Ik ben helemaal pro sporten en gezonder eten toegankelijker maken voor iedereen hoor. Maar uiteindelijk heeft veel ‘slecht’ gedrag niks te maken met niet de juiste info hebben maar wel met er bewust toch voor kiezen ofwel met veel dieperliggende structurele problemen zoals alle problemen en keuzebeperkingen die armoede met zich meebrengt. De hele maatschappij zit gewoon structureel verkeerd in elkaar en dat los je niet op met wat informatiecampagnes. Ik zeg niet dat het niks kan helpen want ja zeker bepaalde dingen toegankelijker maken kan wel iets doen, ook al zou het nog beter zijn aan te pakken hoezo bepaalde dingen voor de één wel vanzelf toegankelijk zijn en voor de ander niet. Maar ik vind wel dat het en en moet zijn. Alles inzetten op preventie en niet investeren in de zorg is gewoon dom.
Vooral bij deze zin denk ik amai wel betuttelend hoor. Sommige mensen zitten door hoe onze maatschappij in elkaar zit zo diep in de shit en hebben geen tijd en geld voor gezondheid (beschimmelde slechte huizen als je al onderdak hebt, geen tijd om vers te koken door combi veel te veel jobs en zorg voor bvb kinderen, etc) en dan denk ik waw een handelingskader voor als het misgaat. Dat is echt onze maatschappij ten top. Structurele problemen negeren maar dan wel kijk waaw we geven jullie een vangnet voor als het misgaat door ons.
En weer, ik zeg niet dat preventie slecht is. En de ene preventie is natuurlijk de andere niet er zijn ook echt wel goeie dingen natuurlijk. Er zijn best wel andere en meer oke preventiedingen dan die ik hier nu noem. Maar het alles daarop inzetten in combinatie met de structuren in de maatschappij houden zoals die zijn + minder middelen naar de zorg. Dat vind ik echt niet oké.