou ik heb maandag tentamen en moet dus van de universiteit nog naar de universiteit fysiek komen. Echt hoor je zou verwachten harde lockdown we zetten alles zo snel mogelijk om naar online

2 likes

Bij ons is alles nu toch al met open boek en online op de computer in de tentamenhal. Je vraagt je toch echt af waarom die tentamens dan niet weer gewoon vanuit huis kunnen, want dat is hetzelfde principe :sweat_smile:

3 likes

Ik ben helemaal pro sporten en gezonder eten toegankelijker maken voor iedereen hoor. Maar uiteindelijk heeft veel ‘slecht’ gedrag niks te maken met niet de juiste info hebben maar wel met er bewust toch voor kiezen ofwel met veel dieperliggende structurele problemen zoals alle problemen en keuzebeperkingen die armoede met zich meebrengt. De hele maatschappij zit gewoon structureel verkeerd in elkaar en dat los je niet op met wat informatiecampagnes. Ik zeg niet dat het niks kan helpen want ja zeker bepaalde dingen toegankelijker maken kan wel iets doen, ook al zou het nog beter zijn aan te pakken hoezo bepaalde dingen voor de één wel vanzelf toegankelijk zijn en voor de ander niet. Maar ik vind wel dat het en en moet zijn. Alles inzetten op preventie en niet investeren in de zorg is gewoon dom.

Vooral bij deze zin denk ik amai wel betuttelend hoor. Sommige mensen zitten door hoe onze maatschappij in elkaar zit zo diep in de shit en hebben geen tijd en geld voor gezondheid (beschimmelde slechte huizen als je al onderdak hebt, geen tijd om vers te koken door combi veel te veel jobs en zorg voor bvb kinderen, etc) en dan denk ik waw een handelingskader voor als het misgaat. Dat is echt onze maatschappij ten top. Structurele problemen negeren maar dan wel kijk waaw we geven jullie een vangnet voor als het misgaat door ons.

En weer, ik zeg niet dat preventie slecht is. En de ene preventie is natuurlijk de andere niet er zijn ook echt wel goeie dingen natuurlijk. Er zijn best wel andere en meer oke preventiedingen dan die ik hier nu noem. Maar het alles daarop inzetten in combinatie met de structuren in de maatschappij houden zoals die zijn + minder middelen naar de zorg. Dat vind ik echt niet oké.

3 likes

Deed jij geen rechten toevallig? Hier zou je toch wel een interessante voorbeeld-zaak van kunnen maken, zou ik denken.

2 likes

Huh maar er staat scholen en universiteiten zijn gesloten. Hoe kunnen ze dan gewoon tentamens door laten gaan?

Verder vind ik t idee dat alleen obese mensen erg ziek worden of doodgaan ook echt zo stom. Want volgens mij is het ook gewoon niet waar. Maar soms wordt er wel gedaan alsof als je maar niet dik bent en sport je niks kan gebeuren. En ja er lagen veel dikke mensen op de ic. Maar ja die zijn er ook gewoon veel. En denk dat als t echt alleen daar aan lag, die ook wel veel eerder geboosterd zouden worden.

Ben gewoon dat gezeik van sportscholen en mensen zat. Ja als je maar sport ben je gezond hoppa corona opgelost.

Zijn gesloten behalve voor tentamens, dus het mag wel

Held als je dit als bonus nog even neerkladt :upside_down_face::heart:

Of gewoon als LinkedIn post ofzo

2 likes

Ik denk oprecht dat bij de uitzondering voor tentamens niet rekening is gehouden met dit soort open-boek/online tentamens en de gebrekkige herkansingsmogelijkheden (dat is in het VO wel anders bijvoorbeeld). Lijkt me niet gek om dat aanhangig te maken bij studievereniging, -vakbond of -ombudsman. En anders kan je ook de NOS tippen bijvoorbeeld. Niemand heeft belang bij onnodige superspread-events.

1 like

Ik ben blij als jouw tentamens er weer op zitten!

42 likes

Ik zie bij reisapp dit staan voor Portugal:

• Het coronabewijs DCC wordt voor iedereen, ook gevaccineerde en herstelde personen, verplicht als toegangsbewijs tot restaurants, toeristische attracties, verblijfsaccommodaties, sportscholen, grootschalige evenementen met vaste zitplaats en in de horeca (behalve op terrassen in de buitenlucht).
  • Daarnaast geldt er ook een testplicht voor toegang tot verpleeghuizen,zorginstellingen, discotheken en evenementen zonder vaste zitplaats. Deze testplicht geldt ook als u een vaccinatie- of herstelbewijs heeft

Wist ik niet, dat ze dat daar zo deden. Iedereen moet overal voor testen dus ondanks je vaccinatiestatus.
Ben benieuwd of dit op een gegeven moment ook in NL komt.

Weet iemand of alternatieve zorg doorgaat? Ik weet dat er de vorige lockdown een petitie was gestart, maar toen die werd behandeld was de lockdown al over en zijn er geen duidelijke antwoorden gekomen. Het gaat in mijn geval om ademtherapie, en verzekeringstechnisch valt ze onder alternatieve geneeswijzen. Kon na maanden wachten eindelijk donderdag terecht, en zit al de hele dag te malen of het nog wel doorgaat of niet…

3 likes

Ja, volgens mij wel. Maar weet niet of alles doorgaat

1 like

M’n ongevaccineerde huisgenoot heeft corona :sob: was er al bang voor dat dit zou gebeuren net rond kerst. Nu dus maar op een aparte verdieping bij m’n ouders in quarantaine en hopen dat ik het niet krijg anders zit ik lekker opgesloten met kerst… wat een ellende weer

4 likes

gatver echt best wat mensen om me heen zijn via hun werk besmet geraakt, en een paar zijn er behoorlijk ziek van (gewoon gevaccineerd). een persoon is zwanger dus hopelijk wordt diegene niet zieker :worried: je leest het ook steeds meer hier voorbij komen.

even een poll, ik kies even m 3 maanden omdat er in de afgelopen 3 maanden ineens een omslag lijkt te zijn gekomen in het aantal besmettingen:

*Nieuwe poll hieronder

1 like

Oeps ik verander de poll want je kunt dingen ook tegelijkertijd hebben ervaren natuurlijk!

• Iemand in de omgeving heeft de afgelopen 3 maanden Corona gehad en is ongevaccineerd
  • Ik heb in de afgelopen 3 maanden Corona gehad en ben gevaccineerd
  • Iemand in de omgeving heeft de afgelopen 3 maanden Corona gehad en is gevaccineerd
  • Ik heb in de afgelopen 3 maanden Corona gehad en ben ongevaccineerd

0 stemmers

1 like

Ik heb t via m’n ongevaccineerde broertje gekregen en m’n ouders en ik zijn wel gevaccineerd.

1 like