Caronatopic #13

Oh lastig, jammer dat er geen uitleg bij staat.
Het enige wat ik heb gehoord van een vriendin die stage loopt in het ziekenhuis, is dat een arts 2 weken na 2e vaccin had getest op antistoffen en toen 26.000 antistoffen had en nu 6mnd na de 2e vaccinatie 150 antistoffen had. Die 26.000 was wel goed, maar 150 wel laag.
Dit is wel zo’n situatie van ik heb gehoord blabla, dus zou even de uitleg van de arts afwachten.

Edit: ik zie nu net je reactie hierboven… als ik die aantallen lees en dan die van mij hierboven lijkt me dat er iets niet klopt. Misschien heb je wel meerder manieren van testen met andere getallen qua uitkomst.

1 like

“ Three metres are not enough to ensure protection. Even at that distance, it takes less than five minutes for an unvaccinated person standing in the breath of a person with Covid-19 to become infected with almost 100 percent certainty.” :flushed:

2 likes

Ik weet de afkapwaarde ook niet (volgens mij ook nog verschillend per lab/zkh), maar een transplantaat-patiënt van mij had na twee vaccinaties letterlijk nul antistoffen, dus het is sowieso goed nieuws!

6 likes

Ja dat is inderdaad wat vaak het geval is, ik denk dat het mijn vaders redding is dat hij 2 vaccinaties heeft gehad voordat hij getransplanteerd werd (en daarna pas weerstand verlagende medicatie kreeg). Al met al blij dat hij iets heeft, wat het dan ook mag betekenen.

1 like

Ik heb net mn baby van 12 weken een zelftest gedaan. Makkelijker dan bij wie dan ook hoor, hij onderging het lachend (en negatieve uitslag).

10 likes

Even een vraagje, want snap nooit zo goed hoe of wat met die incubatietijd.

Vorige week zaterdag (8 dagen geleden)met ongevaccineerde vrienden afgesproken hier thuis, die zijn vandaag positief getest. (Sinds gister hebben ze klachten)
Zelf volledig gevaccineerd. Donderdag kreeg ik een hele lichte neusverkoudheid. Negatieve zelftest.
Nu merk ik sinds een uur hele lichte beginnende keelpijn(zo’n droog pikkend gevoel, kan ook van droge lucht zijn in huis). Geen zelftest meer in huis op het moment.

Hoe groot is de kans dat ik 8 dagen later door hen besmet kan zijn, terwijl ze gister pas symptomen hebben?
Vriend denkt het vrijdag van zijn broer te hebben gekregen, had hij vorige week vrijdag contact mee gehad. Kan dat al in 1 dag via hun doorgegeven worden?

GGD rekent qua besmettelijkheid 48 uur terug vanaf start klachten. Dus volgens die rekensom zouden jouw vrienden vanaf donderdag besmettelijk zijn (want vanaf zaterdag klachten) en is vorige week zaterdag dus wel erg ver terug om al via hen besmet te zijn geraakt.

1 like

Dit lijkt me aannemelijker dan het eerste verhaal.

Wij hebben vrijdag contact gehad met besmet persoon en zelfs dat was al zeer onwaarschijnlijk dat hij ons heeft besmet. Zijn klachten zijn vandaag pas begonnen en er wordt idd 48 uur terug gerekend.

Edit - shit, mijn vriend corrigeert me nu: voor ons komt het net slecht uit. Degene die hier was, wordt dus sinds vrijdagochtend als besmettelijk gezien. Ik heb me te rijk gerekend.

Volgens mij is die 48 uur ook qua haalbaarheid van terugzoeken? Of iig ik vroeg vandaag aan de ggd hoe ik kon achterhalen wie mij besmet had maar dan moest ik tot 14 dagen vanaf start verschijnselen terugrekenen. Nouja das met mijn werk een onmogelijke puzzel dus die heb ik maar gelaten 🥲

Edit: ik moet dus wel alle mensen contacten met wie ik 48 uur voor de klachten contact heb gehad, dus niet langer ofzo. Dus dat houden ze gewoon aan en heb ik ook gevolgd.

Met die 48 uur bedoelen ze dat als jij nu in aanraking komt met iemand met corona, je op z’n vroegst over 48 uur zelf corona hebt/positief bent toch? En 48 uur is dus vroegste maar t kan ook 14 dagen duren voordat je corona hebt

2 likes

Oh, de GGD had tegen ons contact 48 uur gezegd! Kan me best voorstellen dat dat haalbaarheid is. Coronamelder gaat dacht ik wel twee weken terug, maargoed dat is dus waarschijnlijk ons contact van vrijdag geweest. Geen idee of ze dat zo snel al verwerken maar wij zijn verder nergens samen geweest op 1.5 meter afstand - 15 minuten denk ik.

1 like

Dat is toch 5 dagen? Wij mogen pas 5 dagen na vrijdag GGD test doen.

5 dagen is t gemiddelde dacht ik

Nee die 48 uur is dat ze er van uit gaan dat je 48 uur voor je eerste klachten al besmettelijk bent/kan zijn.

48 uur voor je klachten krijgt kun je al besmettelijk zijn.

Testen is na 5 dagen na contact met besmette persoon.

1 like

Hoe gaat het nu met je? Heb je nog de hap gebeld?

1 like

Echt veel beter, heb een kom soep op en zelfs een waterijsje en dat heeft me weer energie gegeven. Heb na die post ook een flinke huilbui gehad en dat luchtte ook wel op. Maak me nu niet zo’n zorgen meer, tis gewoon vervelend om ziek te zijn en daarbovenop al die verantwoordelijkheid te voelen voor bron en contactonderzoek en dan nog die baby in m’n buik waar al die zorgen bij komen. Maar das dus vooral emotioneel zwaar.

7 likes

Het is ook heftig. Ik heb ook een dikke huilbui gehad, ik vond het zo’n schok om een positieve coronatest te krijgen en ook nog zwanger te zijn. Fijn dat je je nu weer beter voelt en wat gerustgesteld bent.

Antigeen testen zoals de thuistesten met neusswab, zijn enigszins onspecificiek. Er zijn ook andere coronavirussen die onschuldig zijn, maar daar reageren zulke testen soms wel op.

2 likes