ik heb ook het gevoel dat ik in een andere wereld leef dan die mensen, die schreeuwen al 1,5 jaar moord en brand dat het slecht is voor de ontwikkeling van kinderen om geen gezichtsuitdrukkingen af te kunnen lezen etcetera etcetera, maar ik heb vooralsnog vaker een mondkapje af dan op? dragen die mensen ook thuis mondkapjes? is hun enige uitje de supermarkt? zijn ze nooit buiten?
Ik had dit ook bij de booster!
Curlingouders! Ik denk dat ik door mijn eigen ziekenhuiservaringen als kind en later bij andere kinderen genoeg gezien heb, waardoor ik een mondkapje echt niet zielig vind. Een prik of testen is natuurlijk vervelend en mag een kind rot vinden (is ook niet mijn hobby) maar dat is ook zo klaar. Hierbij is het gewoon belangrijk hoe je daar als ouder/begeleider mee om gaat.
Ik geloof echt wel dat deze situatie ook rot is voor kinderen. Ik werk met (emotioneel) kwetsbare kinderen en de gevolgen als zij in quarantaine moeten zijn heel groot en dat is ronduit sneu. Ook voor kinderen die thuis in een onveilige situatie opgroeien is dit natuurlijk alles behalve prettig. Maar de ouders die hier het hardst schreeuwen hoe slecht dit is voor de kinderen, zijn gewoon niks gewend en ontzettend gepriviligeerd (hallo Doutzen in dr mega villa). Ik ken een kind dat nu in het ziekenhuis ligt door Corona en dat vind ik veel zieliger dan een kind dat eventjes een mondkapje op moet in de gang van school.
Update hierover: de 2e test bij GGD gaf toch inderdaad aan dat ik corona heb. Dus voor mensen die hier ook tegen aan lopen kan ik zeker aanraden om een extra test af te laten nemen.
Ben het zo erg met je eens! En vind het ook kenmerkend voor een vrij dominante opvatting van ouderschap, waarbij tegenover die uitzonderingspositie van kinderen een volstrekt instrumentele benadering van anderen en andere generaties staat. Ik weet van meerdere vrouwen die oma zijn, dat die na een ongeval als eerste reactie van hun zoon/dochter kregen “wie moet er dan oppassen?”. Die jonge ouders zijn nu ook de grootste jankerds over vaccins of mondkapjes bij kinderen en manipuleren vaak opa’s en oma’s om allerlei risico’s te nemen ook toen dat niet mocht. Zie je ook in de benadering van onderwijzend personeel: alles moet wijken in het zogenaamde belang van kinderen terwijl het heel vaak gewoon een afschuiven van verantwoordelijkheden is door ouders. Sorry, echt een van mijn grootste ergernissen dit haha.
Nou over kinderen, wij nemen vanaf vanmiddag een client in huis. Moeder is weken geleden met corona besmet geraakt en 2wkn na besmetting opgenomen in het ziekenhuis (ongevaccineerd, 50+). Ze kan niet voor de kinderen zorgen (er is geen vader meer) en ze (5 kinderen!!!) zitten her en der over het land verdeeld bij familie en vrienden… (Maar dit jochie heeft echt specifieke zorg nodig en komt daarom nu bij ons tijdelijk tot moeder het weer aankan… Maar godmagweten hoe lang dat zal duren)
Ik ben het helemaal met je eens in dit geval. Kinderen zijn onderdeel van de samenleving, er wordt al die tijd gezegd dat we het ‘samen’ moeten doen, dus kinderen horen daar net zo goed bij.
Mijn dochter van 3 wijst mij er iedere keer als we bij de AH zijn op dat ik mijn mondkapje op moet. Als ze verkouden is, gaan we geen boodschappen doen. Gisteren mijn baby’tje van 12 weken zelf getest. Hoort er allemaal gewoon bij, want zij zijn ook onderdeel van ‘samen’.
Wat verdrietig, maar fijn dat hij voor nu bij jullie terecht kan.
Ik wil trouwens niet beweren dat kinderen niet kwetsbaar zijn. Zie dat juist heel veel via mijn werk, maar daarom frustreert het me dat vrij veel mensen op voorhand al vaccinaties of mondkapjes voor kinderen afwijzen vanuit een luxe-positie (‘vind ik niet nodig’). Daardoor blijven de kwetsbaren (of het nu kinderen zijn of niet) in een kwetsbare positie. Nog even los van het feit dat we allemaal in zo’n positie kunnen belanden.
Jeetje wat heftig maar ook zo goed van je. Goed klinkt zo stom maar echt zo fijn dat hij bij jou terecht kan. Is er wel zicht op dat moeder beter wordt? En wat vreselijk dat ze allemaal verspreid zitten, zo sneu.
Over kinderen gesproken, ik denk dat t deels ook echt door de ouders komt. Net als dat een kind pleurt en je doet als ouder alsof er iets vreselijks gebeurt dan gaat t kind janken, terwijl eigenlijk niets aan de hand is. Kijk schoolsluiting geloof ik wel dat t voor sommige kinderen echt schadelijk is. Maar de rest gewoon niet hoor. Dan ga je maar facetimen met oma. Of gezellig een boswandeling op afstand.
Op zich ben ik wel voor een schoolsluiting (tijdelijk), misschien de kerstvakantie verlengen oid. En ja er komen achterstanden, maar kan je het nog achterstand noemen als die hele generatie t heeft? Die hele leerlijn hebben “wij” ook maar bedacht natuurlijk, anderen landen hebben weer wat anders. Maar misschien denk ik er te licht over.
Ja precies dat. Mijn vierjarige ook. Die gaat ook gewoon voor elke verkoudheid door de teststraat, liever dat dan geen school. Hoort er een beetje bij. Hij moet ook gewoon naar de tandarts en de jeugdarts. Sommige dingen zijn niet leuk, maar wel nodig. Als je als moederhartmoeder er een drama van gaat maken wordt het voor het kind ook kut.
Als hij mag krijgt hij ook gewoon een prik. Geen enkel bezwaar tegen.
Ik zie ook echt geen verschil tussen dingen. Uitzonderingen daargelaten (kinderen met trauma’s of andere narigheid) denk ik dat volwassenen het namens hen vaak 10 keer erger maken dan het is. Ja, even kut een prik of wattenstaafje in je neus of de tandarts in je mond, maar snel klaar, goed gedaan, nu lekker naar huis! Je kunt wel bezig blijven met alles wat ze oncomfortabel vinden (jas aandoen, neusspray bij verkoudheid, vaccinatie, niet uit de voederbak van de kat mogen eten) maar ja toch alles beter dan kou vatten in de kinderwagen, met een verstopte neus niet goed kunnen ademen, en dan met Royal Caninsmaak in je mond ook nog polio krijgen.
Ja dat. Ik leg wel bij alles uit waarom we het doen maar we maken er nooit echt een ding van.
Als volwassenen vinden we het ook prettig om uitleg te krijgen en telkens goed te horen wat er gaat gebeuren bij de dokter en waar dat voor is toch? Lijkt me een perfecte strategie om met kinderen te doen. Het is ook allemaal wat, mensen die aan je lijf zitten, maar er panisch van wegblijven helpt uiteindelijk niet.
Daar denk je te licht over want het is niet iedereen die een achterstand heeft waardoor het niet uit maakt.
Tijdens de eerdere scholen sluiting hadden vooral de kinderen die het al moeilijk hadden het extra moeilijk en daardoor een achterstand.
Vooral de onderlinge verschillen worden er nog groter door.
Boosterprik gehad net
Nu is het wachten op deze:
Neegrapje.
Mensen die Corona hebben gehad, hoe deden jullie dat met een evt partner? Wij hebben echt een klein huis (met bv ‘maar’ 1 toilet) en geen meerdere verdiepingen, waardoor afstand houden gewoon echt heel moeilijk wordt. Mijn vriend blijft uiteraard thuis en laat zich 5 dagen na mijn test ook testen maar volgens de regels mag hij officieel er weer uit als die test negatief zou zijn. Vind ik behoorlijk gek want we zien elkaar dus nog wel en gebruiken ook dezelfde faciliteiten (toilet, badkamer, keuken). Dus ik zou hem op dag 4 bv nog kunnen besmetten, en dat op dag 5 de test nog negatief is.
Maar wanneer zou hij dan wel uit quarantaine mogen? Na 5 dagen nadat ik niet meer besmettelijk ben weer testen? En wanneer is dat dan? Ik snap er echt niks van, vind het zo onduidelijk.
Als je vriend gevaccineerd is klopt wat je zegt, maar dan moet je wel zoveel mogelijk afstand houden. De ggd zal je ook nog wel bellen dus daar kan je het ook aan vragen. Ik heb een wc emmer waar ik al een paar dagen op plas, als ik moet poepen doe ik dat wel beneden maar dan reinig ik daarna alles wat ik heb aangeraakt. Ik ben ziek dus ik vind dat ik de meeste comfort verdien (in dit geval biedt geen trap lopen ook comfort). Wij wonen relatief groot maar als je een aparte woonkamer en slaapkamer hebt moet het denk ik al gaan. Je vriend is nu ook thuis toch? Want dan kan hij voor jou de dingen in de keuken doen en t bv voor de slaapkamerdeur zetten (of zoals wij doen dat hij alles brengt waar ik voor bel en we dan mondkapjes dragen).
Ik was ook super ziek na mijn tweede prik, inclusief kotsen! Echt vreselijk.
Keep u posted